Samochody elektryczne. Dane techniczne, testy zasięgi, osiągi, ceny. Aktualności i opinie na temat samochodów elektrycznych.
  • TESTY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH
  • SAMOCHODY ELEKTRYCZNE
    • APPLE
    • AUDI
    • BENTLEY
    • BYD
    • BMW
    • CADILLAC
    • CHEVROLET
    • DELOREAN
    • DODGE
    • FERRARI
    • FISKER
    • FORD
    • HUMMER
    • HYUNDAI
    • LINCOLN
    • LUCID
    • MERCEDES
    • NISSAN
    • POLESTAR
    • RENAULT
    • RIMAC
    • RIVIAN
    • TESLA
      • Tesla Model S
      • Tesla Model 3
      • Tesla Model X
      • Tesla Model Y
      • Tesla Roadster
      • Tesla Cybertruck
      • Tesla Semi
    • TOYOTA
    • VOLKSWAGEN
    • VOLVO
  • PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH
  • Ceny samochodów elektrycznych
  • Używane samochody elektryczne na sprzedaż
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Samochody elektryczne. Dane techniczne, testy zasięgi, osiągi, ceny. Aktualności i opinie na temat samochodów elektrycznych.
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Samochody Elektryczne SAMOCHODY ELEKTRYCZNE TESLA

Autopilot i FDS… bezpieczne czy nie?

przez Mariusz Majkut
15 marca 2023
w Bez kategorii
Czas czytania: 5 min
0
Autopilot i FDS… bezpieczne czy nie?

Wokół Autopilota Tesli narosły już legendy. Ludzie piszą o nim masę bzdur, i choć sam system nie jest doskonały i zalicza mnóstwo wpadek, w porównaniu do czynnika czysto ludzkiego okazuje się on dużo bardziej bezpieczny.

Dane nie kłamią…

Po przeanalizowaniu danych dotyczących wypadków Tesli, analityk ARK Invest, Tasha Keeney, doszła do wniosku, że w pełni samodzielna jazda (FSD) jest 5 razy bezpieczniejsza niż jazda starymi Teslami (bez FSD) i 18 razy bezpieczniejsza niż przeciętny samochód w USA. Mowa tutaj o porównaniu w której mamy Tesle jadące na autopilocie, oraz te kierowane przez ludzi, na końcu porównanie odnosi się do przeciętnie używanych w USA aut, nie Tesli.

Zobacz również

Audi się ciągle uczy… OTA na horyzoncie. Nareszcie!!!

Nowa Kia Niro EV… a.d. 2023 (część 1)

Jedna karta… jedna apka!

Opcja Autopilota i FSD to jakby jeden organizm bezpośrednio ze sobą powiązane i można powiedzieć nierozerwalne.

Czy Autopilot i FSD będzie kiedyś skuteczny w 100%? Otóż jest to możliwe, jednak tylko i wyłącznie w jednym przypadku. Jeśli wszystkie auta poruszające się po drogach będą jeździły w opcji Autopilota (lub znanej pod jakąkolwiek inną nazwą wersji jazdy autonomicznej), oraz kiedy auta te będą się komunikowały między sobą. Tylko wówczas możemy wyeliminować wypadki z naszych dróg.

Nie zdajemy sobie sprawy z ilości danych które musi przeanalizować system Tesli aby jazda była bezpieczna, nie jest to wcale proste, choć jesteśmy coraz bliżej celu…

Jeśli natomiast wystąpi czynnik ludzki, niestety wypadki będą się zdarzać. Jak się okazuje elektronika jest dużo bezpieczniejsza niż zachowania niektórych ludzi za kierownicą. Jesteśmy po prostu nieuważni, kierujemy się często emocjami, oraz łatwo się rozpraszamy. Czego nie robi elektronika w naszych pojazdach. Jest ona zero-jedynkowa, jeśli się napisze odpowiednie oprogramowanie oraz zapewni system czujników, który ogarnie sytuację na drodze, nie ma możliwości aby systemy auta się pomyliły lub zareagowały niewłaściwie. Oczywiście jesteśmy jeszcze daleko od takiej sytuacji, nie mamy ani idealnie napisanego softu (jest to bardzo trudne), ani nasze obecne auta, mimo tego, że naszpikowane są najnowszymi nowinkami w postaci kamer, lidarów i radarów, nie są w stanie podołać temu co się dzieje na drogach. Ilość danych jest przytłaczająca a czujniki choć coraz lepsze nie radzą sobie na przykład podczas bardzo złej pogody, takiej jak ulewy czy śnieżyce. Czujniki i kamery w takich sytuacjach są często „oślepiane” przez opady, na przykład zalepiane przez gęsty śnieg i auto staje się niesprawne do autonomicznej jazdy.

W zamyśle Tesla chce stworzyć całą flotę aut, które podczas naszego pobytu na przykład na wakacjach, czy w pracy, woziłyby w sposób autonomiczny klientów, na zasadzie taksówki, zarabiając w ten sposób dla nas pieniądze. Oczywiście do zrealizowania tych zamierzeń tak jak napisałem wcześniej jeszcze daleka droga. Najpierw Tesla musi pokonać takie trudności jak bardzo uciążliwy i niebezpieczny „phantom breaking”, czyli hamowanie bez sensownej przyczyny, na przykład podczas jazdy po autostradzie. Doświadczyłem tego osobiści i tylko dzięki swojemu refleksowi i doświadczeniu związanemu z autami Tesli uniknąłem wjechania w moją Tesle Toyoty RAV4, jadącej za mną z prędkością około 100 km/h. Było naprawdę blisko, a przy tej prędkości kierowca Toyoty nie miał szans na uniknięcie zderzenia. Udało się w ostatniej chwili i wszystko skończyło się na strachu i adrenalinie. Jeśli natomiast ktoś nie zna wystarczająco dobrze aut Tesli, może dojść do naprawdę niebezpiecznych sytuacji. Takie właśnie rzeczy amerykański producent musi wyeliminować jak najszybciej.

Kolejną z różnic, która sprawia Tesli problem jest różnorodność przepisów i oznakowań dróg w Europie. O ile w Ameryce Północnej jest to w miarę do ogarnięcia, o tyle w Europie mamy ruch zarówno prawo jak i lewostronny. Mamy różne znaki, różne rozmiary rond, różne przepisy i wytyczne. To wszystko musi przeczytać nasze auto, oraz co najważniejsze, musi te oznaczenia zinterpretować w prawidłowy sposób. To jak mówi sama Tesla, nie jest takie proste. Dlatego opcja FSD w pierwszej kolejności wejdzie na rynki amerykańskie, dopiero później do Europy. Tak więc, my ludzie jeżdżąc po naszej starej dobrej Europie, radzimy sobie jakoś i jesteśmy przyzwyczajeni do znakowań i różnorodności przepisów. Jednak nasze coraz mądrzejsze auta jeszcze nie potrafią sobie do końca poradzić z całą tą różnorodnością. Choć przecież przepisy w różnych krajach są do siebie bardzo zbliżone i wydają się być prawie takie same. Cóż jak zwykle, diabeł tkwi w szczegółach, a drobne niuanse wcale nie są takie oczywiste dla pokładowej elektroniki samochodu.

Póki co po przeanalizowaniu danych z wypadków w USA jasno widać, że już obecna wersja FDS, używana przez pojazdy Tesli jest dużo bezpieczniejsza niż jazda bez użycia tegoż systemu, jadąc Teslą, lub innym pojazdem. Różnica, tak jak pisałem wyżej, to pięć razy bardziej bezpieczna (wersja FSD) niż jazda Teslą bez użycia systemu i aż osiemnaście razy bardziej bezpieczna niż jazda innym autem. Elektronika wyzuta z emocji to dobry doradca podczas jazdy, jednak wymaga ona jeszcze zdecydowanie dopracowania.

Źródło: Tesmanian.com, AutoEvolution.com

Tagi: AutonomyautopilotFSDTesla
Mariusz Majkut

Mariusz Majkut

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska. Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

Powiązane Posty

Audi się ciągle uczy… OTA na horyzoncie. Nareszcie!!!
AUDI

Audi się ciągle uczy… OTA na horyzoncie. Nareszcie!!!

przez Mariusz Majkut
21 marca 2023
Nowa Kia Niro EV… a.d. 2023 (część 1)

Nowa Kia Niro EV… a.d. 2023 (część 1)

przez Mariusz Majkut
20 marca 2023
Jedna karta… jedna apka!

Jedna karta… jedna apka!

przez Mariusz Majkut
19 marca 2023
Giga Berlin celuje w 1 milion aut rocznie…
TESLA

Giga Berlin celuje w 1 milion aut rocznie…

przez Mariusz Majkut
17 marca 2023
Tesla chwali prefabrykowane Superchargery…
TESLA

Tesla chwali prefabrykowane Superchargery…

przez Mariusz Majkut
16 marca 2023

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Akceptuję warunki i postanowienia zawarte w polityce prywatności.

  • Popularne
  • Komentarze
  • Ostatnie
Nowy Model 3… czyli Highland w drodze!

Nowy Model 3… czyli Highland w drodze!

13 marca 2023
Tesla pozbywa się aut z darmowym ładowaniem…

Tesla pozbywa się aut z darmowym ładowaniem…

17 lutego 2023
Ile kosztuje Tesla 3… 2022?

Ile kosztuje Tesla 3… 2022?

24 października 2022
Idzie nowe…TeslaKlubPolska szerzej, lepiej, więcej…

Idzie nowe…TeslaKlubPolska szerzej, lepiej, więcej…

2
Darmowe Superchargery w związku z wojną w Ukrainie

Darmowe Superchargery w związku z wojną w Ukrainie

2
Baterie Tesli na śmietnik? Nie… zdecydowanie NIE!!!

Baterie Tesli na śmietnik? Nie… zdecydowanie NIE!!!

2
Audi się ciągle uczy… OTA na horyzoncie. Nareszcie!!!

Audi się ciągle uczy… OTA na horyzoncie. Nareszcie!!!

21 marca 2023
Nowa Kia Niro EV… a.d. 2023 (część 1)

Nowa Kia Niro EV… a.d. 2023 (część 1)

20 marca 2023
Jedna karta… jedna apka!

Jedna karta… jedna apka!

19 marca 2023

Kategorie

  • Aktualności (423)
  • Autopilot (18)
  • Bez kategorii (72)
  • Ceny samochodów elektrycznych (5)
  • Dane techniczne (10)
  • Ładowanie EV (60)
  • Nie tylko Tesla (131)
  • Nowe technologie (211)
  • PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH (7)
  • SAMOCHODY ELEKTRYCZNE (222)
    • APPLE (1)
    • AUDI (5)
    • BMW (2)
    • BYD (2)
    • CADILLAC (1)
    • CHEVROLET (2)
    • DELOREAN (1)
    • Elektryczne Motocykla (1)
    • FERRARI (1)
    • FISKER (3)
    • FORD (9)
    • HUMMER (2)
    • HYUNDAI (3)
    • LINCOLN (1)
    • LUCID (5)
    • Maserati (1)
    • MERCEDES (6)
    • NISSAN (2)
    • POLESTAR (5)
    • RENAULT (1)
    • RIMAC (1)
    • RIVIAN (3)
    • TESLA (147)
      • Tesla Cybertruck (11)
      • Tesla Model 3 (48)
        • Model 3 – dane techniczne (4)
      • Tesla Model S (33)
        • Model S – dane techniczne (8)
      • Tesla Model X (20)
        • Model X – dane techniczne (3)
      • Tesla Model Y (43)
        • Model Y – dane techniczne (4)
      • Tesla Roadster (1)
      • Tesla Semi (7)
    • TOYOTA (4)
    • VOLKSWAGEN (10)
    • VOLVO (1)
  • SpaceX (19)
  • Supercharger (31)
  • TESTY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH (9)
  • Używane samochody elektryczne na sprzedaż (4)
  • Zakup Tesli USA/EUROPA (6)
    • Import Tesli z USA (5)

Archiwa

Popularne tematy:
800V 4680 Apple Audi EV Autoplot Baterie BYD Charging Cybertruck Electric Volkswagen Elon Musk EV F-150 Lightning Ford-EV Francja FSD Giga Berlin Giga Press Giga Szanghaj Giga Texas GM Jazda autonomiczna Lucid Lucid Air Model 3 Model S Model S Plaid Model X Model Y Podróże Teslą Polestar Porsche Taycan Prowansja Rivian Satelity Starlink SpaceX Starlink Supercharger Tesla Tesla Bot Tesla Cybertruck Tesla Semi Toskania Toyota Volkswagen
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Menu
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Copyright © 2016 – 2022 Advision Sp. z o.o.

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Ładowanie EV
  • Nowe technologie
  • PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH
  • SAMOCHODY ELEKTRYCZNE
  • TESTY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH
  • Ceny samochodów elektrycznych
  • Sklep
  • Koszyk
  • Zamówienie
  • Moje konto

Copyright © 2016 - 2022 Advision Sp. z o.o.

Ta strona korzysta z plików Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Polityka prywatności.