Na stronie EU-EVs.com możemy wyczytać wiele ciekawych informacji, ale przede wszystkim danych na temat sprzedaży aut BEV na naszym kontynencie. Ta witryna zawiera łączną sprzedaż według modelu dla 10 krajów — Norwegii, Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Niemiec, Włoch, Szwajcarii, Danii, Irlandii i Finlandii. Nie są to wszystkie kraje, ale zestawienie daje ogólny obraz trendów, obowiązujących w Europie.
PRODUCENT | MODEL | 2022 SPRZEDAŻ |
TESLA | MODEL Y | 78,017 |
VOLKSWAGEN | ID.4, ID.5 | 67,049 |
TESLA | MODEL 3 | 49,645 |
FIAT | 500E | 42,401 |
SKODA | ENYAQ | 37,849 |
VOLKSWAGEN | ID.3 | 35,414 |
AUDI | Q4 E-TRON | 28,520 |
HYUNDAI | IONIQ 5 | 26,305 |
HYUNDAI | KONA | 25,797 |
AUDI | Q8 E-TRON | 24,389 |
VOLVO | XC40 | 23,587 |
CUPRA | BORN | 22,827 |
POLESTAR | 2 | 21,786 |
KIA | NIRO | 20,752 |
DACIA | SPRING | 20,455 |
PEUGEOT | E-208 | 19,774 |
OPEL | CORSA-E | 19,587 |
MINI | MINI | 18,842 |
KIA | EV6 | 18,226 |
OPEL | MOKKA-E | 17,721 |
FORD | MUSTANG MACH-E | 16,344 |
RENAULT | ZOE | 15,831 |
SMART | FORTWO | 15,126 |
BMW | IX | 15,096 |
NISSAN | LEAF | 14,812 |
RENAULT | MEGANE Z.E. E-TECH | 14,414 |
MERCEDES-BENZ | EQA | 14,307 |
VOLKSWAGEN | UP! | 14,293 |
BMW | I4 | 14,081 |
BMW | I3 | 13,959 |
PEUGEOT | E-2008 | 13,468 |
RENAULT | TWINGO Z.E. | 13,145 |
VOLVO | C40 | 11,870 |
MERCEDES-BENZ | EQB | 11,465 |
CITROEN | E-C4 | 10,745 |
BMW | IX3 | 10,539 |
PORSCHE | TAYCAN | 9,841 |
MG | ZS EV | 9,210 |
MERCEDES-BENZ | EQC | 9,038 |
MG | MARVEL R EV | 6,523 |
MERCEDES-BENZ | EQE | 6,062 |
MG | MG5 EV | 5,468 |
MERCEDES-BENZ | EQS | 4,747 |
TOYOTA | PROACE | 4,582 |
MAZDA | MX-30 | 3,921 |
VOLKSWAGEN | ID.BUZZ | 3,423 |
AUDI | Q8 E-TRON GT | 3,354 |
KIA | SOUL | 3,086 |
MG | MG4 EV | 2,764 |
SMART | FORFOUR | 2,672 |
NISSAN | ARIYA | 2,629 |
TOYOTA | BZ4X | 2,237 |
HYUNDAI | IONIQ | 2,164 |
CITROEN | E-BERLINGO | 2,124 |
MERCEDES-BENZ | EQV | 2,073 |
FAW | E-HS9 | 2,009 |
BYD | ATTO 3 | 1,905 |
OPEL | COMBO-E | 1,677 |
BYD | TANG | 1,664 |
BMW | IX1 | 1,566 |
TESLA | MODEL S | 1,487 |
RENAULT | KANGOO Z.E. | 1,370 |
MERCEDES-BENZ | EVITO | 1,354 |
PEUGEOT | E-EXPERT | 1,308 |
HONDA | E | 1,274 |
CITROEN | E-JUMPY | 1,234 |
OPEL | VIVARO-E | 1,200 |
TESLA | MODEL X | 1,102 |
PEUGEOT | E-RIFTER | 1,071 |
NIO | ES8 | 1,059 |
JAGUAR | I-PACE | 1,053 |
DS | 3 | 991 |
SUBARU | SOLTERRA | 885 |
OPEL | ZAFIRA-E | 831 |
FORD | E-TRANSIT | 804 |
LEXUS | UX 300E | 734 |
PEUGEOT | E-PARTNER | 689 |
AIWAYS | U5 | 570 |
BMW | I7 | 562 |
FIAT | E-ULYSSE | 491 |
VOYAH | FREE | 395 |
XPENG | P7 | 370 |
BYD | HAN | 341 |
XPENG | G3 | 331 |
BYD | ETP3 | 326 |
RENAULT | MASTER E-TECH | 282 |
NISSAN | E-NV200 | 263 |
FIAT | E-SCUDO | 262 |
MERCEDES-BENZ | E SPRINTER | 254 |
SMART | 1 | 248 |
SSANGYONG | KORANDO | 242 |
FIAT | E-DUCATO | 218 |
PEUGEOT | E-TRAVELLER | 201 |
FIAT | E-DOBLO | 200 |
DR | EVO ELECTRIC | 193 |
DFSK | SERES 3 | 184 |
GENESIS | GV60 | 168 |
NIO | ET7 | 164 |
ORA | FUNKY CAT | 148 |
VOLKSWAGEN | TRANSPORTER | 115 |
Procentowy udział sprzedaży BEV w Europie…
Może liczby bezwzględne niewiele nam powiedzą. Może lepiej przedstawić to w procentach. W końcu lubimy znać procentowy udział poszczególnych producentów w rynku, nawet takim obejmującym 10 bogatych europejskich krajów…
MARKA | 2022 SPRZEDAŻ | UDZIAŁ% |
TESLA | 130,251 | 13.4% |
VOLKSWAGEN | 120,718 | 12.4% |
AUDI | 56,724 | 5.8% |
BMW | 55,819 | 5.8% |
HYUNDAI | 54,906 | 5.7% |
MERCEDES-BENZ | 49,336 | 5.1% |
RENAULT | 45,048 | 4.6% |
FIAT | 43,640 | 4.5% |
KIA | 42,082 | 4.3% |
OPEL | 41,021 | 4.2% |
SKODA | 37,879 | 3.9% |
PEUGEOT | 36,495 | 3.8% |
VOLVO | 35,543 | 3.7% |
MG | 23,965 | 2.5% |
CUPRA | 22,827 | 2.3% |
POLESTAR | 21,786 | 2.2% |
DACIA | 20,456 | 2.1% |
MINI | 18,842 | 1.9% |
SMART | 18,047 | 1.9% |
NISSAN | 17,822 | 1.8% |
FORD | 17,164 | 1.8% |
SEAT | 14,385 | 1.5% |
CITROEN | 14,198 | 1.5% |
PORSCHE | 10,096 | 1.0% |
TOYOTA | 6,820 | 0.7% |
BYD | 4,237 | 0.4% |
MAZDA | 3,921 | 0.4% |
MAXUS | 2,971 | 0.3% |
FAW | 2,009 | 0.2% |
HONDA | 1,274 | 0.1% |
NIO | 1,223 | 0.1% |
JAGUAR | 1,053 | 0.1% |
DS | 991 | 0.1% |
SUBARU | 884 | 0.1% |
LEXUS | 734 | 0.1% |
XPENG | 715 | 0.1% |
Grupy producenckie i ich udział procentowy w rynku…
Istnieje również w dzisiejszej motoryzacji coś takiego jak grupy producenckie. Są w nich zrzeszeni producenci, jak na przykład w grupie Volkswagena znajdziemy zarówno auta tej marki jak i Seata, czy Skodę. Biorąc więc pod uwagę właśnie owe grupy, sytuacja wygląda zgoła odmiennie. Tu Właśnie Niemcy, czyli Volkswagen mają sporą przewagę zgarniając ponad 25% rynku. Szczegółowo wygląda to tak jak w poniższej tabeli”
NAJLEPSZE GRUPY OEM | SPRZEDAŻ 2022 | UDZIAŁ% |
GRUPA VOLKSWAGEN | 248421 | 25,6% |
STELLANTIS | 136345 | 14,1% |
TESLA | 130251 | 13,4% |
HYUNDAI-KIA | 96 988 | 10,0% |
RENAULT-NISSAN-MITSUBISHI | 83368 | 8,6% |
BMW | 74661 | 7,7% |
MERCEDES-BENZ | 67383 | 6,9% |
GEELY | 57329 | 5,9% |
SAIC | 26 936 | 2,8% |
BRÓD | 17164 | 1,8% |
TOYOTA | 7554 | 0,8% |
INNE | 5357 | 0,6% |
BYD | 4237 | 0,4% |
MAZDA | 3921 | 0,4% |
FAW | 2009 | 0,2% |
HONDA | 1274 | 0,1% |
NIO | 1223 | 0,1% |
TATA | 1053 | 0,1% |
SUBARU | 884 | 0,1% |
XPENG | 715 | 0,1% |
Jak to będzie wyglądać w 2023 roku? Czy liczba BEV w Europie mocno wzrośnie? Możemy się tego spodziewać. Szczególnie jeśli chodzi o bogate europejskie kraje. Tutaj obywatele również narzekają na drożyznę i podnoszenie cen, jednak łatwiej im sobie poradzić z tymi negatywnymi zjawiskami. Mają finansowe zaplecze a zarobki miesięczne są zdecydowanie wysokie, jeśli je porównamy do takich państw jak Polska czy Rumunia na przykład…
Źródło: Cleantechnica.com
Grafika: Power Sonic