Samochody elektryczne. Dane techniczne, testy zasięgi, osiągi, ceny. Aktualności i opinie na temat samochodów elektrycznych.
  • TESTY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH
  • SAMOCHODY ELEKTRYCZNE
    • APPLE
    • AUDI
    • BENTLEY
    • BYD
    • BMW
    • CADILLAC
    • CHEVROLET
    • DELOREAN
    • DODGE
    • FERRARI
    • FISKER
    • FORD
    • HUMMER
    • HYUNDAI
    • LINCOLN
    • LUCID
    • MERCEDES
    • NISSAN
    • POLESTAR
    • RENAULT
    • RIMAC
    • RIVIAN
    • TESLA
      • Tesla Model S
      • Tesla Model 3
      • Tesla Model X
      • Tesla Model Y
      • Tesla Roadster
      • Tesla Cybertruck
      • Tesla Semi
    • TOYOTA
    • VOLKSWAGEN
    • VOLVO
  • PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH
  • Ceny samochodów elektrycznych
  • Używane samochody elektryczne na sprzedaż
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Samochody elektryczne. Dane techniczne, testy zasięgi, osiągi, ceny. Aktualności i opinie na temat samochodów elektrycznych.
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Samochody Elektryczne Aktualności

Procedura odzyskiwania utraconych kWh z baterii Tesli…

przez Mariusz Majkut
8 listopada 2022
w Aktualności, Ładowanie EV, Nowe technologie, Tesla Model 3, Tesla Model S, Tesla Model X, Tesla Model Y
Czas czytania: 4 min
0
Procedura odzyskiwania utraconych kWh z baterii Tesli…

Baterie Litowo-jonowe to specyficzne twory, które mają również niestety minusy, a jednym z nich jest degradacja.

Są dwa jej rodzaje, czyli degradacja rzeczywista związana z pomniejszeniem pojemności energetycznej ogniw z których składa się nasz pakiet trakcyjny, tu nie mamy niestety nic do gadania. Drugi rodzaj to degradacja pozorna, czyli spowodowana niedoskonałością wskazań systemu BMS (Battery Management System – czyli systemu zarządzania naszą baterią.)

Zobacz również

Nowe baterie ładujące się w 5 minut… mit rodem z Izraela czy niedaleka przyszłość?

Niemcy z rekordem sprzedaży „wtyczek”.

U nas standard, w USA za 700 dolarów… okrągła kierownica dla Tesli!

Obydwie degradacje dotyczą aut napędzanych bateriami, i związane są z czasem i sposobem ich użytkowania. Wiemy już że częste ładowanie do 100% i pozostawianie auta w takim stanie na przykład przez weekend, nie służy naszej baterii (poza bateriami typu LFP, czyli litowo-żelazowo-fosforanowymi, LiFePO4, je możecie śmiało ładować do 100%, co zaleca nawet sama Tesla, występują one tylko w Modelu 3, z najmniejszym zasięgiem) 

Ładowanie wysokim prądem, czytaj DC (prąd stały) – czyli dużej mocy, bardzo często, również nie przysłuży się naszej baterii. Podczas takiego ładowania wytwarza się wysoka temperatura, oraz wzrasta ciśnienie wewnętrzne w ogniwach, co jeśli będziemy to robić bardzo często, również przyczyni się do szybszej degradacji naszej baterii.

Jednak nie obawiajmy się zbytnio i traktujmy nasze Tesle jak normalne auta, jeździmy i ładujemy, degradacja podczas normalnego użytkowania nie zniszczy naszej baterii. Trwałość pakietów w Modelach S i X, zbudowanych z ogniw typu 1865, są to najstarsze ogniwa używane przez Teslę, określa się według producenta na minimum 500-600 tysięcy kilometrów. Pakiety wykonane z nowszych ogniw 2170, mają jeszcze większą trwałość bo aż 600-800 tysięcy kilometrów.

Rekordzistami niezawodności i długodystansowości jest najnowsze dziecko Tesli, czyli ogniwa zwane 4680. To mistrzowie, którzy mają wytrwać w naszym aucie przez 1 milion mil, czyli 1 milion 600 tysięcy kilometrów. Są one dopiero wprowadzane do aut Tesli, a pierwszym z modeli który ma powyższe pakiety zamontowane jest Model Y.

Wracając do tematu opracowałem metodę opartą na wiedzy wielu ludzi i na moich własnych doświadczeniach, która powinna pozwolić odzyskać Wam zaginione kWh z waszej baterii trakcyjnej.

Najdokładniej byłoby całą procedurę przeprowadzić przy pomocy aplikacji odczytującej dane bezpośrednio z systemów auta oraz systemu BMS, zarządzającego naszą baterią, a mówię tu o Scan My Tesla, której ja osobiście używam.

Jednak można procedurę pzreprowadzić bez żadnych urządzeń zewnętrznych, efekt będzie, choć ciężko będzie nam oszacowac ile kWh udało się nam odzyskać.

Procedura oparta jest na niedoskonałości działania systemu BMS, którego niejako nauczymy rzeczywistego rozmiaru naszej baterii. Uzyskamy to w prosty acz nieco upierdliwy sposób. Opisze go poniżej:

Procedura jest prosta i oparta na tym do czego udało mi się dotrzeć, oraz na własnych próbach i procedurze przeprowadzonej na Tesla Model 3 LR z 2021 roku z pakietem 82,1 kWh brutto.

Zaczynamy zatem:

-Rozładowujemy nasze auto do ok. 10% stanu baterii. Podłączamy do zwykłego gniazdka 230V (u mnie daje moc ok. 3 kW).

-Ładujemy do 50% SOC (state of charge- czyli stanu naładowania baterii)

-Kolejny krok, rozładowanie do 20% stanu, po czym ładujemy do 60%.

-Potem stany 30-70%, 40-80%, 50-90%.

Ostatnie ładowanie trzeba zaplanować tak aby ładować od 60% do 100%, po czym od razu wyjechać i rozładować przynajmniej 5% baterii po czym wrócić i zostawić auto na minimum 3h.

Przy każdym stanie naładowania starajcie się aby wasze auto stało minimum 3h z wyłączonymi systemami typu klima, czy tryb strażnika. Nie wybudzajcie też Waszej Tesli poprzez aplikację mobilną. Dajcie jej po prostu pospać. Wiąże się to z procesem sczytania danych z baterii, uzyskiwanych przez rezystory odpowiedzialne za przesył danych do modułu BMS. W pakiecie 2170 Tesli (Modele 3 i Y) trwa to dość długo, nawet 3h. Modele S i X (pakiety 1865), dzięki innej konstrukcji rezystorów odczytują dane w nieco ponad 20 minut.

Ważny Tip:

Jeśli chcecie usprawnić cały proces zastosujecie jeszcze jeden trik. Ładujcie auto np. do poziomu 58%, a dwa ostatnie procenty, czyli do 60% SOC, doładowujecie rano na zimnej baterii. Wtedy „ułożenie” energii w całym pakiecie będzie bardziej równomierne, a cały proces szybszy i dający lepsze wyniki.

Mój Model 3 ma obecnie 78,5- 78,6 kWh (Nominal Full Pack).

Startowałem od 79,4 kWh, po czym spadek po 20 tys km przebiegu był aż do poziomu 77,1 kWh. „Zgubiłem” więc 2,3 kWh, i to zaledwie po 20 tys. km. Udało mi się odzyskać, przynajmniej według wskazań elektroniki 1,5 kWh a degradację ograniczyć do 1%, z początkowych 3%.

Czy osiągniecie takie same korzyści? Tego nie wiem. Nie wiem również czy wszystkie baterie montowane w Teslach zachowują się identycznie i identycznie degradują. Zakładam że jest to sytuacja bardzo zbliżona w różnych modelach Tesli, mających przecież pakiety od różnych producentów, od Panasonica, przez CATL aż po LG. Namawiam Was jednak do spróbowania, a nóż widelec się uda!

Chyba jest o co walczyć? Jak uważacie? Starałem się to opisać prosto i obrazowo, jeśli macie pytania, piszcie, dzwońcie…lub piszcie

MarioTeslaFan

Tagi: ChargingEVSuperchargerTesla
Mariusz Majkut

Mariusz Majkut

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska. Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

Powiązane Posty

Nowe baterie ładujące się w 5 minut… mit rodem z Izraela czy niedaleka przyszłość?
Nowe technologie

Nowe baterie ładujące się w 5 minut… mit rodem z Izraela czy niedaleka przyszłość?

przez Mariusz Majkut
10 stycznia 2023
Niemcy z rekordem sprzedaży „wtyczek”.

Niemcy z rekordem sprzedaży „wtyczek”.

przez Mariusz Majkut
9 stycznia 2023
U nas standard, w USA za 700 dolarów… okrągła kierownica dla Tesli!
TESLA

U nas standard, w USA za 700 dolarów… okrągła kierownica dla Tesli!

przez Mariusz Majkut
8 stycznia 2023
75 metrów w przepaść Teslą… celowo!!! Chciał zabić rodzinę.
Tesla Model Y

75 metrów w przepaść Teslą… celowo!!! Chciał zabić rodzinę.

przez Mariusz Majkut
4 stycznia 2023
Ceny ładowania rosną od 2023 roku… niestety.
Ładowanie EV

Ceny ładowania rosną od 2023 roku… niestety.

przez Mariusz Majkut
1 stycznia 2023
  • Popularne
  • Komentarze
  • Ostatnie
Ile kosztuje Tesla 3… 2022?

Ile kosztuje Tesla 3… 2022?

24 października 2022
Tesla Model Y… dane techniczne 2023.

Tesla Model Y… dane techniczne 2023.

19 września 2022
Elektryk się pali… Tesla się pali… jakie to chwytliwe hasła!

Elektryk się pali… Tesla się pali… jakie to chwytliwe hasła!

28 listopada 2022
Idzie nowe…TeslaKlubPolska szerzej, lepiej, więcej…

Idzie nowe…TeslaKlubPolska szerzej, lepiej, więcej…

2
Darmowe Superchargery w związku z wojną w Ukrainie

Darmowe Superchargery w związku z wojną w Ukrainie

2
Baterie Tesli na śmietnik? Nie… zdecydowanie NIE!!!

Baterie Tesli na śmietnik? Nie… zdecydowanie NIE!!!

2
Jak walczyć z Chinami? Europejscy producenci już biją na alarm…

Jak walczyć z Chinami? Europejscy producenci już biją na alarm…

2 lutego 2023
Musk chwali nowego Cybertrucka…

Musk chwali nowego Cybertrucka…

1 lutego 2023
Konkurencja gra dla Tesli…

Konkurencja gra dla Tesli…

31 stycznia 2023

Kategorie

  • Aktualności (423)
  • Autopilot (18)
  • Bez kategorii (25)
  • Ceny samochodów elektrycznych (5)
  • Dane techniczne (8)
  • Ładowanie EV (57)
  • Nie tylko Tesla (131)
  • Nowe technologie (211)
  • PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH (6)
  • SAMOCHODY ELEKTRYCZNE (219)
    • APPLE (1)
    • AUDI (5)
    • BMW (2)
    • BYD (2)
    • CADILLAC (1)
    • CHEVROLET (2)
    • DELOREAN (1)
    • Elektryczne Motocykla (1)
    • FERRARI (1)
    • FISKER (3)
    • FORD (9)
    • HUMMER (2)
    • HYUNDAI (3)
    • LINCOLN (1)
    • LUCID (5)
    • Maserati (1)
    • MERCEDES (6)
    • NISSAN (2)
    • POLESTAR (5)
    • RENAULT (1)
    • RIMAC (1)
    • RIVIAN (3)
    • TESLA (144)
      • Tesla Cybertruck (11)
      • Tesla Model 3 (47)
        • Model 3 – dane techniczne (4)
      • Tesla Model S (33)
        • Model S – dane techniczne (8)
      • Tesla Model X (20)
        • Model X – dane techniczne (3)
      • Tesla Model Y (43)
        • Model Y – dane techniczne (4)
      • Tesla Semi (7)
    • TOYOTA (4)
    • VOLKSWAGEN (10)
    • VOLVO (1)
  • SpaceX (19)
  • Supercharger (30)
  • TESTY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH (9)
  • Używane samochody elektryczne na sprzedaż (4)
  • Zakup Tesli USA/EUROPA (6)
    • Import Tesli z USA (5)

Archiwa

Popularne tematy:
800V 4680 audi e-tron sportback 55 Audi EV Autoplot BYD ceny Tesli Charging Cybertruck Electric Volkswagen Elon Musk EV F-150 Lightning Ford-EV Francja FSD Giga Berlin Giga Press Giga Szanghaj Giga Texas GM Jazda autonomiczna Lucid Lucid Air Model 3 Model S Model S Plaid Model X Model Y Podróże Teslą Polestar Porsche Taycan Prowansja Rivian Satelity Starlink SpaceX Starlink Supercharger Tesla Tesla Bot Tesla Cybertruck Tesla Semi Toskania Volkswagen Włochy
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Menu
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Copyright © 2016 – 2022 Advision Sp. z o.o.

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Ładowanie EV
  • Nowe technologie
  • PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH
  • SAMOCHODY ELEKTRYCZNE
  • TESTY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH
  • Ceny samochodów elektrycznych
  • Sklep
  • Koszyk
  • Zamówienie
  • Moje konto

Copyright © 2016 - 2022 Advision Sp. z o.o.

Ta strona korzysta z plików Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Polityka prywatności.