Tesla z USA czy warto?

Sundry Photography / Shutterstock.com
Data publikacji: 2023-11-13 Sundry Photography / Shutterstock.com
Mario

Mario

Data dodania: 2023-11-13
To temat który już od lat przewija się na branżowych grupach i forach, wraca jak bumerang, więc pochylmy się nad tematem ponownie. 
Czy warto sprowadzić Teslę z USA? Czy raczej trzymać się wersji europejskich. Odpowiem tak, nie ma na to jednego prostego rozwiązania, ani jednej dobrej odpowiedzi...ale po kolei:

Czy warto sprowadzić Teslę z USA?

Tesla z USA, to auto które jest kupione na tamtejszych aukcjach. Jest zawsze w jakimś stopniu uszkodzone. Czy warto zakupić takie auto? 
Jeśli uszkodzenia są naprawdę niewielkie to tak, jednak wcześniej trzeba zweryfikować pochodzenie i sprawdzić dokładnie historię takiego pojazdu. 

Załóżmy, że wszystko jest OK - co robimy dalej. Taka Tesla na 90% trafi na tak zwaną czarną listę, co będzie skutkowało na przykład brakiem wsparcia, tak zwanego Supportu ze strony Tesli, oraz możemy spodziewać się odłączenia nam szybkiego ładowania DC, czyli prądem stałym, Tesla tłumaczy to względami bezpieczeństwa.

Ok, z jednej strony to rozumiem bo 150 czy 250 kW mocy w ładowarkach Tesla Supercharger to nie żarty. Jednak z drugiej strony, moim zdaniem bezprawne jest odbieranie jakiejkolwiek funkcjonalności pojazdu zakupionego przez klienta. Tesla otrzymała już pieniądze za swój produkt i nie powinna ingerować w takie rzeczy, jak możliwość zasilania go w trakcie użytkowania. To tak jak byśmy zakupili na przykład Mercedesa w USA, a po sprowadzeniu go do Europy, pracownicy serwisu przyjechaliby i zaspawali nam wlew paliwa, bo auto było uszkodzone i może się zapalić przy tankowaniu.

Oczywiście nic takiego się nie dzieje, nie rozumiem więc, jak Tesla rości sobie prawa do rzeczy, która nie jest już jej własnością i ogranicza jej funkcjonalność w sposób co najmniej bezczelny. Kolejną kwestią jest to, że udostępniając innym autom elektrycznym swoje stacje ładowania, Tesla nie ma wiedzy na temat tego, jakie auto się ładuje, być może ono również było sprowadzone i uszkodzone, a teraz ładuje się na Superchargerach, po naprawie. Nie wiadomo czy fachowej, czy mniej fachowej.

Dlaczego więc Tesla ingeruje w użyteczność swoich aut, nie zważając na zdanie klientów, jednocześnie nie weryfikując stanu aut innych producentów, ładujących się na jej stacjach ładowania? Tego właśnie nie rozumiem. Zasłanianie się tym, że auto może się zapalić jest naprawdę słabe.

Naprawa Tesli z USA

Kolejną kwestią są naprawy i konwersje auta z wersji USA na EU. Czy można to zrobić dobrze i bezpiecznie? Tak. Wystarczy przyłożyć się i znaleźć naprawdę dobry warsztat naprawczy, który naprawi naszą Teslę zgodnie ze sztuką, nie na zasadzie klepania i szpachlowania, ale tak jak przewiduje to Tesla

Nie są to warunki nie do spełnienia, wszak Tesle to auta jak każde inne. Mają zderzaki, lampy i strefy zgniotu. Skoro jest mnóstwo wypadków u nas w Polsce czy w Europie i ubezpieczyciele naprawiają auta, którymi klienci jeżdżą potem przez lata, to czemu boimy się Tesli z innego rynku, które ulegają takim samym zdarzeniom drogowym i tak samo jak zwykłe auta mogą być naprawione? Mity odnośnie tego, że elektryków się nie naprawia tylko oddaje na złom, to czysta ignorancja i brak wiedzy, niestety często u nas w kraju powszechny.

Jeśli znajdziemy już dobrego fachowca, a są tacy w PL, możemy przystąpić do naprawy. Możemy również taką naprawę zlecić warsztatom mającym autoryzację Tesli na naprawę ich aut. Jest ich w PL co najmniej kilka. Wtedy mamy pewność że Tesla zaakceptuje nam taki proces jako "zgodny ze sztuką i wytycznymi firmy", oczywiście taka naprawa będzie droższa, jednak warto ją wziąć pod uwagę, bo w takim przypadku nie ma mowy o blokowaniu szybkiego ładowania na stacjach Supercharger.

Konwersja Tesli z USA na wersję europejską

Po naprawie naszej Tesli, jeśli chcemy mieć pełną funkcjonalność, jak Tesle z Europy, musimy poddać nasz pojazd konwersji. Najlepiej nie iść na półśrodki, tylko przeprowadzić pełną konwersję na EU. Na czym to polega? Otóż, każda amerykańska Tesla ma jednofazowy system zasilania, oznacza to że jest ładowana w USA z tylko jednej fazy z dużym amperażem, nawet do 42 amper. W Europie mamy 3- fazowy system zasilania (3 fazy, każda po 16 amper), aby to w pełni wykorzystać należy wyjąć z auta wszystkie komponenty systemu jednofazowego i zastąpić je sprzętem dostosowanym do trzech faz. Taki zestaw nie jest tani, ale daje nam możliwość ładowania auta z gniazda siłowego mocą 11 kW, czyli dokładnie taką jaką ładują się Tesle europejskie w naszych garażach.

Konfiguracja Tesli z USA i aktualizacja oprogramowania

Kiedy dokonamy "przeszczepu" systemu zasilania, pozostaną nam już rzeczy czysto elektroniczne takie jak modem internetowy, czy modem radia, oraz softowe czyli mapy, oprogramowanie w wersji EU, programowanie lamp i w sumie chyba tyle. Jeśli uporamy się z tymi wszystkimi rzeczami mamy pełnoprawne auto działające jak wersja europejska. 

Gwarancja na Teslę z USA

Na Tesle sprowadzone z USA nie mamy gwarancji i wspomnianego supportu serwisowego. Od niedawna jednak możemy wykupić w serwisie Tesli specjalną usługę, która polega na weryfikacji naszego samochodu pod kątem bezpieczeństwa wysokiego napięcia. (High Voltage Battery Test). Może nie jest to opcja tania bo koszt około 3 tys. złotych na pewno do niskich nie należy, mamy jednak papier od samego producenta stwierdzający, że nasze auto przeszło testy wysokiego napięcia i nie stanowi zagrożenia dla obsługi serwisowej, z której możemy normalnie korzystać, niestety za pieniądze, bo gwarancji jak napisałem powyżej nie mamy.

Właśnie po takim teście, co prawda nie odzyskujemy gwarancji, ale możemy serwisować naszą Teslę w oficjalnych serwisach tesli .

Nie przerażajmy się jednak, bo auta te nie ulegają tak często awariom, i nie mówię tu o zepsutej klamce czy zamku bagażnika, mówię o poważnych awariach baterii czy silnika. Nie zakładajmy również sytuacji że kupując Tesle bez gwarancji od razu "padnie" nam silnik czy bateria. To oczywiście teoretycznie możliwe, tak jak awaria skrzyni biegów czy silnika w BMW czy Mercedesie czy każdym innym aucie, ale trzeba mieć naprawdę pecha aby tak się stało.


Galeria zdjęć

Komentarze

0/10

Autor

Mario

Mario

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska, a także dla serwisu otoev.pl Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Tesla

Opinie użytkowników Tesla Model S Plaid Oceń ten model

10/10

Ocena ogólna

Opinie:

Opinia dodana przez AI

Data dodania: 21.08.2023
Osiągi: To, co najbardziej wyróżnia Model S Plaid na tle konkurencji, to jego zdolność przyspieszania od 0 do 100 km/h w mniej niż 2 sekundy. To czyni go jednym z najszybszych seryjnych aut na świecie. Dodatkowo, jego prędkość maksymalna to około 322 km/h. Zasięg: Z jednym ładowaniem Model S Plaid może pokonać około 627 km, co jest naprawdę imponującym wynikiem w świecie samochodów elektrycznych. Technologia: Wnętrze auta charakteryzuje się olbrzymim ekranem dotykowym o przekątnej 17 cali, który służy do kontroli większości funkcji pojazdu. System Infotainment został całkowicie odświeżony, oferując bardziej intuicyjny interfejs i szybszą odpowiedź. Wygląd i wnętrze: Model S Plaid posiada nowoczesny, aerodynamiczny kształt z charakterystycznymi dla Tesli liniami. Wnętrze jest luksusowe z wykończeniami z wysokiej jakości materiałów, choć, jak wcześniej wspomniano, jego minimalistyczny design może nie przypaść do gustu każdemu
zobacz całą opinię
Data dodania: 12.08.2023
Samochód wyrywa asfalt! Pomimo tego, że jeżdżę Teslami już kilka lat, to nie byłem przygotowany na te osiągi. Auto jest niesamowite. Nie rozumiem jak można kupować jakies Porsche za milion zł.
zobacz całą opinię

Ostatnie komentarze

Coraz większa świadomość obiektów ... 19.04.2024
W Polsce jest trudno? Luksemburg: Stacja ... 18.04.2024

Tesla Model S Plaid

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
2.1s
Prędkość maksymalna
322 km/h
Zasięg oficjalny (WLTP)
588 km
Wszystkie dane Tesla Model S Plaid

Tesla Model X Plaid

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
2.6s
Prędkość maksymalna
262 km/h
Zasięg oficjalny (WLTP)
517 km
Wszystkie dane Tesla Model X Plaid

Ostatnie pytania Zadaj pytanie

Materiały Użytkowników

Test Tesla Model S w wersji Plaid

Jakie wrażenie robi Model S Plaid, czyli najszybsza i najbardziej wypasiona wersja Modelu S Tesli? Film z mnóstwem szczegółów. Wymiary, osiągi,
TeslaKlubPolska

W Klubie OtoEV.pl od 9 miesięcy

Modele producenta Tesla