Najbezpieczniejsza bateria świata już w produkcji masowej.

Chiński młody producent aut EV, wziął się za produkcje baterii. I zrobił to w niespotykanym stylu. Ta bateria zawojuje świat, bez dwóch zdań!
Fot. twitter.comZEEKRGlobal
Data publikacji: 2023-12-19 Fot. twitter.comZEEKRGlobal
Super! 👍🔋⚡️ 19.12.2023
Mario

Mario

Data dodania: 2023-12-19

To co pokazali Chińczycy jako swój nowy flagowy produkt do napędzania aut EV, po prostu odjęło mi mowę. Zobaczcie jak dosłownie, męczą swoją baterię testami tak ekstremalnymi, że normalna bateria do EV dawno by już uległa zniszczeniu. 


To co pokazał Zeekr, dosłownie rozsadza umysł, a testy są tak szalone i ekstremalne, że brakuje mi słów. Musicie to zobaczyć na własne oczy. Film poniżej.


Ale zacznijmy od początku:


Zeekr w czasie Firmowego Dnia Mocy wprowadził na rynek samodzielnie opracowany akumulator fosforanowo- litowo-żelazowy (LFP) o nazwie Golden „Brick” Battery. Firma twierdzi, że bateria jest wyjątkowo bezpieczna, przeprowadzała ekstremalne testy, takie jak przechowywanie jej w ekstremalnie niskiej temperaturze (-45°C) przez 8 godzin, wrzucanie do rozpalonego ognia w temperaturze 1000°C po czym zainstalowała go z powrotem w samochodzie, pokazując, że nadal działa.
Masowa produkcja rozpoczęła się 14 grudnia,więc dosłownie kilka dni temu, a sedan Zeekr 007 będzie pierwszym pojazdem, który będzie w niego wyposażony. 007 wystartuje już 27 grudnia, i zapowiada się jako mega ciekawe auto elektryczne.



Zeekr 007 będzie pierwszym samochodem wyposażonym w „złotą baterię”.



Złota Bateria od Zeekr, zwana Golden Brick.


Szczytowa moc ładowania Golden Brick wynosi 500 kW, a maksymalna szybkość ładowania to 4,5 C. 

Od 10% do 80% akumulator można naładować 500 km w 15 minut
Nad projektem nowego akumulatora pracowało ponad 1000 inżynierów przez około 3 lata. W końcu udało się stworzyć produkt wyjątkowy.


Zalety Golden Brick:


-Odporny na uszkodzenia mechaniczne (upadek z 10 metrów)
-Odporny na wysokie temperatury (700-1000 stopni C)
-Odporny na niskie temperatury (-45 stopni C, czas - 8 godzin)
-Odporny na wysokie napięcie 4000V (zastosowanie złotej folii)
-Odporny na wodę (test zanurzeniowy przez 48 godzin)
-Wysoki prąd ładowania (do 500 kW)
-Architektura 800V
-Super szybkie ładowanie (500 km zasięgu w 15 minut) 
-Koszty produkcji o około 15% niższe niż konkurencyjne konstrukcje.
-Odporność na ściskanie (22 tonowy walec)


Budowa nowej baterii od chińskiego producenta.


Korpus akumulatora pokryty jest złotą folią izolacyjną odporną na wysokie napięcie 4000 V, zwiększającą rezystancję o 27%. Cały pakiet jest również wodoodporny, osiągając poziom IPX 8.
Zeekr opublikował także film promujący bezpieczeństwo baterii. Pokazuje różne testy, takie jak umieszczenie akumulatora na 48 godzin pod wodą, wrzucenie go do ognia o temperaturze 1000°C, włożenie do zamrażarki o temperaturze -45°C na 8 godzin i przeciągnięcie go przez błoto przez 3 kilometry. 


Po tych 4 testach Zeekr ponownie zamontował akumulator w samochodzie i stwierdził, że akumulator nadal działa prawidłowo.
Jednak firmie wciąż było mało. Wysłali 22-tonowy walec, aby przejechał po baterii oraz pozwolili, aby akumulator o masie 710 kg spadł z wysokości 10 metrów z dźwigu, nie wykazując po tym zdarzeniu oznak uszkodzenia w postaci ognia, dymu ani eksplozji, nawet po tym jak gruchnął w dół z tak dużej wysokości.



Zeekr to nie tylko auta i baterie...


Podczas Zeekr Power Day firma zaprezentowała również ambitne plany dotyczące sieci ładowania. Obecnie Zeekr obsługuje w Chinach 401 stacji szybkiego ładowania z 2261 miejscami do ładowania, każdy o mocy ponad 360 kW. W 2024 r. Zeekr spodziewa się mieć 1000 stacji ładowania, a do 2026 r. firma chce mieć 10 000 stacji ładowania, zgodnie ze swoim planem „tysiące stacji i dziesiątki tysięcy miejsc”.


Zeekr zaprezentował także szybką ładowarkę V3 o mocy 800 kW. Firma produkuje już chłodzoną cieczą szybką ładowarkę V2 o mocy 600 kW, zaprezentowaną we wrześniu. V2 może dodać 300 km zasięgu w 3 minuty. 

Obie szybkie ładowarki są produkowane przez spółkę zależną Geely, VREMT i mają plakietkę Zeekr.
Producent pojazdów elektrycznych ogłosił także plan nazwany 1515. 

W 15 minut wszyscy właściciele Zeekr będą mogli naładować akumulator prawie do pełna. Zeekr chce w ciągu trzech lat przejąć 90% swoich właścicieli na warunkach planu 1515. Zeekr twierdzi, że ładowanie powinno być tak wygodne, jak pójście do sklepu spożywczego.


13 grudnia podczas homologacji Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT) ujawniono, że Zeekr 007 będzie wyposażony w akumulator o pojemności 100 kWh i zasięg CLTC wynoszący 870 km.
Co to oznacza? 

Nic innego jak realny zasięg auta w okolicach nawet 565 km. Wiemy dobrze że chińska norma przekłamuje rzeczywiste zasięgi aut EV mniej więcej o 35%. Jednak nawet jeśli odejmiemy 35% od zasięgu CLTC, wciąż pozostaje oszałamiające 565 km. To byłaby prawdziwa bomba w połączeniu z super szybkim ładowaniem 500 km w 15 minut, architekturą 800V, oraz praktycznie niezniszczalnym i super bezpiecznym pakietem baterii LFP, które to pamiętajmy, możemy ładować do 100% bez żadnego strachu o degradację.

Komentarze (4)

0/10
  • Sergiusz
    odpowiedz

    Super! 👍🔋⚡️

  • odpowiedz

    Już poprawione, z rozpędu poszło. Dzięki za czujność.

  • odpowiedz

    W artykule wdała się pomyłka (zakładam,że miało być do pełna) "W 15 minut wszyscy właściciele Zeekr będą mogli naładować akumulator w 15 minut. "

    • Jest ok. Bo w godzinne będą ładować aku w godzinę, a przez dobę nawet 24h ! 🤣🤣🤣

Autor

Mario

Mario

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska, a także dla serwisu otoev.pl Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

Ostatnie komentarze

Wszystko pięknie, tylko sformułowania są w ... 08.05.2024