Firma Gravity Inc., najbardziej znana ze swojej floty elektrycznych taksówek Mustang Mach E w Nowym Jorku, ogłosiła zupełnie nową ładowarkę prądu stałego o bardzo wysokiej wydajności, zaprojektowaną specjalnie z myślą o wymagającej ergonomii miejskich garaży parkingowych.
500 kW "DEAP" (Distributed Energy Access Point) ma tylko 8′′ (20,3 cm) grubości i 18′′ (45,7 cm) wysokości, co brzmi aż zbyt dobrze, aby mogło być prawdziwe. Ale jak już się domyślacie, Gravity osiągnęło to, oddzielając punkt końcowy ładowania od skrzynki zasilającej, która faktycznie dostarcza energię niezbędną do naładowania samochodu. Wymiary tej skrzynki zasilającej nie są ujawnione (czytaj: nadal będzie dość duża), ale może to być znaczący postęp w ładowaniu w miejscach, w których przestrzeń dla infrastruktury EV jest bardzo ograniczona.
Metoda prosta i skuteczna, czy jednak da się zawsze i wszędzie podzielić tak dużej możny stanę ładowania na dwie części? No właśnie…
Innowacją, którą wprowadza tutaj Gravity, jest to, że skrzynka zasilająca i punkt końcowy ładowania mogą być oddzielone do 500 stopami (aż 150 metrów) zabezpieczonego okablowania chłodzonego cieczą (toż to ogromny koszt, jak się domyślam). W garażu, który mógłby pozwolić na rozlokowanie całej niezbędnej infrastruktury ładowania w istniejącej schłodzonej szafie na sprzęt, a nawet na zewnątrz budynku, może na dachy, ale co w upalne dni? Jakoś słabo to widzę, może w niektórych przypadkach rzeczywiście ma to sens, jednak w większości chyba będzie to skomplikowane i drogie jak nie bardzo drogie rozwiązanie.
Z drugiej strony choć może to nie zabrzmieć rewolucyjnie, może sprawić, że szybkie ładowanie DC będzie wykonalne w miejscach, w których wcześniej było to niemożliwe, a przynajmniej wysoce niepraktyczne.
Szczytowa moc wyjściowa 500kW przekracza moc wyjściową każdego pojazdu elektrycznego obecnie sprzedawanego w USA, ale zgodnie z wywiadem z dyrektorem generalnym Gravity przeprowadzonym przez The Verge, firma chce, aby jej rozwiązanie było przyszłościowe. Raport The Verge pokazuje również obraz ładowarek już aktywnie zainstalowanych i używanych przez flotę taksówek EV firmy Gravity w Nowym Jorku.
Gravity będzie oferować bardziej kompaktowe punkty końcowe ładowania o mocy do 200 kW, a te jednostki wyglądają na bliższe rozmiarowi domowych ładowarek AC poziomu 2, których większość ludzi obecnie używa w swoich garażach, oczywiście tych większych.
Firma twierdzi ponadto, że jej system będzie obsługiwał do 250 kW podczas ładowania pojazdów Tesli za pomocą adaptera CCS (nie ma informacji o tym, kiedy i czy Gravity zastosuje w swoich stacjach standard NACS ale wydaje się, że jest to wielce prawdopodobne).