Jaguar I-Pace, to pierwszy w pełni elektryczny SUV brytyjskiej marki, który zadebiutował na rynku w 2018 roku. Od momentu swojego debiutu zyskał uznanie jako luksusowy samochód elektryczny, łączący zaawansowaną technologię z eleganckim designem. Jazda Jaguarem I-Pace oferuje użytkownikom innowacyjne doświadczenie motoryzacyjne, ale nie jest pozbawiona pewnych wad.

Jakie są zatem wady a jakie zalety Jaguara I-Pace?

Plusy:

  • Silnik elektryczny i osiągi: Jaguara I-Pace napędzają dwa silniki - jeden na przedniej osi i drugi na tylnej osi, czyli najczęściej stosowane rozwiązanie w autach EV z napędem 4x4. Łączna moc wynosząca około 400 koni mechanicznych (najnowsza wersja określana mianem 320, ma koni właśnie tyle i jest tak zwaną wersją budżetową, czyli krótko mówiąc kosztuje mniej niż wersja 400) pozwala na dynamiczną jazdę i osiągnięcie 100 km/h w około 4,5 do 6,4 sekundy (w zależności od wersji auta), co jest bardzo dobrym wynikiem patrząc na kształt i przede wszystkim masę auta
  • Zasięg i ładowanie: I-Pace oferuje solidny zasięg na jednym ładowaniu, który w zależności od wersji może wynosić około 470 km, to są dane oficjalne. W rzeczywistości niestety I-Pace przejedzie na ładowaniu dużo mniejszy dystans. Przy prędkości 90 km/h jest to 372 km, a przy 120 km/h, już dużo mniej bo tylko 275 km. Jednak jadąc w trasie, przynajmniej ja i tak zatrzymuje się na małe odpoczynki, powiązane z ładowaniem średnio co 250-300 km, więc taki zasięg przy prędkości 120 km/h nie jest jakąś tragedią i jest całkiem wystarczający. Dodatkowo, samochód obsługuje szybkie ładowanie, co pozwala na ładowanie w granicach 30-40 minut (do 80% pojemności baterii) przy użyciu odpowiedniej ładowarki prądu stałego czyli DC. Obecna wersja I-Pace ładuje się nieco szybciej niż wersje starsze, które ledwo dawały radę z mocą 80 kW. Wersja 320 „pójdzie” nawet 107 kW, co wydaje się w przypadku tak wysoko aspirującej marki i auta jak Jaguar, lekkim nieporozumieniem.

Nie można tego porównać do Audi, porsche czy tesli, których to producentów auta ładują się zdecydowanie szybciej niż Jaguar. Tutaj firma musi odrobić lekcje i zaoferować znacznie wyższe moce ładowania, jeśli poważnie myśli o rynku EV. Wartości między 150 a 200 kW, to obecnie raczej standard w tej klasie pojazdów. Niektórzy poszli jeszcze dalej i zbliżają się do 300 kW, jednak takie wartości wymagają architektury baterii 800V, Jaguar zaś ciągle stosuje 400V, a i tak nie potrafi wykorzystać możliwości tej architektury.

  • Design i jakość wykończenia: Zewnętrzny wygląd I-Pace jest charakterystyczny dla marki Jaguar, co przyciąga uwagę wielbicieli eleganckiego stylu. Wnętrze zostało starannie zaprojektowane, z wysokiej jakości materiałami i precyzyjnym wykonaniem, co podnosi poziom luksusu i komfortu. Podwójne szyby z przodu i naprawdę dobre wyciszenie auta, zapewniają spokój i komfort. Jak to w Jaguarze.

  • Przestronność i praktyczność: I-Pace, mimo swojego nieco sportowego charakteru, oferuje przestronne wnętrze, które pomieści pięć dorosłych osób. Pojazd dysponuje również przestronnym bagażnikiem, co czyni go praktycznym wyborem dla rodzin. Nie jest może oszałamiająco dużo miejsca na bagaże, ale da się upchnąć w Jaguara I-Pace całkiem sporo.

Przejdźmy do tego co nam przeszkadza w tym aucie.

Minusy:

  • Cena: I-Pace to samochód luksusowy, co niestety wiąże się z wysoką ceną. Jest to jedna z najdroższych opcji na rynku elektrycznych SUV-ów, co może być ograniczeniem dla wielu potencjalnych klientów. Wiadomo, że Jaguary nigdy tanie nie były ale w tej cenie można znaleźć na rynku dość sporo ciekawych propozycji, jednak one nie będą miały na masce znaczka Jaguara.

  • Waga: Wysoka pojemność baterii przekłada się na znaczną wagę pojazdu. Mimo efektywnego wykorzystania przestrzeni, masa może wpływać na pewne aspekty jazdy, takie jak zużycie energii i reakcje układu kierowniczego, oraz hamulce. To nie są może bardzo mocno utrudniające życie elementy, jednak warto wiedzieć o tym kiedy decydujemy się na zakup I-Pace’a. poza tym powyższa wada jest wadą wszystkich aut napędzanych za pomocą baterii trakcyjnej, która niestety swoje musi ważyć. taka technologia, przynajmniej na dziś.

  • Infotainment : Niektórzy użytkownicy zgłaszają nieco zbyt złożone oprogramowanie systemu infotainment oraz interfejs, który nie jest intuicyjny w obsłudze, co może wymagać krótkiego okresu adaptacji i przyzwyczajenia. Co prawda nowa wersja ma zmiany w tym zakresie, ale ciągle są to raczej zmiany niewielkie, a przecież soft i jego obsługa są bardzo ważne w autach i to nie tylko EV.

  • Obsługa klienta i wsparcie: Niektórzy użytkownicy wyrażają pewne zastrzeżenia co do obsługi klienta i wsparcia technicznego ze strony dealerów marki Jaguar, co może wpływać na doświadczenie posiadania tego samochodu. Aż dziw bierze bo ludzie są przyzwyczajeni przynajmniej w Polsce, do problemów z obsługą ale w innych autach jak choćby Tesla, na którą często sypią się gromy z nieba, od niezadowolonych z obsługi klientów, ale Jaguar? Przecież to ikona luksusu i wygody, dobrego smaku i super obsługi! Widocznie nie do końca...

Mimo pewnych wad, Jaguar I-Pace jest jednym z najbardziej zaawansowanych i stylowych elektrycznych SUV-ów na rynku. Jego dynamiczne osiągi, przyzwoity zasięg i luksusowe wykończenie czynią go atrakcyjnym wyborem dla entuzjastów samochodów elektrycznych, którzy cenią sobie połączenie sportowego charakteru i zrównoważonego podejścia do mobilności.

Każde doświadczenie z samochodem może się różnić w zależności od preferencji użytkownika i okoliczności. Przed podjęciem decyzji o zakupie, zalecamy przetestowanie samochodu i konsultację z doświadczonymi użytkownikami oraz ekspertami branżowymi.

MarioTeslaFan