MPK Lublin: drogowa rewolucja na zakręcie – przetarg na dostawę wodoru został unieważniony
Autobus marki Solaris za 3,7 mln zł o zasięgu nawet 500 km w przypadku zatankowania go wodorem do pełna został zaprezentowany we wrześniu 2023 roku.
Brak ofert
W pierwszym przetargu na dostawę wodoru tematem zainteresowała się tylko jedna firma – Arthur Bus. Wyceniła 1 kg wodoru na 86,50 zł. Swoje usługi przestała świadczyć z końcem roku. Początek 2024 roku przyniósł MPK kolejne wyzwanie.
Ogłoszono nowe postępowanie na dostawę około 900 kg wodoru z precyzyjnymi wymogami dotyczącymi lokalizacji tankowania. Jednak do 12 stycznia żadna firma nie okazała zainteresowania przetargiem, co zmusiło MPK do jego unieważnienia.
Autobus wodorowy bez paliwa?
Z powodu braku dostawcy wodoru wydawało się, że innowacyjny autobus wodorowy pozostanie bez paliwa. Jednak MPK nie ustaje w poszukiwaniu alternatyw. Planowane jest podpisanie aneksu do umowy z dotychczasowym dostawcą – spółką Arthur Bus, która od września poprzedniego roku dostarczała wodór z mobilnego punktu dostaw.
W perspektywie samorząd ma nadzieję uruchomić stację tankowania wodoru. Stacja budowana przez PAK-PCE Stacje H2 ma powstać w pobliżu zajezdni przy ul. Grygowej. To wynik porozumienia pomiędzy MPK a Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, mającego na celu zapewnienie ciągłości dostaw.
Stacja być może zostanie uruchomiona do czerwca, co z pewnością przyczyni się do stabilizacji sytuacji związanej z zaopatrzeniem autobusu wodorowego w paliwo.
Wodorowe ambicje
„Elektryki” coraz mocniej zakorzeniają się w Polsce, jednak auta wodorowe to zupełnie inny temat. Mimo że – według prognoz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych – liczba samochodów osobowych na wodór poruszających się po polskich drogach może sięgnąć nawet 70 – 140 tys. do końca tej dekady.
Chociaż Polska dopiero rozpoczyna adaptację technologii wodorowej w transporcie, czołowe firmy motoryzacyjne, w tym Toyota, Hyundai, BMW i Honda, są coraz bardziej zainteresowane naszym rynkiem jako miejscem rozwijającego się segmentu pojazdów napędzanych wodorem.
Komentarze