MPK Lublin: drogowa rewolucja na zakręcie – przetarg na dostawę wodoru został unieważniony

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Lublinie napotkało problem na drodze do zielonej mobilności. Przetarg na zakup wodoru, niezbędnego do napędzania nowo zakupionego autobusu wodorowego, został unieważniony. Przyczyna jest prozaiczna.
Fot. Martyn Jandula  Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-02-01 Fot. Martyn Jandula Shutterstock.com

Miłosz

Data dodania: 2024-02-01

Autobus marki Solaris za 3,7 mln zł o zasięgu nawet 500 km w przypadku zatankowania go wodorem do pełna został zaprezentowany we wrześniu 2023 roku. 


Brak ofert 


W pierwszym przetargu na dostawę wodoru tematem zainteresowała się tylko jedna firma – Arthur Bus. Wyceniła 1 kg wodoru na 86,50 zł. Swoje usługi przestała świadczyć z końcem roku. Początek 2024 roku przyniósł MPK kolejne wyzwanie. 


Ogłoszono nowe postępowanie na dostawę około 900 kg wodoru z precyzyjnymi wymogami dotyczącymi lokalizacji tankowania. Jednak do 12 stycznia żadna firma nie okazała zainteresowania przetargiem, co zmusiło MPK do jego unieważnienia. 


Autobus wodorowy bez paliwa?


Z powodu braku dostawcy wodoru wydawało się, że innowacyjny autobus wodorowy pozostanie bez paliwa. Jednak MPK nie ustaje w poszukiwaniu alternatyw. Planowane jest podpisanie aneksu do umowy z dotychczasowym dostawcą – spółką Arthur Bus, która od września poprzedniego roku dostarczała wodór z mobilnego punktu dostaw.
W perspektywie samorząd ma nadzieję uruchomić stację tankowania wodoru. Stacja budowana przez PAK-PCE Stacje H2 ma powstać w pobliżu zajezdni przy ul. Grygowej. To wynik porozumienia pomiędzy MPK a Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, mającego na celu zapewnienie ciągłości dostaw. 


Stacja być może zostanie uruchomiona do czerwca, co z pewnością przyczyni się do stabilizacji sytuacji związanej z zaopatrzeniem autobusu wodorowego w paliwo.


Wodorowe ambicje 


„Elektryki” coraz mocniej zakorzeniają się w Polsce, jednak auta wodorowe to zupełnie inny temat. Mimo że – według prognoz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych – liczba samochodów osobowych na wodór poruszających się po polskich drogach może sięgnąć nawet 70 – 140 tys. do końca tej dekady.


Chociaż Polska dopiero rozpoczyna adaptację technologii wodorowej w transporcie, czołowe firmy motoryzacyjne, w tym Toyota, Hyundai, BMW i Honda, są coraz bardziej zainteresowane naszym rynkiem jako miejscem rozwijającego się segmentu pojazdów napędzanych wodorem.


Komentarze

0/10

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

Zobacz również

Supercharger Tesla Lublin. Supercharger w IKEA Lublin

Lublin, Spółdzielczości Pracy 88 pokaż na mapie
kategorie: stacje ładowania
W Lublinie Supercharger znajduje się na zewnętrznym parkingu na tyłach galerii Skende / Ikea. Dostępne są 4 stanowiska o mocy do 250 kW. Złącze ładowania to CCS.Podczas ładowania można posilić się w restauracji IKEA lub w zrobić zakupy w pobliskiej galerii Skende. Dojazd do Superchargera w Lublinie jest bardzo wygodny, wystarczy zjechać z obwodnicy Lublina na wysokości węzła "Lublin - Rudnik" i kierować się na wjazd do marketu IKEA. Następnie należy na górnym parkingu...

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024