Napisali list do premiera i wskazali priorytet rozwoju nowej mobilności w Polsce

Wiodący operatorzy niemal 80 proc. wszystkich szybkich punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce podpisali się pod listem otwartym, skierowanym przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) do polskiego rządu.
Fot. Zapp2Photo / Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-08-07 Fot. Zapp2Photo / Shutterstock.com

Miłosz

Data dodania: 2024-08-07

Celem listu jest wspieranie administracji centralnej w transformacji polskiego transportu i gospodarki w kierunku zeroemisyjnym. W liście podkreślono konieczność wprowadzenia zmian systemowych, z priorytetowym traktowaniem regulacji w obszarze przyłączeniowym.


List otwarty


List otwarty został zaadresowany do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska oraz ministrów odpowiedzialnych za rynek elektromobilności: minister klimatu i środowiska Pauliny Hennig-Kloski, ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz ministra rozwoju i technologii Krzysztofa Paszyka.


Podpisali go wiodący operatorzy ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Polsce, w tym Allego, Anwim, BP, Budimex Mobility, Ekoen, Eleport, Elocity, E.ON Drive Infrastructure (EDRI) Poland, Go+EAuto, GreenWay Polska, IONITY, ORLEN, Polenergia eMobility, Powerdot oraz Shell.


Na koniec czerwca 2024 roku te firmy zarządzały około 1,6 tys. szybkich punktów ładowania w Polsce.


Elektromobilność w Polsce się rozwija, jednak daleko nam do pełnego sukcesu


Według PSNM rozwój infrastruktury ładowania w Polsce napotyka liczne bariery regulacyjno-systemowe. Mimo wzrostu liczby punktów ładowania Polska pozostaje daleko od wypełnienia wymogów unijnych z rozporządzenia AFIR.


Obecna łączna moc stacji ładowania musi wzrosnąć ponad 6-krotnie do 2030 roku, a do 2035 roku aż 15-krotnie. Przykładowo, obowiązki dotyczące pokrycia sieci bazowej TEN-T strefami ładowania są zrealizowane w Polsce zaledwie w 8% dla pojazdów osobowych i 2% dla dostawczych.


Co jest podstawowym problemem?


Sygnatariusze listu wskazali, że podstawowym problemem jest optymalizacja procesu przyłączania stacji ładowania wysokiej mocy do sieci elektroenergetycznej. Bez wprowadzenia zmian Polska nie ma szans na realizację celów AFIR.


Dodatkowo branża nowej mobilności dostrzega szansę na rozwój gospodarczy dzięki inteligentnemu ładowaniu i technologii V2G, która mogłaby zwiększyć elastyczność systemu energetycznego i udział energii odnawialnej. PSNM zaapelowało o szybkie wdrożenie proponowanych rozwiązań, co pozwoliłoby na spełnienie wymogów unijnych i wsparło polską gospodarkę w okresie transformacji energetycznej.

Komentarze

0/10

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024