Czołowe światowe portale branżowe analizują nowe unijne prawo dotyczące stacji ładowania i transportu bezemisyjnego, które za chwilę będzie obowiązywać w Europie.

Członek Rady UE i hiszpańska minister ds. transportu, mobilności i agendy miejskiej, Raquel Sánchez Jiménez, wypowiedziała się na temat nowej ustawy o ładowarkach elektrycznych:

„Nowe prawo jest kamieniem milowym naszej polityki „Fit for 55”, zapewniającej większą pojemność publicznych ładowarek na ulicach miast i wzdłuż autostrad w całej Europie. Jesteśmy optymistami, że w niedalekiej przyszłości obywatele będą mogli ładować swoje samochody elektryczne równie łatwo, jak dziś na tradycyjnych stacjach benzynowych.”

Wiemy już jakie są szczegółowe postanowienia nowego prawa, oto najważniejsze zapisy:

  • Od 2025 r. stacje szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych o mocy co najmniej 150 kW dla samochodów osobowych i dostawczych muszą być instalowane co 60 km (37 mil) wzdłuż głównych korytarzy transportowych UE (sieć TEN-T- czyli transeuropejska sieć transportowa).
  • Od 2025 r. co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T i co 100 km (62 mile) w większej sieci TEN-T (transport towarowy) muszą być rozmieszczone stacje ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy (minimalnie 350 kW).

Potem musi nastąpić pełne pokrycie siecią do 2030 r.

  • Od 2030 r. stacje tankowania wodoru obsługujące samochody osobowe i ciężarowe muszą być rozmieszczone we wszystkich obszarach miejskich i co 200 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T.
  • Kierowcy pojazdów elektrycznych lub napędzanych wodorem muszą mieć możliwość łatwego płacenia w punktach ładowania lub tankowania, kartami płatniczymi lub urządzeniami zbliżeniowymi i bez konieczności posiadania abonamentu.
  • Transakcje obciążające muszą uwzględniać pełną przejrzystość cen.
  • Operatorzy stacji ładowania lub tankowania muszą dostarczać konsumentom drogą elektroniczną pełnych informacji o dostępności, czasie oczekiwania lub cenie na różnych stacjach.

Są również przepisy dotyczące ładowania statków czy samolotów, jednak nie będziemy opisywać tych środków transportu. Interesują nas raczej cztery kółka.

Rada UE poinformowała, że ​​po przyjęciu najnowszej ustawy przepisy dotyczące ładowarek pojazdów elektrycznych zostaną opublikowane w kolejnym dzienniku urzędowym UE po lecie i wejdą w życie 20 dni po publikacji. Sześć miesięcy później nowe przepisy zaczną obowiązywać w UE.

Dzieje się coraz więcej w kwestii ujednolicenia ogólnych przepisów i narzucenia całej społeczności Europy zasad i przepisów, które po pierwsze mają ułatwić nam życie jako kierowcom EV, a po drugie mają zwiększyć komfort podróżowania i ładowania aut elektrycznych, których przybywa w całej Europie z miesiąca na miesiąc. Poza tym kwestia płatności również ma być maksymalnie uproszczona, co znacznie ułatwi całą operację naładowania EV i dalszej jazdy. No i ostatnia rzecz lecz wcale nie mniej ważna. Przepisy te mają się przyczynić do spopularyzowania elektryków w Europie co da efekt zmniejszenia emisji gazów, w czym niestety transport kołowy prywatny jak i szczególnie towarowy ma znaczący udział.