Tesla znana jest z tego że robi bardzo bezpieczne, jeśli nie najbezpieczniejsze na świecie auta. Każdy z modeli począwszy od Modelu S czy X, czyli starszych konstrukcyjnie pojazdów, aż po najnowsze jak Model 3 i zupełnego świeżaka Model Y, zyskują miano pięciogwiazdkowców, jeśli chodzi o bezpieczeństwo.

Europejski Euro NCAP, czy australijski ANCAP, to organizacje zajmujące się badaniem środków transportu, a konkretnie ich bezpieczeństwem, zarówno czynnym jak i biernym. Przeprowadzają one dziesiątki prób zderzeniowych aut, oceniając ich walory i zachowanie podczas samego wypadku, oraz wpływ na zdrowie i życie pasażerów pojazdu.


Żeby uwidocznić jak duże mogą być różnice w bezpieczeństwie danego auta, poniżej przedstawiamy Model Y i Kia e-Niro 2022, które to uzyskały pięć gwiazdek w testach, jednak różnice w poszczególnych szczegółowych kategoriach są dość istotne i wcale nie takie małe.

Po lewej mamy wyniki testów dla Modelu Y, z bardzo wysokimi wynikami. Po prawej wyniki koreańskiej Kii, z wynikami niższymi od Tesli od kilku do nawet 11%, w niektórych kategoriach. Tak więc widać, że wyniki mimo osiągnięcia ogólnie takiej samej wysokiej oceny, czyli 5 gwiazdek mogą się w szczegółach dość mocno różnić.

"Australijska agencja była pod wrażeniem autonomicznego systemu hamowania awaryjnego Tesli w celu ochrony użytkowników dróg.

ANCAP napisała w wynikach:



Autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB) potrafi wykrywać pieszych i rowerzystów oraz reagować na nie. System AEB wykazał DOBRE działanie w scenariuszach testowych z pieszymi zarówno w świetle dziennym, jak i przy słabym oświetleniu, z uniknięciem lub złagodzeniem kolizji w większości scenariuszy, w tym w scenariuszach skrętu i niektórych wstecznych (AEB Backover). W scenariuszach testów rowerzystów system AEB oferował DOBRE osiągi z maksymalną liczbą zdobytych punktów.


Agencja była również pod wrażeniem autonomicznego systemu wspomagania kierowcy Tesli, który zapobiega lub łagodzi wypadki z innymi pojazdami (samochód-samochód).

W ocenie napisała:



Testy systemu AEB (samochód-samochód) wykazały DOBRE osiągi przy unikaniu lub łagodzeniu kolizji we wszystkich scenariuszach, w tym AEB Junction Assist, w którym testowany pojazd może autonomicznie hamować, aby uniknąć wypadków podczas skręcania w poprzek nadjeżdżającego pojazdu.


Tak więc Model Y dołączył do starszego rodzeństwa, osiągając doskonałe wyniki w każdej z ocenianych kategorii. Ważne jest że wyniki te pokrywają się we wszystkich agencji oceniających bezpieczeństwo aut na największych liczących się rynkach światowych oraz na różnych kontynentach. Brawo Tesla, to dobry kierunek...


Źródło: Electrek.co