Audi stawia na ekologiczną produkcję aut EV i to dosłownie

Audi na poważnie zajęło się eko-produkcją samochodów elektrycznych. Właśnie udało się osiągnąć kamień milowy i to nie byle jaki w fabryce marki w Brukseli
Źródło: Oficjalne informacje biura prasowego marki Audi.
Data publikacji: 2024-02-01 Źródło: Oficjalne informacje biura prasowego marki Audi.
Mario

Mario

Data dodania: 2024-02-01

 Audi ma w Brukseli fabrykę swoich aut. Produkuje tam wielkiego elektryka, czyli Model Audi e-tron Q8.
Poniżej możecie przeczytać, jak działa ta europejska fabryka niemieckiego producenta. Audi właśnie rozesłało na ten temat oficjalny tekst za pośrednictwem swojego biura prasowego:    


„Bruksela, 31 stycznia 2024 r. 


Fabryka Audi w Brukseli od lat jest ukierunkowana na produkcję samochodów w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem. Dzięki temu stała się pierwszym na świecie zakładem produkcyjnym w segmencie premium, który jest neutralny pod względem emisji CO2. Kluczową rolę w tej ekologicznej transformacji pełni produkcja całkowicie elektrycznego modelu Audi Q8 e-tron.


Zlokalizowana niedaleko Brukseli fabryka Audi nie tylko montuje nowoczesny model Audi Q8 e-tron, ale również wykazuje postępowość w dziedzinie dekarbonizacji produkcji: „Jesteśmy pierwszą fabryką Audi, która osiągnęła neutralność węglową podczas produkcji naszych pojazdów, co zostało również certyfikowane od 2018 roku” – wyjaśnia Christian Stragier, pełnomocnik ds. środowiska w Audi Bruksela. Dzięki temu jest to pierwszy na świecie zakład o dużym zakresie produkcji w segmencie premium z neutralnym śladem węglowym, z certyfikatem od niezależnych ekspertów.

Sporą część prac wykonują w fabryce roboty.


Aż 95 proc. redukcji dwutlenku węgla wynika z przejścia na energie odnawialne. 54-hektarowa fabryka, oprócz korzystania z belgijskiej odnawialnej energii elektrycznej i biogazu, produkuje własną energię. Zakład jest wyposażony w jeden z największych w regionie systemów fotowoltaicznych o powierzchni około 107 tys. metrów kwadratowych, który generuje około 9 tys. megawatogodzin energii elektrycznej rocznie.

Oszczędność energii na pierwszym planie


„To głównie wymaga zmiany postawy” – mówi Jan Maris, kierownik produkcji w Audi Bruksela. Jego zespół w warsztacie karoserii, lakierni i montażu napotkał wiele wyzwań podczas przejścia na elektryczność. „Zanim zaczęliśmy pracę nad Audi e-tron, do 2018 roku produkowaliśmy tu stosunkowo małe Audi A1 z silnikiem spalinowym. Zmieniła się nie tylko technologia napędu i różne procesy pracy, ale także rozmiar i masa pojazdów. Obiekty musiały zostać powiększone i dostosowane. Następnie na teren zakładu przeniosła się produkcja baterii, całkowicie nowy obszar dla Audi. Faza przebudowy, która odbyła się bez przerwy w produkcji, trwała dwa lata. W tym czasie bardzo wielu pracowników otrzymało dodatkowe szkolenia lub zostało przekwalifikowanych” – podsumowuje Maris.

Równocześnie z całą transformacją fabryki oceniano procesy produkcyjne pod kątem ich przyszłego potencjału, optymalizując je w celu bardziej zrównoważonego rozwoju. Temperatura w hali została zmniejszona z 22 do 18 stopni Celsjusza, a światła w halach są wyłączane podczas przerw i przyciemniane o 20 proc. w trakcie pracy. Wiele w pełni zautomatyzowanych systemów działa teraz w ciemności. „Wyznajemy tu filozofię, że pojazd premium może być stworzony tylko w środowisku premium” – zauważa Maris. Wpisuje się to w ideę Audi, według której rozwój technologiczny nie może już istnieć bez dążenia do zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza w przypadku pojazdów elektrycznych.


Mimo tego fabryka Audi w Brukseli ciągle szuka rozwiązań, aby jeszcze bardziej zneutralizować emisję CO2 o kolejne 3 proc. rocznie. Przykładem może być sąsiednia oczyszczalnia ścieków, która od końca 2023 r. zajęła się przetwarzaniem ścieków z fabryki na tzw. szarą wodę, która następnie będzie ponownie wykorzystywana w produkcji. To pozwoli zaoszczędzić ponad 100 tys. metrów sześciennych wody pitnej rocznie.

Według Jana Marisa innowacje takie jak sztuczna inteligencja mogą w przyszłości dać jeszcze większy potencjał produkcyjny. Przykładem takiego zastosowania AI jest robot FinRob. Wykorzystywany jest on do sprawdzania, czy na łączeniach drzwi samochodu użyto wystarczającej ilości kleju – w przeszłości drzwi musiały być losowo rozdzielone, aby to sprawdzić. „Teraz oszczędzamy wiele ton dwutlenku węgla, ponieważ nie musimy złomować zniszczonych materiałów” – podsumowuje Jan Maris.


Obecnie około pięć procent emisji w brukselskim zakładzie jest kompensowanych przez projekty środowiskowe w celu osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla, ponieważ nie można ich jeszcze uniknąć w żaden inny sposób – obejmuje to na przykład emisje spowodowane podróżami służbowymi związanymi z produkcją. Dla Christiana Stragiera, specjalisty ds. ochrony środowiska w Audi Bruksela cel jest jasny: kontynuować dobrą pracę, aby jeszcze bardziej ograniczyć potrzebę kompensacji. „Fabryka o zerowym wpływie na środowisko, autonomiczna energetycznie firma z zamkniętymi pętlami – taka jest wizja”.”


Jak więc widzicie Audi zajęło się tematem eko, nie tylko na pokaz, ale wręcz przeciwnie. Zastosowało mnóstwo rozwiązań a jedną z najciekawszych jest produkcja zautomatyzowana, która może się odbywać praktycznie po ciemku.


Gaszenie świateł? Czemu nie, robotom nie jest ono niezbędne. Obniżenie temperatury? Oczywiście, przecież roboty nie zmarzną. Tego typu rozwiązania choć są proste z jednej strony z drugiej wydają się nieco dziwne. Jednak kiesy weźmiemy pod uwagę to, że zautomatyzowana część produkcji po prostu marnuje zasoby w postaci światła czy ciepła, logicznym wydaje się to co zrobiło Audi.

Co jest jeszcze bardzo ciekawe to wykorzystanie AI w procesach produkcyjnych. Sztuczna inteligencja ma pomóc niemieckiemu producentowi jeszcze bardziej zadbać o środowisko i zredukować szkodliwość procesu produkcji.


Komentarze

0/10

Autor

Mario

Mario

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska, a także dla serwisu otoev.pl Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Audi Dodaj swój zasięg

Ostatnie komentarze

No cóż...Tankowanie benzyny, a także oleju ... 30.04.2024
Brawo!!! Zgadzam się w pełni i mogę się ... 30.04.2024
Tylko aby nie wyszło jak z tanią Teslą :)_ 30.04.2024

Audi Q8 e-tron

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
Prędkość maksymalna
Zasięg oficjalny (WLTP)
Wszystkie dane Audi Q8 e-tron

Ostatnie pytania

Modele producenta Audi