Autopilot coraz lepszy...

Fot. Olivier Le Moal shutterstock
Data publikacji: 2022-08-23 Fot. Olivier Le Moal shutterstock
Mario

Mario

Data dodania: 2022-08-23

Tesla od lat pracuje nad opcją zwaną Autopliotem. Nie mówię tu o całym systemie FSD (Full Self Driving) czyli jazdy autonomicznej, a tylko o podstawowych kwestiach bezpieczeństwa, jak unikanie zderzenia podczas jazdy, czy zatrzymanie auta podczas gdy kierowca pomyli pedał przyspieszenia z pedałem hamulca.

To smutne ale zdarza się to bardzo często, szczególnie w USA, choć mają tam ponad 95% aut z automatyczną skrzynią biegów, i poprzez to tylko dwa pedały: przyspieszenia i hamulca, właśnie w tym kraju zdarza się ogromna liczba pomyłek i zamiast hamowania auta wjeźdzają z impetem w inne auta, w witryny sklepowe lub nawet do rzeki czy innego zbiornika.


Tesla postanowiła zaimplementować w swojej opcji Autopilot zabezpieczenie, które będzie czuwać i analizować całą niebezpieczną sytuację. Oprogramowanie na początku radziło sobie średnio, lecz jak twierdzi dyrektor ds. oprogramowania Autopilota firmy Tesla, Ashok Elluswamy, postępy są teraz znaczne a system zapobiega według analizy danych ponad 40 wypadkom i zdarzeniom drogowym i parkingowym reagując na to co robi kierowca Tesli, a chodzi oczywiście o pomylenie hamulca z "gazem".


40 przypadków dziennie, to 40 nie rozbitych aut, to nie rozjechane osoby, czy całe witryny sklepowe. Największym problemem ciągle jest to że auto musi zareagować błyskawicznie gdyż całe zdarzenie trwa dziesiątki sekundy, i nie ma czasu na dogłębną analizę sytuacji. Tesla musi od razu przejąć kontrolę i odciąć moc od zespołu napędowego uruchamiając jednocześnie hamulec z całą mocą. Sytuacja rozgrywa się często na 2-3 metrach, nie ma więc czasu na hamowanie 30 metrowe jak w przypadku jazdy na przykład na autostradzie.

System nie jest jeszcze doskonały ale zaczyna radzić sobie coraz lepiej, a jego skuteczność już daje się zauważyć. Ogólnie systemy tego typu powinny być dopracowywane przez producentów aut na całym świecie. pomogłyby one zdecydowanie w zmniejszeniu ilości nieprzyjemnych zdarzeń drogowych, i zaoszczędziły z całą pewnością dużo pieniędzy firmom ubezpieczeniowym...


Źródło: Teslarati.com



Komentarze

0/10

Autor

Mario

Mario

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska, a także dla serwisu otoev.pl Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Tesla Dodaj swój zasięg

Opinie użytkowników Tesla Model 3 Long Range RWD Oceń ten model

10/10

Ocena ogólna

Opinie:

Krzysiek

Data dodania: 13.01.2024
Twarda, szybka, zwinna, lato miasto 10-11kwh/100km, trasa od 12kwh w górę. Zimą po nagrzaniu w domu miasto 12-14kwh/100km, trasa od 16kwh w górę. Wspomniałem, że jest twarda?
zobacz całą opinię

Krzysiek

Data dodania: 10.12.2023
Jest wspaniała, cudowna i bajerancka. 2023 LR RWD Model3 Zima 0 stopni, deszcz, 110km/h średnio 19,6kW/100km Lato 24 stopnie 120km/h średnio 16kW/100km. Ladowanie 220kW do ok 15%, do 50% powyżej 100kW.
zobacz całą opinię

Ostatnie komentarze

Tesla Model 3 Long Range RWD

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
5.3 sec
Prędkość maksymalna
225 km/h
Zasięg oficjalny (WLTP)
612 km

Ostatnie pytania Zadaj pytanie

Materiały Użytkowników

Modele producenta Tesla