W autach marki Tesla istnieją różne rodzaje wspomagania jazdy zwanego przez firmę Autopilotem. Jest to bardzo przydatny system, który ułatwia nam jazdę, szczególnie kiedy robimy to dość długo, na przykład przy okazji wakacyjnych wyjazdów, kiedy często jednego dnia musimy pokonać nawet 1000 km. Ale Autopilot pomaga też w jeździe miejskiej, zwłaszcza w korkach.
W Tesli dostępne są trzy rodzaje Autopilota: Podstawowy Autopilot, Roszerzony Autopilot oraz Pełna zdolność do Samodzielnej Jazdy (FSD - Full Self Driving). Z poniższego tekstu dowiecie się czym różnią się poszczególne wersje Autopilota i jakie są jego ceny.
I. PODSTAWOWY AUTOPILOT- to wersja oprogramowania pozwalająca w sposób wygodny podróżować po drogach i autostradach. Podstawowy Autopilot działa również w miastach, na przykład podczas uciążliwych korków, pilnuje za nas tego, kiedy się zatrzymać i kiedy ruszyć powoli aby nie blokować ruchu. To swego rodzaju zaawansowany tempomat aktywny, który kiedy trzeba zahamuje za nas, a nawet zatrzyma pojazd. Zachowa również odpowiednią odległość od poprzedzającego nas pojazdu.
Kiedy trzeba, to znaczy w wypadku zagrożenia, auto zahamuje, zmieni tor jazdy lub zatrzyma się. Pomoże nam uniknąć niebezpiecznej sytuacji zagrażającej kierowcy i pasażerom.
Funkcje Podstawowego Autopilota
- aktywny tempomat
- kontrola toru jazdy
- automatyczne przyspieszanie i hamowanie
- rozpoznawanie znaków i dostosowanie prędkości do ograniczeń
- rozpoznawanie świateł na skrzyżowaniu (powiadomienie o zielonym świetle)
Cena Podstawowego Autopilota
Podstawowy Autopilot jest bezpłatny i jest to standardowe wyposażenie każdej Tesli.
II. ROZSZERZONY AUTOPILOT - to bardziej rozwinięta wersja Podstawowego Autopilota. Najbardziej istotna różnica to automatyczna zmiana pasa ruchu. Uruchamia się ją podczas jazdy na Autopilocie poprzez użycie kierunkowskazu, lewego gdy chcemy zmienić pas na lewy, lub prawego, gdy na przykład po wyprzedzaniu chcemy powrócić na prawy pas.
Ale różnic jest więcej, oto one.
Funkcje Rozszerzonego Autopilota
- wszystkie funkcje Podstawowego Autopilota, oraz:
- automatyczna zmiana pasu ruchu – podczas jazdy wystarczy lekko zasygnalizować kierunkowskazem zmianę pasa, a autopilot sam rozpozna czy taka operacja jest możliwa. Dodatkową zaletą jest fakt, że po zmianie pasa, autopilot nadal działa i kontynuuje jazdę.
- nawigacja na autopilocie – funkcja ta działa wtedy, gdy wpiszemy w nawigacji adres docelowy i jedziemy drogą szybkiego ruchu lub autostradą. Polega ona na tym, że samochód sam wybierze odpowiedni zjazd, a wcześniej to zasygnalizuje. Dodatkowo podczas jazdy autopilot sygnalizuje kiedy mamy zmienić pas podczas wyprzedzania, a następnie kiedy mamy wrócić na swój pas ruchu.
- automatyczne parkowanie – jest to funkcja znana z innych samochodów i polega na automatycznym zaparkowaniu samochodu w wolnej przestrzeni na parkingu.
- Summon – to funkcja, która umożliwia autonomiczny wyjazd np. z garażu lub miejsca postojowego. Używa się go będąc poza samochodem, np. stojąc obok, wtedy Tesla sama wyjedzie z ciasnego miejsca. Z praktyki wiemy, że nie zawsze to dobrze działa i zalecamy szczególną ostrożność przy korzystaniu z tej opcji.
- inteligentny Summon – to funkcja, dzięki której - w teorii – Tesla powinna sama nas znaleźć na parkingu i do nas podjechać. Obecnie nie jest ona dostępna w Polsce.
Cena Rozszerzonego Autopilota
Rozszerzony Autopilot kosztuje 19 500 zł. Ale, co ważne, nie trzeba go kupować od razu przy zamawianiu samochodu. Bez problemu aktywujecie go poprzez aplikację, już po odbiorze pojazdu. Zatem jak nie jesteście pewni czy go potrzebujecie, zalecamy poczekać do odbioru i przetestować najpierw jak działa Standardowy Autopilot.
Czy Rozszerzony Autopilot się opłaca?
To dobre pytanie. Są osoby, które w ogóle go nie użyją i wydanie dodatkowych 19 500 zł to strata pieniędzy. Zatem jeśli Wasza Tesla będzie jeździć głownie po mieście i jeszcze nigdy nie używaliście Standardowego Autopilota, to radzimy się wstrzymać z zakupem.
Jeśli natomiast, jesteście doświadczonym kierowcą, który dużo czasu spędza „w trasach” i bez problemu posługujecie się aktywnym tempomatem i wszystkimi gadżetami wspomagającymi jazdę, to docenicie Rozszerzonego Autopilota.
Z doświadczenia wiemy, że Rozszerzony Autopilot bardzo pomaga w długiej, płynnej jeździe drogami szybkiego ruchu. Zmiana pasów jest płynna i działa bez zarzutu
Pozostałe funkcje, takie jak nawigacja na autopilocie, czy Summon, to raczej obecnie gadżet niż przydatna opcja.
III. FULL SELF DRIVING (FSD), czyli Pełna zdolność do Samodzielnej Jazdy, mowa tu o pełnej autonomicznej jeździe. Funkcja bardzo fajna i bardzo pomysłowa. Ma nas zastąpić i pozwolić autu odwieźć nas pod wskazany adres, który wklepujemy w menu nawigacji.
Zapewne widzieliście filmy, w których Tesla jeździ sama po mieście, hamuje na światłach i świetnie skręca na skrzyżowaniach? Niestety takie rzeczy zaczynają być dopiero dostępne ale tylko w USA.
FSD nie jest oficjalnie dopuszczony do użytkowania na terenie Europy. Po prostu nie można go używać w zakresie za jaki płacimy, gdyż prawo Unijne nie przewiduje na razie takiej opcji. Obecnie pewien poziom FSD ma już w Niemczech dopuszczony Mercedes, jednak Tesla niestety nie.
Cena Full Self Driving
Opcja ta bardzo kosztowna, ponieważ została wyceniona na aż 39 000 zł. Czy jednak warto aż tyle zapłacić za ten rodzaj softu? Naszym zdaniem, przy obecnych regulacjach prawnych, NIE.
Którego Autopilota wybrać?
Podsumowując, każda z opcji ma swoje zalety. Podstawowy Autopilot wystarczy dla większości nowych użytkowników Tesli. Jednak, jeśli macie ekstra 19 500 zł w swoim budżecie oraz często jeździcie w dłuższe trasy, to docenicie zalety Rozszerzonego Autopilota.
Na pewno nie opłaca się obecnie zakup opcji FSD czyli Pełnej Zdolności do Samodzielnej Jazdy. Jest to na dzisiaj chwyt marketingowy i lepiej poczekać co z niego wyniknie.
Pamiętajcie też, że Rozszerzonego Autopilota możecie dokupić już po odbiorze auta. Opcja ta jest dostępna w aplikacji mobilnej lub na Waszym koncie Tesli.
Przypominamy, że Tesle można zamówić przez
oficjalną stronę Tesli, korzystając z niniejszego
linka otrzymacie dodatkowo 1000 zł rabatu.
infografiki pochodzą ze strony tesla.com
Ciekawe czy ktoś kupił FSD, bo to niezła wtopka