Pojazdy elektryczne (EV) często cieszą się złą opinią ze względu na utratę zasięgu w zimnym klimacie.
Jednak nowe badanie Tesli pokazuje, że chłodniejsze regiony mogą w dłuższej perspektywie być lepsze dla akumulatora pojazdu elektrycznego.
W poniedziałek firma Recurrent Auto udostępniła wyniki badania pokazującego, że pojazdy Tesli posiadane i eksploatowane w zimnym klimacie miały lepsze średnie wyniki w zakresie zasięgu, niż te użytkowane w gorącym klimacie. W badaniu wzięło udział ponad 12 500 pojazdów Tesli w USA, wykorzystując dane, do których firma Recurrent ma dostęp za pośrednictwem swojego oprogramowania.
Chociaż badanie wykazało, że dotyczy to wielu modeli i roczników aut Tesli, wyniki były najbardziej widoczne w przypadku Modelu Y.
W szczególności pojazdy z roku modelowego 2020 uzyskały średnie wyniki w zakresie 95 punktów (%) w klimacie chłodniejszym i 92 punkty (%) w klimacie cieplejszym.
Badacze podali wyniki zasięgu Tesli, aby określić, jaka część zasięgu danego pojazdu elektrycznego była nadal oczekiwana w momencie badania. Na przykład pojazd Tesla z wynikiem 90 w zakresie zasięgu nadal będzie miał 90 procent swojego początkowego zasięgu. Ponadto badanie przeprowadzono przy użyciu oznaczeń klimatu „gorącego”, „zimnego” i „morskiego” Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych.
Jeśli chodzi o to, dlaczego w badaniu uwzględniono wyłącznie Tesle, portal Recurrent zauważa, że są to najpopularniejsze dostępne pojazdy elektryczne i gromadzą najwięcej danych. Bardzo ważny jest także system zarządzania temperaturą akumulatora Tesli, który zdaniem firmy badającej auta zapewnia doskonałą ochronę przed szkodliwym wpływem środowiska na długoterminowy stan akumulatora.
Według Recurrent ciepło z otoczenia dostarcza dodatkowej energii do reakcji elektrochemicznych akumulatora EV, przyspieszając niepożądane reakcje chemiczne, które powodują starzenie się akumulatora. Mówi także, że temperatura 86 stopni Fahrenheita (30 stopni Celsjusza) to ogólnie przyjęty próg przyspieszonej degradacji baterii.
Chociaż w chłodniejszym klimacie może wystąpić utrata zasięgu ze względu na zużycie energii potrzebnej do utrzymania ciepła w kabinie, Recurrent twierdzi, że jest to krótkotrwałe. Ponieważ nie ma takiego samego efektu elektrochemicznego jak ciepło w akumulatorze EV, zasięg akumulatora powróci, gdy temperatura wzrośnie.
Pomimo wyników, właściciele Tesli w cieplejszym klimacie mogą zrobić kilka rzeczy, aby chronić żywotność swoich akumulatorów. Po pierwsze, parkowanie w cieniu lub w garażu może zapobiec nadmiernemu nagrzewaniu się akumulatora. Jeśli musisz zaparkować na słońcu, Recurrent zaleca ładowanie tylko do 50%, ponieważ na tym poziomie akumulator jest nieco stabilniejszy.
Niezależnie od tego, czy kupują nowe, czy używane, kupujący mogą również rozważyć nowsze akumulatory LFP, ponieważ są one zwykle bardziej odporne w gorącym klimacie i lepiej znoszą wyższe temperatury działające na akumulator auta w dłuższym okresie czasu.
Każdy, kto kupuje używany pojazd elektryczny, powinien rozważyć i dowiedzieć się, w jaki sposób auto było użytkowane przez poprzedniego właściciela. Czy to oznacza, że lepiej kupić auto z Norwegii, niż na przykład z południa Hiszpanii, lub słonecznej Kalifornii? Wszystko na to wskazuje.
Na koniec badacze zdecydowanie zalecają posiadanie samochodu z aktywnym systemem zarządzania temperaturą, który właściciele powinni pozostawić podłączony do prądu, gdy nie jest używany. Według Recurrent pozwala to pojazdowi zainicjować chłodzenie akumulatora w razie potrzeby i aktywne schłodzenie ogniw, co pozwoli je ochronić przed zgubnym wpływem wysokiej temperatury.
Znamy wszyscy ten moment, kiedy sprawdzamy jaka temperatura panuje w kabinie Tesli podczas pobytu w gorących krajach, i nie mówię tu o krajach afrykańskich, a bardziej o Chorwacji tak popularnej wśród naszych rodaków. Potrafi tam być naprawdę gorąco.
Nie wiem jak to przyjmiemy my elektromobilni lubiący ciepło południowych krajów Europy, może przerzucimy się na Skandynawię? Kto to wie...