Baterie LFP coraz bardziej popularne

Tańsze, bezpieczniejsze i łatwiejsze w użytkowaniu niż ich odpowiedniki, baterie LFP oferowane przez takie firmy jak CATL i wykorzystywane w popularnych modelach Tesli, zmieniają zasady gry w branży EV.
Fot. HDC Creative  Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-01-02 Fot. HDC Creative Shutterstock.com

MM

Data dodania: 2024-01-02

Chodzi dokładnie o baterie a właściwie ogniwa LFP, litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4) produkowane między innymi przez chińską firmę CATL. Tesla używa tych właśnie baterii w swoich podstawowych pojazdach takich jak Tesla Model 3 Standard Range. 


Zalety i wady baterii LFP


Baterie te są najtańszym rozwiązaniem i mają szereg zalet. Jedyną sporą ich wadą jest duża masa, oraz mniejsza gęstość energii, w porównaniu do ogniw NCA (nikiel-kobalt-glin), czy NCM (nikiel-kobalt-mangan). Do zalet natomiast bezsprzecznie zaliczymy to że są one tańsze i bezpieczniejsze niż ogniwa NCA/NCM. Poza tym mają jeszcze jedną ważną zaletę, mianowicie jak sugeruje sama Tesla, możemy je ładować do 100% bez żadnych obaw. Jest to nieco inna sytuacja niż ta znana nam z wersji Long Range pojazdów tesli gdzie zalecane wartości to 20-80% stanu baterii. Możemy oczywiście ładować również do 100%, ale nie za często, gdyż będzie to miało negatywny skutek dla naszego pakietu.


Baterie LFP, mają więc tę przewagę, że są one bardziej komfortowe w użytkowaniu i nie trzeba specjalnie o nie dbać i pilnować tego, aby nie "przeładować" naszego pakietu. Jest to bardzo duża zaleta, gdyż nie każdy użytkownik to fachowiec od baterii, najczęściej ludzie się na tym po prostu nie znają, a kupując auto, chcą go po prostu używać a nie zastanawiać się nad metodami ładowania swojego auta. Ten rodzaj baterii śmiało możemy użytkować tak jak auto spalinowe, czyli ładować pod "korek" nie zastanawiając się nad negatywnymi konsekwencjami.


Perspektywy na przyszłość 


Pozytywne byłoby, aby inne rodzaje baterii również można było traktować po macoszemu, niestety dziś nie jest to jeszcze możliwe. Być może w przyszłości pakiety będą tak dopracowane, że nie będzie trzeba o nie w jakiś specjalny sposób dbać. Na pewno to co mogą zrobić producenci już dziś to dostatecznie duża bateria, z dużymi buforami bezpieczeństwa, zarówno dolnym jak i górnym. Bufory te służą do ochrony pakietu i zabezpieczają go przed nadmiernym rozładowaniem lub "przeładowaniem" naszej baterii. Dzięki dużemu buforowi na przykład w Audi E-Tronach szybkość (moc) ładowania na stacjach DC jest dość duża, nawet przy stanie akumulatora sięgającym 95% jego naładowania.


Baterie LFP, stają się coraz bardziej popularne, i mimo tego że trafiają do aut z najkrótszym zasięgiem, tak jak w podstawowym modelu Tesli 3, świetnie zdają egzamin. Szczególnie od 2022 roku, kiedy to firma postanowiła zwiększyć pakiety trójki do 60 kWh, auta te naprawdę zyskały na atrakcyjności i są wybierane bardzo często przez konsumentów. Według pomiarów amerykańskiej EPA (Environmental Protection Agency), zajmującej się między innymi zasięgami aut elektrycznych Tesla Model 3 z baterią LFP, może przejechać na ładowaniu około 430 km. Jak na auto tej klasy, rozmiaru i ceny to bardzo przyzwoity wynik. 


Obecnie po ostatniej podwyżce możemy zakupić Teslę Model 3 w najtańszej opcji właśnie z pakietem baterii LFP za 205 990 zł. Co jest w porównaniu do aut konkurencji dość dobrą ceną, patrząc na to że będziemy jeździć Teslą, która jest w dzisiejszych czasach synonimem nowoczesności i najwyższej technologii.


Komentarze

0/10

Autor

MM

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska, a także dla serwisu otoev.pl Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Tesla Dodaj swój zasięg

Opinie użytkowników Tesla Model 3 Performance Oceń ten model

Ocena ogólna

Opinie:

MM

Data dodania: 12.07.2023
Auto dla sportowców. Niesamowita moc i napęd 4x4, to zdecydowane zalety Performance'a. Siedzimy tu bardzo nisko jak w typowym aucie sportowym. Trójka w tej wersji jest super szybka, nieco ponad 3 sekundy do setki. Jest też bardzo stabilna, można powiedzieć że trzyma się drogi jak przyklejona. Nawet w ciasnych zakrętach. Świetna na zabawę na torze. Jedyny minus dla mnie to trochę za sztywno zestrojone zawieszenie, na dziurach można pogubić plomby w zębach. Poza tym to świetne auto o świetnych parametrach, i osiągach nie do kupienia za te pieniądze u konkurencji. Tak szybkie Audi czy BMW kosztują przynajmniej 100k złotych więcej.
zobacz całą opinię

Krzysztof

Data dodania: 07.07.2023
polecam, przyspieszenie wbija w fotel!

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024

Tesla Model 3 Performance

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
3.3s
Prędkość maksymalna
261 km/h
Zasięg oficjalny (WLTP)
536 km
Wszystkie dane Tesla Model 3 Performance

Ostatnie pytania Zadaj pytanie

Modele producenta Tesla