Citroën Oli – francuski elektryk na własnych zasadach

Citroën Oli [all-ë ]to idealny przykład na to, że można połączyć francuski styl z najnowszą technologią koncernu Stellantis. Awangardowa stylistyka samochodu robi piorunujące wrażenie, a jego parametry wywołują uśmiech na twarzy. Czy można chcieć czegoś więcej?
Fot. Alexandros Michailidis  Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-02-10 Fot. Alexandros Michailidis Shutterstock.com

Kamil

Data dodania: 2024-02-10

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠
Francuski „concept car” zachwyca


Citroën Oli to nowy koncepcyjny samochód koncernu Stellantis, który łączy w sobie wszystkie cechy miejskiego elektryka, o których konsument może zamarzyć. Jego intrygująca stylistyka i niebywała praktyczność zdecydowanie pozwoli wyróżnić się w tłumie wielu nudnych miejskich SUV-ów, czy hatchbacków.

Szyba czołowa poprowadzona pod kątem 90 stopni przywołuje na myśl stare poczciwe G klasy i gwarantuje doskonałą widoczność. Komfortowa przestrzeń ładunkowa, czy duża opona z nietypowym wzorem felg oraz kompaktowe wymiary Citroëna Oli sprawiają, że w tym mieszczuchu naprawdę można się zakochać.

Fot. Alexandros Michailidis / Shutterstock.com


Citroën Oli pogromca śródmieścia


Próbowaliście kiedyś wtoczyć się do miasta pełnoprawnym SUV-em? Życzymy powodzenia w znalezieniu miejsca parkingowego, czy manewrowaniu 5-metrowym kolosem w ciasnych alejkach. Tymczasem Citroën Oli zdaje się do tego celu stworzony.


Nadwozie o długości 4,2 m, szerokości 1,9 m i wysokości 1,65 m gwarantuje nie tylko doskonałe prowadzenie, ale także komfort użytkowania. Pomyślcie sobie tylko, że wychodzenie z Citroën Oli przypomina wstawanie z wygodnej, wysokiej kanapy, a 4,2 metra długości zapewnia, że Citroën Oli zmieści się niemalże wszędzie.


Dla przypomnienia taką długość mają niemalże wszystkie hatchbacki z segmentu B, a Citroën Oli to przecież pełnoprawny elektryczny SUV o nietuzinkowej prezencji.


Podzespoły Stellantis we francuskiej obudowie


Gdy Stellantis łączy siły z francuską nonszalancją, wiadomo, że wyjdzie z tego coś niezwykłego. Taki właśnie jest Citroën Oli. Samochód dysponuje imponującym zasięgiem aż 400 km w układzie WLTP i zużywa jedynie 10kWh/100 km. Jego prędkość maksymalna wynosi jedynie 110 km/h, ale czy w ruchu miejskim potrzebujemy czegoś więcej? Zminimalizowanie wagi samochodu sprawiło, że Citroën Oli waży w okolicy tony, co w świecie elektrycznych SUV-ów klasyfikuje go w wadzie piórkowej.


Mimo to Citroën Oli wyposażony został w 40 kWh baterię, funkcję szybkiego ładowania (od 20 do 80% w zaledwie 23 minuty). Mało tego, Citroën Oli został zaprojektowany z wykorzystaniem materiałów pozyskanych z recyklingu, dlatego jak nikt inny francuski SUV EV wpisuje się w koncepcję zero-waste.


Do kogo adresowany będzie Citroën Oli?


Pozostaje tylko pytanie, do kogo adresowany będzie Citroën Oli, jeśli kiedykolwiek trafi do masowej produkcji? Posiadający wszelkie udogodnienia współczesnych samochodów elektrycznych typu system BYOD, czy bogaty infotainment, Citroën Oli podany jest w maksymalnie minimalistycznej stylistyce.


We wnętrzu spotkamy stonowane kolory i maksymalną praktyczność. Producent sam zaznacza, że w Citroënie Oli usunięto „wszystko co zbędne”, co gołym okiem widać po wnętrzu francuskiego konceptu.


Praktyczność podkreślona została w jeszcze jeden sposób. Drzwi, czy zderzaki samochodu zostały wykonane w taki sposób, aby można je było zamienić niezależnie od strony. Żartobliwie można stwierdzić, że ewentualna naprawa Citroëna Oli bardziej przypominać  będzie budowę z klocków LEGO, niż rzemieślniczą pracę blacharza, ale czyż nie to czyni Citroëna Oli wyjątkowym?

Fot. VanderWolf Images / Shutterstock.com

Komentarze

Ostatnie komentarze

Jeśli jakaś wartość jest większa niż ... 27.02.2024
Powoływanie się na WHO niszczy wiarygodność ... 27.02.2024
Maksymalna moc AC to 22 KW a nie 11 KW. 27.02.2024

Citroen all-ë (concept)

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
Prędkość maksymalna
Zasięg oficjalny (WLTP)
400 km

Ostatnie pytania

Modele producenta Citroen