Osławiony Chat GPT, czyli sztuczna inteligencja, lub jej namiastka jak ją niektórzy określają, ma swoje zdanie na temat podróżowania na dalekie dystanse autem elektrycznym. Czy będzie się ono pokrywało z moim zdaniem? Ostatnie lata obfitowały u mnie w naprawdę długie podróże po Europie. Mamy na liście Chorwację i ponad 3500 km przejechanych Teslą Model 3, mamy Toskanię we Włoszech, która nas uwiodła i musieliśmy wybrać się tam aż dwa razy (Model 3 i Model S 85 RWD), to kolejne ponad 7200 km. Mamy rekordową Prowansje we Francji (Model S 90D), gdzie "pękło" ponad 6500 km. Mamy jezioro Garda, i kolejne 4000 km (Model Y LR), czy wreszcie obecny wyjazd na trasie Polska-Apulia we Włoszech, gdzie wynik zakręci się wokół 5500 km. Mamy również kilka tras nazwijmy je lokalnymi, bo miały miejsce w Polsce, jednak w sumie było to około 5000 km.
Różne auta EV marki Tesla, które zawiozły nas naprawdę daleko od domu...
W sumie daje nam to ponad 30 000 km przejechanych elektrykami przez okres około 2 lat w trasach, krótszych lub dłuższych. Czy sztuczna inteligencja zgodzi się ze mną, czy raczej powie, że EV dobre są wokół komina. (to stwierdzenie często słyszy się u nas w kraju)
Moje pytanie brzmiało:
Czy jazda elektrykiem w dalekie trasy na przykład z Polski na południe Włoch ma sens? Czy nie lepiej pojechać śmierdzącą spaliną? (celowo użyłem niegrzecznego zwrotu aby się przekonać jak zareaguje A.I.
Oto odpowiedź:
- Zasięg: Elektryczne samochody mają ograniczony zasięg na jednym ładowaniu w porównaniu do pojazdów z silnikiem spalinowym. Przed długą podróżą musisz zaplanować trasę tak, aby mieć dostęp do stacji ładowania w strategicznych miejscach. Jeśli masz pewność, że na trasie znajduje się wystarczająca liczba stacji ładowania, to jazda elektrycznym samochodem może być wygodna.
- Infrastruktura ładowania: Przed podróżą warto sprawdzić dostępność stacji ładowania na trasie. Coraz więcej stacji ładowania szybkiego dostępu (DC) powstaje w Europie, co ułatwia podróżowanie elektrycznym samochodem na długie dystanse. Jednak wciąż istnieje ryzyko, że niektóre obszary mogą być słabo pokryte siecią ładowania.
- Czas ładowania: Ładowanie samochodu elektrycznego trwa dłużej niż tankowanie samochodu z silnikiem spalinowym. Stacje ładowania szybkiego dostępu mogą skrócić ten czas, ale i tak trzeba uwzględnić przerwy na ładowanie w trakcie podróży. Musisz być gotów na wydłużenie czasu podróży.
- Ekologia: Elektryczne samochody emitują mniej dwutlenku węgla i zanieczyszczeń powietrza niż pojazdy z silnikiem spalinowym. Jeśli zależy Ci na zmniejszeniu swojego wpływu na środowisko naturalne, to jazda elektrycznym samochodem będzie bardziej ekologiczna.
Podsumowując, jeśli masz dostęp do wystarczającej liczby stacji ładowania, jesteś gotów na wydłużenie czasu podróży i zależy Ci na zmniejszeniu emisji, to jazda elektrycznym samochodem na długie trasy może mieć sens. W przeciwnym razie, samochody z silnikiem spalinowym mogą być bardziej wygodnym rozwiązaniem dla podróży na dalekie dystanse.
No cóż, jak widać sztuczniak ma jako takie pojęcie na temat EV, w końcu swoją wiedzę pozyskuje z internetu, potrafi jednak ją zweryfikować i nie powiela głupot na temat EV, jak niestety robią to niektórzy ludzie, czy wręcz dziennikarze. Czyżby sztuczna inteligencja, była bardziej inteligentna od części z nas, ludzi? Nie wykluczam tego, choć na obecnym etapie okazuje się jeszcze lekko niedouczona. Kiedy zadać jej dość trudne techniczne pytania, potrafi się pogubić. Zapewne spowodowane jest to dostępem do bazy danych zaledwie do 2021 roku. Od tamtej pory w technologii, każdej nie tylko elektromobilnej nastąpił ogromny postęp i rozwój. Kiedy A.I. będzie miało dostęp do bazy na żywo, zapewne będzie można z nią(nim) pogadać jak równy z równym.