Kierowanie kolosem pokroju Tesla Cybertruck nie jest łatwe. Auto jest ogromne, czyli zarówno szerokie jak i bardzo długie. Co za tym idzie wchodzenie w ciasne zakręty, czy manewrowanie w parkingach podziemnych nastręcza przy takim pojeździe sporo problemów.

Jak poradziła sobie z tym Tesla? Otóż projektanci postanowili oprócz skrętnej przedniej osi, jak w każdym aucie, dołączyć opcję skrętnej osi tylnej. Co to daje? Skrętna tylna oś powoduje zmniejszenie kąta skrętu. Czyli możemy pokonywać ciasne górskie zakręty z większą łatwością ponieważ zwiększa się nam promień skrętu. łatwiej jest więc manewrować takim kolosem jak Cybertruck.

Będzie więc bardziej komfortowo, bezpieczniej i wygodniej. Dla kierowcy właściwie nic się nie zmieni, nie ma dla niego różnicy, którą by poczuł jakoś specjalnie, ot będzie normalnie skręcał tak jak każdym innym autem. Jednak Cybertruck będzie jakby bardziej go "słuchał" jeśli chodzi o manewrowanie. będzie można łatwiej i bezpieczniej zakręcać czy zawracać. W przypadku takiego auta jak duży elektryczny Pickup to duże ułatwienie.

Coraz więcej producentów postawiło na tylną skrętną oś, właśnie w dużych elektrycznych autach. Rozwiązanie to było oczywiście wcześniej znane, jednak najczęściej stosowane było w dużych ciężarówkach, które miały nawet dwie lub trzy skrętne tylne osie. Ułatwiało to bardzo manewrowanie takimi kolosami. Jak widać rozwiązanie to zawędrowało do aut osobowych i zaczyna gościć w nich dziś już na dobre. Nie tylko Tesla zastosowała u siebie to rozwiązanie. Tacy producenci jak Hammer, Mercedes, oraz auta francuskie czy japońskie stosują to rozwiązanie w swoich autach od wielu lat, tą samą drogą poszła również Tesla.

"Układ tylnych kół skrętnych jest niemal tak stary jak motoryzacja. Został wynaleziony w 1893 roku przez inżyniera Josepha Diplocka, a zasada jego działania do tej pory się nie zmieniła. Opiera się na mechanizmie umieszczonym przy tylnej osi, które skręcają razem z kołami przedniej osi. W zależności od prędkości jednak wykonują skręt w tym samym lub przeciwnym kierunku.

Ruch tylnych kół w układzie czterech kół skrętnych jest dokładnie taki sam w każdym systemie każdego producenta. Różny jest jedynie kąt skrętu oraz mechanizm, który skręt powoduje. Przy niskich prędkościach, gdy kierowca skręca koła przedniej osi, tylne skręcają w przeciwną stroną. Po co? By zmniejszyć promień skrętu manewrując np. ponad 5-metrową limuzyną na parkingu.
14439
Z kolei przy wyższym tempie jazdy koła obu osi obracają się w tym samym kierunku, co pozytywnie wpływa na stabilność pojazdu. Takie działanie sprawia choćby, że duże i ciężkie Porsche Panamera na krętej drodze jest w stanie niemal dotrzymać kroku bardziej kompaktowemu, sportowemu 911."
Poniżej można zobaczyć jak zachowuje się Cybertruck z obiema skrętnymi osiami:

Zapewne coraz więcej ciężkich i dużych elektryków będzie miało zastosowane to rozwiązanie. W końcu auto ma dawać przyjemność z jazdy, a trudno o tym mówić kiedy musimy wziąć ciasny zakręt, lub zawrócić na wąskiej uliczce na kilka razy, zamiast po prostu skręcić maksymalnie kierownicą i jechać wygodnie do przodu.

Źródło: Electrec.co, Motopedia Otomoto,