Największa w Niemczech publiczna organizacja zrzeszająca kierowców, oraz największa w Europie ADAC, opublikowała analizę swoich danych o awariach samochodów na niemieckich drogach w 2022 roku. Oprócz danych ogólnych, ADAC szczególną uwagę poświęcił samochodom elektrycznym. Niestety do oceny wybrano tylko kilka modeli EV.
Niemiecka organizacja przeanalizowała tylko samochody, które sprzedały się w wystarczająco dużej liczbie egzemplarzy w okresie dwóch lat. Oprócz wszystkich samochodów benzynowych i wysokoprężnych ocenie poddano Teslę Model 3, BMW i3, Renault Zoe i VW ID.3.
Banalna przyczyna najczęstszej usterki, niezależnie od rodzaju napędu...
ADAC zauważa, że najczęstszą przyczyną awarii zarówno pojazdów elektrycznych, jak i spalinowych jest mały akumulator rozruchowy (12V). Zwraca się uwagę, że w rzeczywistości nie da się ocenić, czy winę za awarie akumulatorów ponoszą właściciele, czy producenci. Powszechnie wiadomo, że akumulator rozruchowy jest często rozładowywany przez właścicieli, którzy mogą zapomnieć wyłączyć reflektory/oświetlenie w kabinie lub zbyt mało korzystać z samochodu, co powoduje szybkie rozładowanie akumulatora. problem z 12V aku mają również na przykład Tesle. Mały akumulator podtrzymujący funkcje życiowe auta, potrafi padać średnio raz na dwa lub trzy lata. Użytkownicy oceniają, że przy obecnym poziomie wiedzy i zaawansowania technologicznego, to zdecydowanie zbyt często.
Ponieważ samochody elektryczne stały się bardzo popularne dopiero w ciągu ostatnich kilku lat, ADAC zebrał dane o awariach tylko dla tych aut i marek, których pierwsza data rejestracji przypadła na 2020 r. i którzy sprzedali wystarczającą liczbę samochodów. Dla rzetelnego porównania dane zostały pobrane z pojazdów z silnikiem spalinowym, których pierwsza data rejestracji przypadła również na 2020 rok. Na 1000 pojazdów 6,9 awarii dotyczyło pojazdów z silnikiem spalinowym. Tymczasem w pojazdach elektrycznych doszło do zaledwie 4,9 awarii.
Różnica pokazuje, że ogólnie samochody elektryczne psują się rzadziej niż samochody z silnikiem spalinowym. Ponadto Tesla Model 3 jest najbardziej niezawodnym samochodem średniej wielkości spośród wszystkich typów układów napędowych, zgodnie z analizą danych z 2019 r. Modele 3 zarejestrowane w 2019 r. miały zaledwie 0,9 awarii na każde 1000 sprzedanych samochodów. Te zarejestrowane w 2020 r. miały 1,1 awarii na każde 1000 sprzedanych.
Jak więc widać Tesla robi coraz lepsze auta. Coraz mniej zawodne. Pamiętamy jak awaryjne były pierwsze Modele S, silniki, baterie, klamki i mnóstwo mniej istotnych rzeczy, które utrudniały normalne użytkowanie auta. Tesla dojrzałe jednak i stworzyła dużo prostsze auto jakim jest Model 3. Idąc dalej tym tropem, najprostszym konstrukcyjnie samochodem Tesli jest Model Y, co za tym idzie, zapewne za rok, kiedy niemiecki ADAC ponowi badanie i wezmą pod uwagę Model Y, idę o zakład, że to właśnie on stanie na podium najbardziej niezawodnych samochodów na świecie, a na pewno w Niemczech...
Źródło: Tesmanian.com