Kiedy Elon Musk dołączył do Tesli a w 2008 roku z taśm zjechał pierwszy Roadster, niewielu ludzi wierzyło, że elektryczne samochody mogą stać się masowym produktem. Dziś Tesla jest jedną z najbardziej znanych i najcenniejszych marek samochodowych na świecie. Jak to się stało?
Oto kilka kluczowych czynników, które przyczyniły się do tego spektakularnego sukcesu.

Wizja i ambicja:
Elon Musk jest znanym wizjonerem i jego ambicje dotyczące Tesli są ogromne. Nie chodzi tylko o produkcję samochodów elektrycznych, ale o transformację całego sektora transportu i energetyki. Ta dalekosiężna wizja zyskała mu lojalność zarówno inwestorów, jak i klientów. Zależy mu najbardziej na tym aby cały transport na Ziemi stał się bez emisyjny. Pozwoliłoby to na znaczące obniżenie emisji trujących gazów do atmosfery, ale również zdecydowanie przyczyniłoby się do zmniejszenia zachorowalności w dużych miastach, na przykład na choroby układu oddechowego, jak na przykład astma.

Innowacyjność i technologia:
Tesla prowadzi wyraźnie w dziedzinie technologii samochodów elektrycznych. To pierwsza firma, która zaoferowała elektryczny samochód z zasięgiem porównywalnym do samochodów z silnikiem spalinowym. Poza tym, technologia Autopilota ustawia Teslę jako pioniera w dziedzinie autonomicznej jazdy. Mamy również aktualizację OTA oprogramowania. Mamy ogromny ekran dotykowy, z prostym i przejrzystym interfejsem. Tesla jest prosta w użytkowaniu i bardzo intuicyjna jeśli chodzi o soft zastosowany w autach.

Marketing i marka:
Tesla zrezygnowała z tradycyjnego marketingu na rzecz strategii opartej na mediach społecznościowych i bezpośrednich komunikatach od Elona Muska (Twitter, obecnie X). Dzięki temu firma zyskała kultowy status i lojalną bazę fanów, co z kolei prowadzi do "darmowej" promocji i reklamy. Najlepsza opcja to poczta pantoflowa, ludzie i użytkownicy polecający sobie nawzajem samochody tej marki. Tesla ma również nażywszy współczynnik lojalności jeśli chodzi o swoich klientów. Przegoniła w tym aspekcie nawet Lexusa, który do tej pory dzierżył palmę pierwszeństwa.

Skalowalność:
Musk zrozumiał, że sukces w produkcji samochodów elektrycznych wymaga skalowalności. Otwarcie Gigafabryk pozwoliło na masową produkcję baterii i samochodów, co znacznie obniżyło koszty i uczyniło produkty Tesli bardziej dostępnymi. Duża skala produkcji pozwoliła firmie na tyle zredukować koszty produkcji pojedynczego auta, że w obecnym roku Tesla zrobiła już trzy obniżki cen, które to nie na żarty przeraziły konkurencję.

Ekosystem usług:
Tesla nie jest tylko producentem samochodów; to również dostawca usług. Superchargery, aplikacja mobilna z opcjami zdalnego sterowania, aktualizacje oprogramowania przez OTA – wszystko to sprawia, że właściciele Tesli czują się częścią czegoś większego. Wreszcie możliwość pogadania z samym Muskiem na Twitterze (obecnie X) - kto tak robi? Nie znam żadnego prezesa czy dyrektora firmy motoryzacyjnej który by chciał wymienić się swoimi pomysłami i wizjami z normalnymi użytkownikami czy czytelnikami jakiejkolwiek platformy. 

Adaptacja i ciągły rozwój:
Tesla pokazała zdolność do adaptacji i rozwoju. Pomimo początkowych problemów, takich jak opóźnienia w produkcji czy kwestie jakości, firma skorygowała swoje błędy i kontynuuje innowacje.

Ostatecznie, sukces Tesli i Elona Muska jest wynikiem kombinacji wizji, innowacyjności, umiejętności marketingowych (bez działu marketingu) i zdolności do adaptacji. Jej historia to potwierdzenie, że odważne myślenie i działanie mogą nie tylko zmienić rynek, ale i przesunąć granice tego, co jest możliwe.