Tesla sprzedaje swoje auta na wielu rynkach. Również u nas w Europie i Polsce. Auta nie należą do tanich, niestety. Choć w tym roku taniały już bodajże 3 razy. Jest więc zdecydowanie taniej niż było jeszcze rok temu. Jednak dla portfela przeciętnego Polaka to raczej dość duże kwoty.
Sytuacja wygląda zgoła inaczej jeśli mieszka się w Kalifornii, czyli kolebce Tesli. W USA panuje przeświadczenie, że jeśli auto elektryczne będzie kosztować poniżej 30 000 dolarów, będzie miało wszelkie atuty stać się rynkowym hitem i pokonać nawet spalinową konkurencję.
Tesla ogłosiła na swojej stronie internetowej, że wszystkie wersje Modelu 3 kwalifikują się do pełnej federalnej ulgi podatkowej w wysokości 7500 USD; wcześniej tańsza wersja Model 3 z napędem na tylne koła (RWD) kwalifikowała się tylko do połowy tej kwoty. Informacje powyższą potwierdziła rządowa strona fueleconomy.gov .
Wymogi rządu federalnego dotyczące ulgi podatkowej EV nakazują, aby 40% krytycznych minerałów było wydobywanych w USA lub kraju z umową o wolnym handlu, a 50% wartości komponentów baterii musi być wyprodukowanych lub zmontowanych w Ameryce Północnej.
Chociaż nie podano powodu zmiany, można przypuszczać, że Tesla zaktualizowała miejsce, w którym pozyskiwała materiały do akumulatorów Modelu 3 RWD lub gdzie montowała pakiety. Przed ogłoszeniem Tesla używała ogniw akumulatorowych LFP wyprodukowanych przez chińską firmę CATL.
W Kalifornii stan oferuje bardzo dużą i dodatkową zachętę — ulgę podatkową w wysokości 7500 USD, która zależy od dochodów i innych wymagań. Włączenie zarówno zachęt federalnych, jak i stanowych Kalifornii obniża cenę Modelu 3 do 25 240 USD – co, jak zauważył Reuters, jest poniżej kosztu nowej Toyoty Camry (cena początkowa 26 320 USD).
Ponadto Tesla ma lokalne zachęty w stanach takich jak Kalifornia dla określonych pojazdów. Tesla oferuje obecnie zachętę (rabat) w wysokości 2410 USD za Model 3 RWD na przykład w Południowej Kalifornii, co oznacza, że cena tego samochodu, biorąc pod uwagę wszystkie zachęty podatkowe, spada do zdumiewającej kwoty 22 830 USD, jeśli oczywiście kupujący spełni wszystkie wymagania kwalifikacyjne. Jeśli chcielibyśmy się pobawić w matematyka, to na polską walutę Tesla Model 3 w podstawowej wersji tylnonapędowej kosztuje zaledwie 96 000 złotych. Uff, ale cena. Aż się człowiek rozmarzył. Cena takiego auta u nas to bagatela 206 000 złotych (brutto). Jest więc spora różnica między możliwościami zakupu takiego auta w Kalifornii a w naszym kraju. Cóż, podatki unijne i nasze lokalne, niestety wypadają dość słabo. USA pokazuje co można naprawdę zrobić aby zachęcić ludzi do zmiany nawyków i przejścia na zrównoważony transport. Co prawda u nas również mamy dopłatę do zakupu auta EV, jednak jeśli nawet uwzględnimy ten czynnik cena i tak będzie biła na głowę tą amerykańską (oczywiście biła w negatywnym znaczeniu tego słowa)
Aby zobrazować cały proces policzmy na sam koniec jak powstała tak niska kwota końcowa. Cena Modelu 3 RWD to w USA 40 240 USD, od tego odejmujemy dwie zachęty (dopłaty) po 7500 USD, jedna z nich to ta oficjalna rządowa (federalna), druga stanowa (kalifornijska), potem musimy już odjąć tylko rabat Tesli na auto, który w Kalifornii obecnie może wynieść nawet 2410 USD. Kiedy odejmiemy od kwoty początkowej te wszystkie zachęty, upusty i rabaty otrzymamy właśnie kwotę 22 830 USD. Czyli niewiarygodnie wręcz mało jak na Teslę, zaznaczmy nową Teslę...
Źródło: Informacja z portalu finance.yahoo.com