Tesla sprzedaje swoje auta na wielu rynkach. Również u nas w Europie i Polsce. Auta nie należą do tanich, niestety. Choć w tym roku taniały już bodajże 3 razy. Jest więc zdecydowanie taniej niż było jeszcze rok temu. Jednak dla portfela przeciętnego Polaka to raczej dość duże kwoty.


Sytuacja wygląda zgoła inaczej jeśli mieszka się w Kalifornii, czyli kolebce Tesli. W USA panuje przeświadczenie, że jeśli auto elektryczne będzie kosztować poniżej 30 000 dolarów, będzie miało wszelkie atuty stać się rynkowym hitem i pokonać nawet spalinową konkurencję.


Tesla ogłosiła na swojej stronie internetowej, że wszystkie wersje Modelu 3 kwalifikują się do pełnej federalnej ulgi podatkowej w wysokości 7500 USD; wcześniej tańsza wersja Model 3 z napędem na tylne koła (RWD) kwalifikowała się tylko do połowy tej kwoty. Informacje powyższą potwierdziła rządowa strona fueleconomy.gov .


Wymogi rządu federalnego dotyczące ulgi podatkowej EV nakazują, aby 40% krytycznych minerałów było wydobywanych w USA lub kraju z umową o wolnym handlu, a 50% wartości komponentów baterii musi być wyprodukowanych lub zmontowanych w Ameryce Północnej.


Chociaż nie podano powodu zmiany, można przypuszczać, że Tesla zaktualizowała miejsce, w którym pozyskiwała materiały do ​​akumulatorów Modelu 3 RWD lub gdzie montowała pakiety. Przed ogłoszeniem Tesla używała ogniw akumulatorowych LFP wyprodukowanych przez chińską firmę CATL.


W Kalifornii stan oferuje bardzo dużą i dodatkową zachętę — ulgę podatkową w wysokości 7500 USD, która zależy od dochodów i innych wymagań. Włączenie zarówno zachęt federalnych, jak i stanowych Kalifornii obniża cenę Modelu 3 do 25 240 USD – co, jak zauważył Reuters, jest poniżej kosztu nowej Toyoty Camry (cena początkowa 26 320 USD).


Ponadto Tesla ma lokalne zachęty w stanach takich jak Kalifornia dla określonych pojazdów. Tesla oferuje obecnie zachętę (rabat) w wysokości 2410 USD za Model 3 RWD na przykład w Południowej Kalifornii, co oznacza, że ​​cena tego samochodu, biorąc pod uwagę wszystkie zachęty podatkowe, spada do zdumiewającej kwoty 22 830 USD, jeśli oczywiście kupujący spełni wszystkie wymagania kwalifikacyjne. Jeśli chcielibyśmy się pobawić w matematyka, to na polską walutę Tesla Model 3 w podstawowej wersji tylnonapędowej kosztuje zaledwie 96 000 złotych. Uff, ale cena. Aż się człowiek rozmarzył. Cena takiego auta u nas to bagatela 206 000 złotych (brutto). Jest więc spora różnica między możliwościami zakupu takiego auta w Kalifornii a w naszym kraju. Cóż, podatki unijne i nasze lokalne, niestety wypadają dość słabo. USA pokazuje co można naprawdę zrobić aby zachęcić ludzi do zmiany nawyków i przejścia na zrównoważony transport. Co prawda u nas również mamy dopłatę do zakupu auta EV, jednak jeśli nawet uwzględnimy ten czynnik cena i tak będzie biła na głowę tą amerykańską (oczywiście biła w negatywnym znaczeniu tego słowa)


Aby zobrazować cały proces policzmy na sam koniec jak powstała tak niska kwota końcowa. Cena Modelu 3 RWD to w USA 40 240 USD, od tego odejmujemy dwie zachęty (dopłaty) po 7500 USD, jedna z nich to ta oficjalna rządowa (federalna), druga stanowa (kalifornijska), potem musimy już odjąć tylko rabat Tesli na auto, który w Kalifornii obecnie może wynieść nawet 2410 USD. Kiedy odejmiemy od kwoty początkowej te wszystkie zachęty, upusty i rabaty otrzymamy właśnie kwotę 22 830 USD. Czyli niewiarygodnie wręcz mało jak na Teslę, zaznaczmy nową Teslę...

Źródło: Informacja z portalu finance.yahoo.com