Hyundai buduje fabrykę w USA. Jego auta będą tańsze o 7500$
Hyundai radzi sobie zadziwiająco dobrze, jeśli chodzi o elektromobilność. Posiada w swojej ofercie już kilka aut na prąd i absolutnie nie narzeka na tempo ich sprzedaży, jak to czynią niektóre konkurencyjne firmy.
Aby być jeszcze lepszym i bardziej konkurencyjnym, na bardzo ważnym dla koreańskiego producenta rynku amerykańskim, firma postanowiła wybudować swoją fabrykę właśnie w USA.
Jaka jest przyczyna takiego stanu rzeczy?
Przyczyną są pieniądze, jak zwykle. Konkretnie chodzi o to, aby auta Hyundaia załapały się na amerykańskie dopłaty do EV, które mogą wynieść nawet 7500 dolarów do każdej sprzedanej sztuki auta.
Pierwsza fabryka Hyundaia zajmująca się produkcją pojazdów elektrycznych i akumulatorów w USA zostanie otwarta już w październiku tego roku. Według dyrektora generalnego Hyundai Motor America, Jose Munoza, marka „idzie naprzód”, aby uzyskać kwalifikację do ulgi podatkowej w wysokości 7500 dolarów na pojazdy elektryczne. To kwota nie do pogardzenia, powodująca to, że cena auta spada i to bardzo dużo, przez co staje się ono bardziej atrakcyjnym zakupem pod względem finansowym.
Hyundai rozpoczął budowę swojej ogromnej megafabryki pojazdów elektrycznych o wartości 7,6 miliarda dolarów w stanie Georgia w październiku 2022 roku. Rok później firma ogłosiła, że ukończono 99,9% prac fundamentowych.
Według Oscara Kwona, dyrektora generalnego Hyundai Motor Group Metaplant America (HMGMA), fabryka rośnie w oczach właściwie z dnia na dzień.
Chociaż Hyundai początkowo planował rozpocząć budowę na początku 2023 r., firma kontynuowała prace po uchwaleniu ustawy o ograniczaniu inflacji . Ponieważ w grę wchodzi ulga podatkowa w wysokości 7500 dolarów, Hyundai tak szybko, jak to możliwe, przesunął harmonogram do przodu, i znacząco przyśpieszył prace nad nową fabryką.
Hyundai wiceliderem rynku:
Właśnie Hyundai Motor (w tym Kia i Genesis) wyprzedził Forda i GM i stał się drugim co do wielkości sprzedawcą pojazdów elektrycznych w USA, zaraz za Teslą. W dużej mierze sukces marki wynika z luki umożliwiającej pojazdom elektrycznym kwalifikowanie się do ulgi podatkowej w wysokości 7500 dolarów w ramach leasingu.
Hyundai i Kia odpowiadały za około 8% sprzedanych pasażerskich pojazdów elektrycznych (117 000 sztuk) w USA w ubiegłym roku .
Producent samochodów zyskuje popularność dzięki pojazdom elektrycznym, takim jak IONIQ 5, IONIQ 6 i nowy trzyrzędowy EV9, mamy też małego ale wcale nie gorszego Hyundaia Konę.
Kiedy ruszy produkcja?
Oczekuje się, że pierwsza fabryka Hyundaia w USA zostanie otwarta już w październiku 2024 r., trzy miesiące przed planowanym terminem. Tymczasem amerykańska produkcja baterii w LG Energy ma się rozpocząć w styczniu. Hyundai powiedział, że aby wypełnić tę lukę, będzie pozyskiwał akumulatory z innych amerykańskich fabryk.
Po uruchomieniu fabryki marka będzie w stanie wyprodukować 300 000 pojazdów elektrycznych rocznie. Hyundai twierdzi, że w razie potrzeby można ją zwiększyć nawet do 500 000.
W zakładzie będzie montowanych sześć modeli elektrycznych marek Hyundai, Kia i Genesis, w tym pierwszy trzyrzędowy elektryczny SUV Hyundaia – IONIQ 7. Oczekuje się, że Hyundai IONIQ 7 zadebiutuje w tym roku, a produkcja rozpocznie się w 2025 roku.
Firma ma też zapewnić kompatybilność z coraz bardziej popularnym złączem NACS, oraz pamiętać o starszych modelach aut, które dostaną specjalne adaptery aby móc się ładować na Superchargerach Tesli.
Oprócz tego, że nowo produkowane w USA Hyundaie będą objęte zniżką (ulgą, dopłatą) w wysokości 7500 dolarów, to koreańska marka chce od siebie dodać kolejną zniżkę. Podobno IONIQ 6 ma kosztować kilka tysięcy dolarów mniej niż Tesla Model 3. Co prawda ciężko mi to sobie wyobrazić, ale na amerykańskim rynku wszystko wydaje się możliwe.
Komentarze