Hyundai IONIQ 5N w testach wydajności. Czy to jeden z topowych elektryków o wysokich osiągach?

Hyundai IONIQ 5 N to zdecydowanie samochód nietuzinkowy. Wyczynowy model IONIQ 5 rywalizować ma między innymi z Kią EV6 GT, Fordem Mustangiem Mach-E GT, czy Teslą Model Y Performance.
Fot. Walter Cicchetti / Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-05-11 Fot. Walter Cicchetti / Shutterstock.com

Kamil

Data dodania: 2024-05-11

Trzeba jednak przyznać, że przed Hyundaiem IONIQ 5 N piętrzą się ogromne oczekiwania. W swojej półce cenowej Hyundai IONIQ 5 N (zaczynający się od 110 tys. dolarów) jest droższy niż wszyscy jego najbliżsi konkurenci z wyjątkiem Taycana, za którego trzeba wyłożyć ponad 200 tys. dolarów.


Hyundai IONIQ 5N najdroższym elektrykiem w swoim segmencie?


O Hyundaiu IONIQ 5 napisano i powiedziano już niemalże wszystko. To zdecydowanie samochód udany, który otrzymał wiele prestiżowych nagród. Dokładnie to samo można by powiedzieć o wyczynowej wersji N.


Z najbardziej prestiżowych nagród należy wymienić chociażby World Performance Car of the Year. Co więcej, elektryk ten jest również rekordzistą okrążenia elektrycznego SUV-a na słynnym niemieckim torze wyścigowym Nürburgring Nordschleife.


Zmiany sprzętowe w modelu IONIQ 5 N


Hyundai IONIQ 5N zaprojektowany został z myślą o precyzji prowadzenia i czerpania maksymalnej przyjemności z jazdy. Jego potencjał zdecydowanie wykorzystamy dopiero na torze wyścigowym, chociaż wersja N nadaje się również jako daily.


Patrząc na wersję N, na pierwszy rzut oka zauważymy znaczne zmiany stylistyczne. Przednie zderzaki stały się bardziej aerodynamiczne. Dodano przedni wlot powietrza do chłodzenia i spoiler z tyłu samochodu. Z designerskich dodatków warto wspomnieć o 21-calowych felgach z oponami Pirelli P Zero o imponującej szerokości aż 275 mm. Większa moc i wymusiła także zmianę układu hamulcowego. Hyundai IONIQ 5N został wyposażony w zaciski monoblokowe z tarczami o średnicy 400 mm z przodu i 360 mm z tyłu.


Dzięki wspomnianym zabiegom samochód nabrał charakteru, a jego sylwetka stała się bardziej agresywna. Cały pojazd stał się o 50 mm szerszy i 20 mm niższy od wersji bazowej. Modernizacja objęła również wnętrze pojazdu. Wersja N zyskała: fotele kubełkowe N, kierownicę N, zoptymalizowane pod kątem toru sportowe pedały konsoli środkowej i podnóżek. Z technikaliów warto wspomnieć jeszcze o trybie jazdy N Grin Boost i dwóch konfigurowalnych przyciskach N na kierownicy, które zapewniają łatwy dostęp do ustawień pojazdu bez konieczności korzystania z ekranu dotykowego.


Zdecydowanie jednak najważniejsze ulepszenie dotyczy mechaniki pojazdu. Wersja N dostała mocniejsze silniki elektryczne zdolne do obracania się do 21 000 obr./min, elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (e-LSD) na tylnej osi, elektronicznie sterowane zawieszenie, usztywnione nadwozie, wzmocnione podwozie i kolumnę kierownicy.

Fot. Walter Cicchetti / Shutterstock.com


Hyundai IONIQ 5N otrzymał 10 unikalnych trybów N


Hyundai IONIQ 5N otrzymał także modernizację trybów jazdy. Dołożono 10 trybów N, które umożliwiają jeszcze lepsze wyczucie samochodu przez kierowcę:

  • N Active Sound + (NAS+) – wysokiej jakości dźwięki dostarczane przez głośniki wewnętrzne i zewnętrzne.
  • N Przygotowanie akumulatora (NBP) – wstępne przygotowanie do pracy w celu uzyskania optymalnej temperatury akumulatora do jazdy metodą "przeciągnij i śledź".
  • N Drift Optimiser – funkcja toru zapewniająca zoptymalizowany rozkład momentu obrotowego, aby umożliwić drift w stylu profesjonalnego kierowcy.
  • N e-Shift – wirtualna zmiana biegów zapewniająca intuicyjną jazdę opartą na odczuciach.
  • N Grin Boost (NGB) – maksymalne dostarczanie mocy przez 10 sekund.
  • N Launch Control – wspomaganie przyspieszania z konfigurowanym przez użytkownika poziomem przyczepności na drodze w celu zoptymalizowania kontroli momentu obrotowego.
  • N Pedal – funkcja obwodu umożliwiająca jazdę 1 pedałem w celu przeniesienia ciężaru i skrętu w stylu profesjonalnego kierowcy.
  • N Race – maksymalne chłodzenie akumulatora i kontrola mocy podczas jazdy na torze w trybach Sprint i Endurance.
  • N Road Sense – wykrywanie znaków na zakrętach dla użytkownika monituje o włączenie trybu N.
  • N Torque Distribution (NTD) – konfigurowany przez użytkownika rozkład siły napędowej, umożliwiający dostarczanie do 100% mocy na przednią lub tylną oś.

Oczywiście niektóre z wymienionych trybów wykorzystamy głównie na torze.


Przestrzeń wewnątrz samochodu i system infotainment


Mimo licznych modernizacji w wersji N przestrzeń bagażowa nie uległa zmianie. Drobną różnicą jest zrezygnowanie z przedniego bagażnika na rzecz głośnika, zajmującego to miejsce. System informacyjno-rozrywkowy w Hyundaiu IONIQ 5 N jest w większości taki sam jak w innych IONIQ 5. W samochodzie znajdziemy świetnie brzmiące głośniki BOSE oraz liczne udogodnienia dla pasażerów jak na przykład mnogość portów ładowania.


Na uwagę zasługuje jednak fakt, że w wersji N z pozycji panelu głównego możemy sterować funkcjami przydatnymi na torze. Możemy między innymi włączyć pomiar czasu okrążeń, wybierając z listy dostępnych torów i długości torów, czy dostosować indywidualnie 5 różnych aspektów dynamiki pojazdu.


Wrażenia z jazdy w opinii ekspertów


Eksperci są w tej kwestii zgodni – Hyundai IONIQ 5N to samochód, który pozwala na komfortowe wykorzystanie go w codziennych warunkach, nie tracąc przy tym swoich sportowych właściwości jezdnych. Traktowany delikatnie staje się wygodnym, łatwym w prowadzeniu mieszczuchem. Z kolei traktowany mocniej, oferuje przyspieszenie do pierwszej setki na poziomie 3.4 sekundy do setki w trybie N Grin Boost, co jednak może odbić się na zasięgu. 


W cyklu mieszanym samochód jest w stanie zużyć około 21 kWh/100 km, co przy 84 kWh pozwala na przejechać je około 400 km. Na koniec warto jeszcze wspomnieć o tempie ładowania Hyundaia IONIQ 5N. Samochód od 10 do 80% można naładować już w 18 minut przy użyciu ładowarki o mocy 350 kWh.


Czy zatem Hyundai IONIQ 5N to samochód udany? Zdecydowanie tak. Potrafi on dać niezapomniane wrażenia z jazdy, ale w razie potrzeby spokojnie może pełnić funkcję typowego daily. Czy znacie równie uniwersalny samochód elektryczny?

Komentarze

0/10

Autor

Kamil

Redaktor portalu OtoEV. W nowoczesnej, elektrycznej motoryzacji poszukuję nieszablonowości myślenia konstruktorów i złamania konwencji „unifikacji modeli”. Szczególnie przyglądam się rozwojowi segmentu małych miejskich elektryków. Prywatnie miłośnik hot hatchy, muzyki oraz dobrej książki.

NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Hyundai Dodaj swój zasięg

Opinie użytkowników Hyundai Kona Electric 64 kWh Oceń ten model

Ocena ogólna

Opinie:

Data dodania: 19.07.2023
Bardzo fajne autko, nie za wielkie. Ma sporą baterię 64 kWh można więc mieć naprawdę przyzwoity zasięg. Małe zużycie energii szczególnie w mieście. Zużycie na poziomie 12-14 kWh/100 km jest łatwe do osiągnięcia. W trasie będzie to więcej. Auto z minusów ma mały bagażnik. Poza tym to bardzo przyjemny elektryk.
zobacz całą opinię

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024

Hyundai Kona Electric 64 kWh

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
7.9s
Prędkość maksymalna
167 km/h
Zasięg oficjalny (WLTP)
484 km

Ostatnie pytania

Modele producenta Hyundai