Hyundai IONIQ 5N w testach wydajności. Czy to jeden z topowych elektryków o wysokich osiągach?
Trzeba jednak przyznać, że przed Hyundaiem IONIQ 5 N piętrzą się ogromne oczekiwania. W swojej półce cenowej Hyundai IONIQ 5 N (zaczynający się od 110 tys. dolarów) jest droższy niż wszyscy jego najbliżsi konkurenci z wyjątkiem Taycana, za którego trzeba wyłożyć ponad 200 tys. dolarów.
Hyundai IONIQ 5N najdroższym elektrykiem w swoim segmencie?
O Hyundaiu IONIQ 5 napisano i powiedziano już niemalże wszystko. To zdecydowanie samochód udany, który otrzymał wiele prestiżowych nagród. Dokładnie to samo można by powiedzieć o wyczynowej wersji N.
Z najbardziej prestiżowych nagród należy wymienić chociażby World Performance Car of the Year. Co więcej, elektryk ten jest również rekordzistą okrążenia elektrycznego SUV-a na słynnym niemieckim torze wyścigowym Nürburgring Nordschleife.
Zmiany sprzętowe w modelu IONIQ 5 N
Hyundai IONIQ 5N zaprojektowany został z myślą o precyzji prowadzenia i czerpania maksymalnej przyjemności z jazdy. Jego potencjał zdecydowanie wykorzystamy dopiero na torze wyścigowym, chociaż wersja N nadaje się również jako daily.
Patrząc na wersję N, na pierwszy rzut oka zauważymy znaczne zmiany stylistyczne. Przednie zderzaki stały się bardziej aerodynamiczne. Dodano przedni wlot powietrza do chłodzenia i spoiler z tyłu samochodu. Z designerskich dodatków warto wspomnieć o 21-calowych felgach z oponami Pirelli P Zero o imponującej szerokości aż 275 mm. Większa moc i wymusiła także zmianę układu hamulcowego. Hyundai IONIQ 5N został wyposażony w zaciski monoblokowe z tarczami o średnicy 400 mm z przodu i 360 mm z tyłu.
Dzięki wspomnianym zabiegom samochód nabrał charakteru, a jego sylwetka stała się bardziej agresywna. Cały pojazd stał się o 50 mm szerszy i 20 mm niższy od wersji bazowej. Modernizacja objęła również wnętrze pojazdu. Wersja N zyskała: fotele kubełkowe N, kierownicę N, zoptymalizowane pod kątem toru sportowe pedały konsoli środkowej i podnóżek. Z technikaliów warto wspomnieć jeszcze o trybie jazdy N Grin Boost i dwóch konfigurowalnych przyciskach N na kierownicy, które zapewniają łatwy dostęp do ustawień pojazdu bez konieczności korzystania z ekranu dotykowego.
Zdecydowanie jednak najważniejsze ulepszenie dotyczy mechaniki pojazdu. Wersja N dostała mocniejsze silniki elektryczne zdolne do obracania się do 21 000 obr./min, elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (e-LSD) na tylnej osi, elektronicznie sterowane zawieszenie, usztywnione nadwozie, wzmocnione podwozie i kolumnę kierownicy.
Fot. Walter Cicchetti / Shutterstock.com
Hyundai IONIQ 5N otrzymał 10 unikalnych trybów N
Hyundai IONIQ 5N otrzymał także modernizację trybów jazdy. Dołożono 10 trybów N, które umożliwiają jeszcze lepsze wyczucie samochodu przez kierowcę:
- N Active Sound + (NAS+) – wysokiej jakości dźwięki dostarczane przez głośniki wewnętrzne i zewnętrzne.
- N Przygotowanie akumulatora (NBP) – wstępne przygotowanie do pracy w celu uzyskania optymalnej temperatury akumulatora do jazdy metodą "przeciągnij i śledź".
- N Drift Optimiser – funkcja toru zapewniająca zoptymalizowany rozkład momentu obrotowego, aby umożliwić drift w stylu profesjonalnego kierowcy.
- N e-Shift – wirtualna zmiana biegów zapewniająca intuicyjną jazdę opartą na odczuciach.
- N Grin Boost (NGB) – maksymalne dostarczanie mocy przez 10 sekund.
- N Launch Control – wspomaganie przyspieszania z konfigurowanym przez użytkownika poziomem przyczepności na drodze w celu zoptymalizowania kontroli momentu obrotowego.
- N Pedal – funkcja obwodu umożliwiająca jazdę 1 pedałem w celu przeniesienia ciężaru i skrętu w stylu profesjonalnego kierowcy.
- N Race – maksymalne chłodzenie akumulatora i kontrola mocy podczas jazdy na torze w trybach Sprint i Endurance.
- N Road Sense – wykrywanie znaków na zakrętach dla użytkownika monituje o włączenie trybu N.
- N Torque Distribution (NTD) – konfigurowany przez użytkownika rozkład siły napędowej, umożliwiający dostarczanie do 100% mocy na przednią lub tylną oś.
Oczywiście niektóre z wymienionych trybów wykorzystamy głównie na torze.
Przestrzeń wewnątrz samochodu i system infotainment
Mimo licznych modernizacji w wersji N przestrzeń bagażowa nie uległa zmianie. Drobną różnicą jest zrezygnowanie z przedniego bagażnika na rzecz głośnika, zajmującego to miejsce. System informacyjno-rozrywkowy w Hyundaiu IONIQ 5 N jest w większości taki sam jak w innych IONIQ 5. W samochodzie znajdziemy świetnie brzmiące głośniki BOSE oraz liczne udogodnienia dla pasażerów jak na przykład mnogość portów ładowania.
Na uwagę zasługuje jednak fakt, że w wersji N z pozycji panelu głównego możemy sterować funkcjami przydatnymi na torze. Możemy między innymi włączyć pomiar czasu okrążeń, wybierając z listy dostępnych torów i długości torów, czy dostosować indywidualnie 5 różnych aspektów dynamiki pojazdu.
Wrażenia z jazdy w opinii ekspertów
Eksperci są w tej kwestii zgodni – Hyundai IONIQ 5N to samochód, który pozwala na komfortowe wykorzystanie go w codziennych warunkach, nie tracąc przy tym swoich sportowych właściwości jezdnych. Traktowany delikatnie staje się wygodnym, łatwym w prowadzeniu mieszczuchem. Z kolei traktowany mocniej, oferuje przyspieszenie do pierwszej setki na poziomie 3.4 sekundy do setki w trybie N Grin Boost, co jednak może odbić się na zasięgu.
W cyklu mieszanym samochód jest w stanie zużyć około 21 kWh/100 km, co przy 84 kWh pozwala na przejechać je około 400 km. Na koniec warto jeszcze wspomnieć o tempie ładowania Hyundaia IONIQ 5N. Samochód od 10 do 80% można naładować już w 18 minut przy użyciu ładowarki o mocy 350 kWh.
Czy zatem Hyundai IONIQ 5N to samochód udany? Zdecydowanie tak. Potrafi on dać niezapomniane wrażenia z jazdy, ale w razie potrzeby spokojnie może pełnić funkcję typowego daily. Czy znacie równie uniwersalny samochód elektryczny?
Komentarze