Wiemy że Norwegowie to mistrzowie elektromobilności. Koniec i kropka. Nie ma drugiej takiej nacji na świecie, która by tak szybko zaakceptowała pojazdy na prąd i tak szybko przeszła na elektryki, jeśli chodzi o procentowy udział wtyczek w rynku.

Dokładne liczby podaję za portalem Insideeves, który policzył wszystko dokładnie. Tak więc:

We wrześniu liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Norwegii spadła o ponad 29% rok do roku, do 10 342. Wynik narastający od początku roku pozostaje na minusie – zarejestrowano 95 499 jednostek (spadek o 7,1% rok do roku).
Co ciekawe, sprzedaż samochodów akumulatorowych również spadła rok do roku, ale ponieważ spadek był nieco niższy od średniej rynkowej, udział w rynku wzrósł do najwyższego poziomu w historii.

Według Norweskiej Federacji Drogowej (OFV) w zeszłym miesiącu zarejestrowano 9 617 nowych samochodów osobowych typu plug-in (spadek o 26% rok do roku), co stanowiło 93,0% całkowitego wolumenu (w porównaniu z 89,1% rok wcześniej).
Liczba ta obejmuje 9 000 samochodów w pełni elektrycznych (spadek o 21 procent rok do roku) i 617 hybryd typu plug-in (spadek o 63% rok do roku). Liczba pojazdów PHEV spadła rok do roku już 21. miesiąc z rzędu.
Rejestracje samochodów typu plug-in w zeszłym miesiącu (samochody osobowe):

  • BEV: 9 000 (spadek o 21%) i 87% udziału w rynku
  • Pojazdy PHEV: 617 (spadek o 63%) i 6,0% udziału w rynku
  • Razem: 9617 (spadek o 26%) i 93% udziału w rynku

W tym roku w Norwegii zarejestrowano już ponad 86 000 nowych samochodów osobowych typu plug-in, co stanowi około 90% całkowitej sprzedaży samochodów.
Rejestracje samochodów typu plug-in od początku roku:

  • BEV: 79 674 (spadek o 0,3%) i 83,4% udziału w rynku
  • Pojazdy PHEV: 6643 (spadek o 36%) i 7,0% udziału w rynku
  • Razem: 86 317 (spadek o 4%) i 90,4% udziału w rynku

Jakie modele najchętniej kupuje norweski klient? Chyba tradycyjnie znamy odpowiedź na to pytanie.

We wrześniu sprzedaż Tesli Model Y w Norwegii była kolejnym znakomitym miesiącem – zarejestrowano 2476 egzemplarzy, czyli kilkakrotnie więcej niż kolejny najlepszy model z udziałem wynoszącym 23,9% wszystkich nowych rejestracji w tym miesiącu.
W ten sposób Tesla Model Y umocniła się na pozycji najlepiej sprzedającego się samochodu w kraju z 19 575 zarejestrowanymi egzemplarzami od początku roku i 20,5% udziałem w rynku. To jedna piąta całego rynku tylko dla jednego pojazdu.
W zeszłym miesiącu wysoką sprzedaż zanotowały także Skoda Enyaq iV (697 rejestracji), Ford Mustang Mach-E (493) i Toyota bZ4X (472).
Volkswagen ID.4 miał stosunkowo słaby miesiąc z 257 nowymi rejestracjami, ale pozostaje drugim najlepiej sprzedającym się elektrykiem z 5832 sprzedanymi egzemplarzami (6,1% rynku).

Już nieraz wieszczono, że elektryczne auta to ślepa uliczka, a kiedy tylko w Norwegii następował, z różnych powodów, gorszy miesiąc sprzedaży EV, wszyscy przeciwnicy aut na prąd pisali, że to już schyłek i koniec elektryków a wskazuje na to wyhamowanie ich sprzedaży na najlepszym elektromobilnym rynku, czyli rynku norweskim.

Jak się okazuje jednak na podstawie najnowszych danych, elektryki w Norwegii mają się świetnie a ich sprzedaż w ogólnym wolumenie sprzedaży aut przekracza 90%. Tak więc historie i informacje na temat schyłku i ślepej uliczki aut na prąd, możemy włożyć dosłownie między bajki. Tak to wygląda na dziś, i nie zanosi się na to, aby coś miało się zmienić w ciągu najbliższych lat.