Jak się okazuje po przebadaniu ponad 12500 aut marki Tesla przez firmę Rcurrent, ładowanie auta prądem stałym DC, nie wpływa źle na baterię trakcyjną.
Dlaczego?
Do tej pory ogólnie przyjętą prawdą było to, że prąd DC w większym stopniu degraduje baterie i jej szkodzi, a prąd AC jest jej raczej obojętny.
Amerykańska firma sprawdziła użytkowników, którzy używają Tesli w skrajnie różny sposób. Pierwsze grupa to użytkownicy głównie mocnych stacji DC, gdzie spędzają 90% czasu ładowania swoich aut. Pozostałe 10% to ładowanie AC.
Druga grupa, to kompletna odwrotność, czyli kierowcy ładujący się głównie w domu na prądzie AC, a tylko 10% czasu ładowania swoich aut spędzają na szybkich stacjach DC, można powiedzieć od czasu do czasu.
Wyniki zaskakują, ale...
Wyniki nie wykazują statystycznie istotnej różnicy w degradacji zasięgu pomiędzy Teslami, które szybko ładują się przez ponad 90% czasu, a tymi, które szybko ładują się przez mniej niż 10% czasu ogólnego ładowania.
Po dokładnej analizie ponad 6300 sztuk Tesla Model 3 i 4400 sztukach Modelu Y, wnioski są takie, że rodzaj prądu nie ma większego znaczenia przy użytkowaniu naszego EV. Wpływ na degradację i żywotność baterii mają inne rzeczy, o których poniżej.
Ogólnie Recurrent twierdzi że;
„Wstępna analiza przeprowadzona przez zespół Recurrent sugeruje, że wyniki badania można zastosować w modelach Tesli i innych producentów pojazdów elektrycznych, chociaż prowadzone są szczegółowe badania na innych popularnych pojazdach obsługiwanych przez Recurrent. Krótko mówiąc, solidne systemy zarządzania temperaturą, napięciem i ogólnie całym akumulatorem, w które zainwestowali producenci pojazdów elektrycznych, chronią je przed uszkodzeniem podczas rutynowego korzystania z szybkich ładowarek DC.”
Kiedy więc szybkie ładowanie działa negatywnie na naszą baterię?
Szybkie ładowanie może mieć zły wpływ na akumulator pojazdu elektrycznego w kilku sytuacjach, tak więc:
- Unikaj szybkiego ładowania w ekstremalnie wysokich temperaturach bez wstępnego kondycjonowania akumulatora. Przygotowanie wstępne ma miejsce wtedy, gdy system zarządzania temperaturą samochodu wstępnie schładza akumulator, tak aby mógł on wytrzymać wyższy poziom ładowania bez przegrzania. Zazwyczaj, jeśli ustawisz nawigację w samochodzie na stację szybkiego ładowania, jako swój punkt docelowy, akumulator będzie wstępnie kondycjonowany, i zostanie on schłodzony, lub podczas zimy, podgrzany, do optymalnej i najbardziej bezpiecznej temperatury dla bezpiecznego a jednocześnie jak najszybszego ładowania.
- Podobnie należy przygotować akumulator przed szybkim ładowaniem w ekstremalnie niskich temperaturach . Często wystarczy krótka przejażdżka przed szybkim ładowaniem, aby rozgrzać akumulator lub dostać się do szybkiej ładowarki za pomocą nawigacji samochodowej.
- Unikaj szybkiego ładowania pojazdu elektrycznego przy bardzo niskim lub bardzo wysokim stanie naładowania, ponieważ rezystancja akumulatora będzie wyższa.
Tak więc nie sam rodzaj prądu może mieć negatywny wpływ na naszą baterię a raczej cała otoczka, taka jak temperatura, zbyt wysoka lub zbyt niska, poziom naładowania naszej baterii, oraz temperatura ogniw pakietu. Jeśli jest zbyt wysoka, lub zbyt niska, może to mieć odbicie zarówno na prędkości i mocy ładowania, jak i degradacji pakietu.
Obecne systemy zarządzające bateriami, nazywane potocznie BMS (Battery Management System) Dbają o to aby zminimalizować zły wpływ ładowania DC na baterię. Chodzi właśnie o utrzymanie optymalnej i bezpiecznej temperatury pakietu, jak również o zarządzanie mocą ładowania. Czyli zmniejszanie jej stopniowo w miarę jak w naszej baterii przybywa zgromadzonej energii.