Samochody elektryczne. Dane techniczne, testy zasięgi, osiągi, ceny. Aktualności i opinie na temat samochodów elektrycznych.
  • TESTY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH
  • SAMOCHODY ELEKTRYCZNE
    • APPLE
    • AUDI
    • BENTLEY
    • BYD
    • BMW
    • CADILLAC
    • CHEVROLET
    • DELOREAN
    • DODGE
    • FERRARI
    • FISKER
    • FORD
    • HUMMER
    • HYUNDAI
    • LINCOLN
    • LUCID
    • MERCEDES
    • NISSAN
    • POLESTAR
    • RENAULT
    • RIMAC
    • RIVIAN
    • TESLA
      • Tesla Model S
      • Tesla Model 3
      • Tesla Model X
      • Tesla Model Y
      • Tesla Roadster
      • Tesla Cybertruck
      • Tesla Semi
    • TOYOTA
    • VOLKSWAGEN
    • VOLVO
  • PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH
  • Ceny samochodów elektrycznych
  • Używane samochody elektryczne na sprzedaż
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Samochody elektryczne. Dane techniczne, testy zasięgi, osiągi, ceny. Aktualności i opinie na temat samochodów elektrycznych.
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Samochody Elektryczne

Norma WLTP co to jest?

przez Mariusz Majkut
15 lutego 2023
w Dane techniczne, PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH
Czas czytania: 4 min
0
Norma WLTP co to jest?

Normy i testy… słabe i niedokładne. Wyrywkowe i za krótkie. Czemu podaje się nam na talerzu nieprawdę, na temat zużycia energii czy spalania w pojazdach którymi jeździmy na co dzień, lub które zamierzamy zakupić. Nie można oszukiwać ludzi obiecując im zasięg 400 km w aucie BEV, po czym w życiu rzeczywistym samochód taki robi ledwie 250 kilometrów. Dlaczego nie może powstać jedna ogólnoświatowa norma, która zaostrzy testy i weźmie pod uwagę większą ilość składowych? Norma która nie będzie kłamać na temat zasięgu, i da realny obraz tego czego możemy się spodziewać po naszym nowo zakupionym EV.

Co mamy dziś, a co mieliśmy jeszcze niedawno…

Dziś mamy WLTP, normę stosunkowo młodą, która zastąpiła totalne nieporozumienie, czyli NEDC.

Zobacz również

Tesla modernizuje linie produkcyjne Modelu 3

Elektrykiem po Europie… czy warto?

Ceny ładowania rosną od 2023 roku… niestety.

„Zasięg według WLTP (Worldwide Harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure). Standard WLTP ma zastosowanie do homologacji nowych samochodów osobowych w całej UE od 1 września 2017 r. Procedura zastąpiła NEDC (New European Driving Cycle), który obowiązywał od 1992 r. WLTP obejmuje zarówno nowy profil, a także bardziej precyzyjne i aktualne warunki dla całego testu, co przekłada się na uzyskanie bardziej realistycznych danych dotyczących zużycia. W przypadku pojazdów elektrycznych procedury testowe WLTP podają zasięg auta uzyskiwany w mieszanych warunkach drogowych. Zasięg pojazdów elektrycznych często jest też podawany (dla porównania) w cyklu NEDC (New European Driving Cycle).”

Zasadniczo normy WLTP są dokładniejszym odzwierciedleniem zużycia i emisji w codziennym użytkowaniu, ponieważ uwzględniają typ pojazdu, wyposażenie i różne opcje. Dlatego ten sam model pojazdu może mieć kilka różnych wartości, w przeciwieństwie do pojedynczego wyniku podanego w normach NEDC.

Jeśli chodzi o długość testu, WLTP trwa 30 minut, a NEDC tylko 20 minut. Podczas testu WLTP pojazdy pokonują odległość 23 km, w porównaniu do 11 km w przypadku NEDC. Tutaj moja uwaga: NIE da się rzetelnie sprawdzić zużycia energii na odcinku 23 km. To zdecydowanie za mały odcinek pomiarowy i zdecydowanie niejednolite warunki. To trochę tak jakby chcieć zostać lekarzem już po pierwszym roku studiów. Taki test wymaga zdecydowanie dłuższego odcinka trasy i najlepiej byłoby go przeprowadzić w rzeczywistych warunkach atmosferycznych w różnych porach roku. Wtedy mielibyśmy 100% pewności co do wyniku a właściwie jego rzetelności.

Średnia prędkość podczas testów WLTP wynosi 47 km/h, w porównaniu do 34 km/h dla testów NEDC, a maksymalna prędkość dla pierwszego z nich to 131 km/h, podczas gdy dla drugiego tylko 120 km/h. Podczas gdy różnice w prędkości testowanej przez NEDC są podobne dla wszystkich pojazdów, w przypadku WLTP są one dostosowane do każdego pojazdu. Ponadto WLTP obejmuje 52% symulowanej jazdy miejskiej i 48% podmiejskiej, podczas gdy w starych standardach odsetek ten wynosił 66% do 34%. Czas zatrzymania również został zmniejszony z 24% do 13%.

Wreszcie prędkości testowe są wyższe, zakres temperatur jest szerszy (testy są przeprowadzane w temperaturze 14° C przy rozruchu, a następnie 23° C). Co więcej testy WLTP uwzględniają opcje dostępne dla każdego pojazdu, ponieważ mają bezpośredni wpływ na zużycie energii przez instalację elektryczną i masę pojazdu. Finalnie, np. pojazd z zasięgiem 400 km według standardu NEDC, będzie miał deklarowany zasięg niewiele ponad 300 km zgodnie z procedurami WLTP. Jak więc widać normy oszukują i to bardzo.

Kiedy opowiadam klientowi o aucie elektrycznym i mówię o zasięgu, od razu informuje go że ma nie wierzyć absolutnie w to co mówią handlowcy w danym salonie sprzedaży. Żadne auto nie zrobi ponad 400 km na baterii o wielkości 60 kWh brutto!!! Nie mówię już o bajkach i zasięgach typu 700 czy 800 km jakimi nas karmią w luksusowych salonach znanych marek. To wszystko na baterii 112 kWh brutto. Nie jest to możliwe w realnym życiu. Kiedy czasami przyjdzie nam przycisnąć, lub kiedy leje i wieje, albo gdy mamy -10 na termometrze. Zawsze mówię: Od zasięgu o którym opowiada sprzedawca odejmij 20-25%, może nawet 30% i wtedy wyjdą Ci rzeczywiste możliwości elektryka.

Czemu tak to wygląda? Czemu normy i testy są tak słabe i przekłamujące fakty? Nie wiem. To zapewne wina ustawodawcy i systemu w którym żyjemy. czy się to zmieni? Zapewne tak, i zapewne po tym jak klienci zaczną podawać do sądu sprzedawców i producentów obiecujących coś czego samo auto nie jest absolutnie w stanie spełnić. Dostają po prostu pojazd niezgodny z umową i specyfikacją…

Grafika : Auto Motor i Sport, Kawiarnia.pl, Magazyn Cartrack.

Tagi: Normy emisjiWLTPZasięg auta elektrycznego
Mariusz Majkut

Mariusz Majkut

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska. Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

Powiązane Posty

Tesla modernizuje linie produkcyjne Modelu 3
TESLA

Tesla modernizuje linie produkcyjne Modelu 3

przez Mariusz Majkut
16 lutego 2023
Elektrykiem po Europie… czy warto?
PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH

Elektrykiem po Europie… czy warto?

przez Mariusz Majkut
7 stycznia 2023
Ceny ładowania rosną od 2023 roku… niestety.
Ładowanie EV

Ceny ładowania rosną od 2023 roku… niestety.

przez Mariusz Majkut
1 stycznia 2023
900 kW… dla Tesli to pestka!!!
Aktualności

900 kW… dla Tesli to pestka!!!

przez Mariusz Majkut
14 listopada 2022
Jak jeździć Teslą po Europie…? Metody ładowania.
PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH

Jak jeździć Teslą po Europie…? Metody ładowania.

przez Mariusz Majkut
31 października 2022

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Akceptuję warunki i postanowienia zawarte w polityce prywatności.

  • Popularne
  • Komentarze
  • Ostatnie
Nowy Model 3… czyli Highland w drodze!

Nowy Model 3… czyli Highland w drodze!

13 marca 2023
Tesla pozbywa się aut z darmowym ładowaniem…

Tesla pozbywa się aut z darmowym ładowaniem…

17 lutego 2023
Ile kosztuje Tesla 3… 2022?

Ile kosztuje Tesla 3… 2022?

24 października 2022
Idzie nowe…TeslaKlubPolska szerzej, lepiej, więcej…

Idzie nowe…TeslaKlubPolska szerzej, lepiej, więcej…

2
Darmowe Superchargery w związku z wojną w Ukrainie

Darmowe Superchargery w związku z wojną w Ukrainie

2
Baterie Tesli na śmietnik? Nie… zdecydowanie NIE!!!

Baterie Tesli na śmietnik? Nie… zdecydowanie NIE!!!

2
Audi się ciągle uczy… OTA na horyzoncie. Nareszcie!!!

Audi się ciągle uczy… OTA na horyzoncie. Nareszcie!!!

21 marca 2023
Nowa Kia Niro EV… a.d. 2023 (część 1)

Nowa Kia Niro EV… a.d. 2023 (część 1)

20 marca 2023
Jedna karta… jedna apka!

Jedna karta… jedna apka!

19 marca 2023

Kategorie

  • Aktualności (423)
  • Autopilot (18)
  • Bez kategorii (72)
  • Ceny samochodów elektrycznych (5)
  • Dane techniczne (10)
  • Ładowanie EV (60)
  • Nie tylko Tesla (131)
  • Nowe technologie (211)
  • PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH (7)
  • SAMOCHODY ELEKTRYCZNE (222)
    • APPLE (1)
    • AUDI (5)
    • BMW (2)
    • BYD (2)
    • CADILLAC (1)
    • CHEVROLET (2)
    • DELOREAN (1)
    • Elektryczne Motocykla (1)
    • FERRARI (1)
    • FISKER (3)
    • FORD (9)
    • HUMMER (2)
    • HYUNDAI (3)
    • LINCOLN (1)
    • LUCID (5)
    • Maserati (1)
    • MERCEDES (6)
    • NISSAN (2)
    • POLESTAR (5)
    • RENAULT (1)
    • RIMAC (1)
    • RIVIAN (3)
    • TESLA (147)
      • Tesla Cybertruck (11)
      • Tesla Model 3 (48)
        • Model 3 – dane techniczne (4)
      • Tesla Model S (33)
        • Model S – dane techniczne (8)
      • Tesla Model X (20)
        • Model X – dane techniczne (3)
      • Tesla Model Y (43)
        • Model Y – dane techniczne (4)
      • Tesla Roadster (1)
      • Tesla Semi (7)
    • TOYOTA (4)
    • VOLKSWAGEN (10)
    • VOLVO (1)
  • SpaceX (19)
  • Supercharger (31)
  • TESTY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH (9)
  • Używane samochody elektryczne na sprzedaż (4)
  • Zakup Tesli USA/EUROPA (6)
    • Import Tesli z USA (5)

Archiwa

Popularne tematy:
800V 4680 Apple Audi EV Autoplot Baterie BYD Charging Cybertruck Electric Volkswagen Elon Musk EV F-150 Lightning Ford-EV Francja FSD Giga Berlin Giga Press Giga Szanghaj Giga Texas GM Jazda autonomiczna Lucid Lucid Air Model 3 Model S Model S Plaid Model X Model Y Podróże Teslą Polestar Porsche Taycan Prowansja Rivian Satelity Starlink SpaceX Starlink Supercharger Tesla Tesla Bot Tesla Cybertruck Tesla Semi Toskania Toyota Volkswagen
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
Menu
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Copyright © 2016 – 2022 Advision Sp. z o.o.

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Ładowanie EV
  • Nowe technologie
  • PORADY DLA POCZĄTKUJĄCYCH
  • SAMOCHODY ELEKTRYCZNE
  • TESTY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH
  • Ceny samochodów elektrycznych
  • Sklep
  • Koszyk
  • Zamówienie
  • Moje konto

Copyright © 2016 - 2022 Advision Sp. z o.o.

Ta strona korzysta z plików Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Polityka prywatności.