Tesla działa nieszablonowo i szybko, choć trochę połowicznie.
1 października 2023 roku Tesla niespodziewanie zaktualizowała Model Y w Chinach, wprowadzając niewielkie zmiany.
Posunięcie to jest zaskakujące, bo nie mówimy tu o większym odświeżeniu, jak w przypadku Modelu 3 (Highland), a o stosunkowo ograniczonej aktualizacji. Znacznie bardziej znacząca aktualizacja (wcześniej kojarzona z nazwą kodową Juniper) spodziewana jest w 2024 roku.
Zacznijmy od wyglądu zewnętrznego. Tesla wprowadziła nową, czarną konstrukcję 19-calowych kół, która zastępuje dotychczasowe, srebrne Gemini. Choć nie jest to pewne, nowe koła potencjalnie mogą być bardziej aerodynamiczne, ponieważ zakres zasięgu według chińskiej normy CLTC nieco wzrósł w przypadku wersji z kołami 19-calowymi.
W przypadku Modelu Y z napędem na tylne koła zasięg szacuje się na 554 km, 9 km, czyli o prawie 1,7 procent więcej niż poprzednio. Dwusilnikowa wersja Long Range z napędem na wszystkie koła ma zasięg CLTC wynoszący 688 km, czyli o około 17 mil (28 km) więcej, czyli o 4,2 procent więcej niż wcześniej – to wzrost zbyt duży, aby go powiązać wyłącznie ze zmianą dotyczącą kół. Zasięg najwyższej wersji Performance pozostaje niezmieniony.
Ciekawostką jest to, że podstawowy model Tesla Model Y RWD jest również szybszy i rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy w porównaniu do 6,9 sekundy poprzednio. Nie wiemy, co spowodowało poprawę o pełną sekundę (to aż 14,5%), ale może to być lekko zmieniona jednostka napędowa, moc wyjściowa akumulatora lub zmiana oprogramowania. Inne główne specyfikacje wyprodukowanego w Chinach Tesli Model Y są takie same.
Wewnątrz Tesla Model Y jest teraz wyposażona w oświetlenie ledowe na desce rozdzielczej i nowy materiał tekstylny deski rozdzielczej (zastępujący drewniane wykończenia, jak w Highland). To mały krok w kierunku Tesli Model 3 Highland, ale nie pełnoprawne odświeżenie.
Według doniesień z Chin nowy Model Y jest również wyposażony w komputer w wersji Hardware 4.0 (HW4) i wprowadza kilka innych ulepszeń (redukcja NVH - Active Road Noise Reduction).
Ceny trzech wersji MIC Tesla Model Y w Chinach pozostają niezmienione i zaczynają się od 36 788 dolarów (263 900 CNY).
Podobnie szacowany czas oczekiwania w konfiguratorze internetowym Tesli wskazuje ten sam czas na 2–6 tygodni (wersje RWD i Performance) lub 6–8 tygodni (napęd na wszystkie koła dalekiego zasięgu). Domyślamy się, że w zależności od reakcji rynku może się to zmienić jeszcze w tym miesiącu.
Poza tym nie wiemy, czy inne zakłady Tesli w Kalifornii, Teksasie czy Niemczech również wprowadzą podobne zmiany w najbliższej przyszłości. Nieco unowocześniony Model Y może wkrótce pojawić się w ramach eksportu na rynkach innych niż Chiny, w tym w Kanadzie.
Tesla Model Y w Chinach – 1 października 2023 r
MIC Tesla Model Y RWD (LFP):
Cena: 36 788 USD (263 900 CNY)
Zasięg (CLTC): 344 mil (554 km) w porównaniu z 339 mil (545 km) poprzednio
0-62 mph (100 km/h): 5,9 sekundy w porównaniu z 6,9 sekundy poprzednio
prędkość maksymalna 135 mil na godzinę (217 km/h)
MIC Tesla Model Y Long Range AWD:
Cena: 41 806 USD (299 900 CNY)
Zasięg (CLTC): 428 mil (688 km) w porównaniu z 410 mil (660 km) wcześniej
0-62 mph (100 km/h): 5,0 sekundy
prędkość maksymalna 135 mil na godzinę (217 km/h)
Performance MIC Tesla Model Y:
Cena: 48 776 USD (349 900 CNY)
Zasięg (CLTC): 382 mil (615 km)
100 km/h: 3,7 sekundy
prędkość maksymalna 155 mil na godzinę (250 km/h)
Tak więc Tesla zrobiła nieco dziwny krok. Z jednej strony jest sporo zmian na lepsze, z drugiej wizualnie to właściwie to samo auto. Jeśli te nowinki, nawet połowiczne są już dziś wprowadzane do auta obecnego na rynku można przypuszczać, że projekt Juniper może zmienić o wiele, wiele więcej niż oczekujemy. I znacznie więcej niż zmieniono w Modelu 3 Highland.