Nieco ponad rok po zaprezentowaniu ultraszybkiego super samochodu Hyper SSR firma GAC Aion oficjalnie wprowadziła na rynek chiński swój pojazd elektryczny i rozpoczęła pierwsze dostawy.
Dostępny w trzech różnych wersjach, ten super samochód może poszczycić się naprawdę imponującymi specyfikacjami, w tym platformą zasilaną napięciem 900 V i zawrotnym czasem od 0 do 100 km/h. Chińczycy potrafią coraz więcej jeśli chodzi o auta elektryczne. Stają się coraz bardziej sprawni technologicznie i zaczynają stosować technologię zarezerwowaną do tej pory dla mocno rozwiniętych państw takich jak na przykład USA.
Ta chińska marka istnieje jako całkowicie elektryczna marka grupy Guangzhou Automobile Corporation (GAC) i obecnie sprzedaje pięć pojazdów elektrycznych, w tym Aion LX Plus , który oferuje imponujący zasięg 1000 km (według normy u nas już nie stosowanej czyli NEDC).
Oprócz produkcji pojazdów elektrycznych firma GAC Aion opracowała także imponującą technologię ładowania w Chinach. Zeszłego lata firma zaprezentowała szybką ładowarkę prądu stałego o mocy 480 kW , która może naładować SUV-a Aion V od 30–80% w niecałe pięć minut. To był pokaz ogromnej mocy, czy jednak baterie ładowanie aż tak dużym prądem wytrzymają na tyle długo aby klienci byli zadowoleni?
Choć większość pojazdów elektrycznych oferowanych przez Aion do tej pory to SUV-y, firma udostępniła plany dotyczące super samochodu o nazwie Hyper SSR we wrześniu 2022 r., wraz z rozpoczęciem przedsprzedaży. Teraz, rok później, GAC Aion dostarczył w pełni elektryczny super samochód wraz ze specyfikacjami, które z pewnością przyciągną uwagę wielu osób.
Rimac Nevera ma teraz poważną konkurencję, ponieważ firma GAC Aion rozpoczęła właśnie dostawy Hyper SSR do klientów w Chinach.
Chociaż chińska firma pierwotnie zapowiadała dwie wersje Hyper SSR w momencie swojej premiery, od tego czasu dowiedzieliśmy się, że konsumenci będą mogli wybierać spośród trzech wariantów w następujących cenach:
- Hyper SSR – za równowartość 176 380 USD
- Hyper SSR Sprint – za 190 100 USD
- Hyper SSR Ultimate – czyli topowa wersja za 231 250 USD
Oprócz oficjalnych cen producent samochodów poinformował, że super samochód jest wyposażony w chipy SiC zastosowane w platformie 900 V, które pomagają zasilać zespół napędu elektrycznego o maksymalnej sprawności wynoszącej 94,5%.
„SSR” oznacza „super, sport, race” – mogą to być również indywidualne nazwy każdego z trzech silników pojazdu elektrycznego, których łączna moc wynosi ponad 900 kW i moment obrotowy 12 000 Nm. Dla porównania jest to dwukrotność reklamowanego momentu obrotowego nadchodzącego Roadstera Tesli, który również ma rozpędzać się od 0 do 100 km/h w 1,9 sekundy.
Standardowy Hyper SSR przyspiesza do tej prędkości w 2,3 sekundy, podczas gdy wersje Sprint i Ultimate mogą to zrobić w zawrotne 1,9 sekundy. GAC Aion ma jeszcze trochę pracy do wykonania, jeśli chce pobić Rimaca Neverę, ponieważ ten pojazd elektryczny ustanowił już rekord świata od 0 do 100 km/h w 1,81 sekundy (wśród kilkunastu innych rekordów, które pobił).
Ponieważ dostawy są już realizowane w Chinach, będzie to super samochód, na który warto zwrócić uwagę. Tym bardziej że auto to kosztuje ułamek kwoty którą trzeba wydać na Neverę, a potrafi praktycznie tyle samo, mało tego, wygląda również całkiem nieźle...