Jak możemy przeczytać w obszernej nocie prasowej Audi, zmieniło ono dość mocno model Audi Q4 e-Tron. Jest tego całkiem sporo. Poniżej dokładny tekst, który otrzymaliśmy z biura prasowego firmy:
„Ingolstadt, 26 września 2023 r. Audi konsekwentnie kontynuuje swój kurs rozwoju modeli w pełni elektrycznych. Do znacznego wzrostu dostaw samochodów elektrycznych w pierwszej połowie 2023 roku (+51,2 procent), bardziej niż inne e-modele przyczyniła się rodzina modelowa Audi Q4 e-tron. W roku modelowym 2024 zostanie ona kompleksowo zaktualizowana. Otrzyma na nowo dostrojone zawieszenie, zwiększoną wydajność, charakterystyczny dźwięk i ulepszone wyposażenie standardowe. Oprócz zoptymalizowanej koncepcji napędu i większej mocy ładowania, Audi rozszerza zakres funkcji w systemach wspomagających kierowcę. Dzięki opcjonalnemu adaptacyjnemu asystentowi jazdy, oba modele wspomagają teraz również zmianę pasa ruchu.
Audi Q4 e-tron jest wyposażone w duży akumulator, który zapewnia 77 kWh energii netto (82 kWh brutto). Zoptymalizowana chemia ogniw poprawiła moc ładowania prądem stałym, dzięki czemu w idealnych warunkach ładują się one od 10 do 80 procent w około 28 minut. Wersje quattro osiągają teraz maksymalną moc ładowania DC 175 kW, a wersje z napędem na tylne koła maksymalnie 135 kW.
Funkcja ochrony akumulatora automatycznie ogranicza poziom naładowania do 80 procent, aby wydłużyć jego żywotność. By zapewnić inteligentne planowanie podróży i ładowania, planer trasy e-tron nadaje priorytet wysokowydajnym stacjom HPC (High-Power Charging - ultraszybkie ładowanie). Jeśli kierowca wybierze sugerowaną trasę, na czas tuż przed dotarciem Audi Q4 e-tron do wybranej, zapisanej stacji ładowania, system aktywuje wstępne przygotowanie akumulatora. Jeśli kierowca wybierze stację HPC jako miejsce docelowe, system aktywuje termiczne przygotowanie akumulatora, tak by zapewnić jak najszybsze jego ładowanie na stacji. Po raz pierwszy rodzina modeli Audi Q4 e-tron oferuje również tzw. post-conditioning. W tym przypadku, system zarządzania temperaturą pojazdu chłodzi akumulator, na przykład po przekroczeniu ustalonego progu temperatury po jeździe lub po ładowaniu.
Nowy system napędowy o większej wydajności i o większej mocy:
Zarówno w przypadku napędu na tylne koła, jak i napędu na cztery koła quattro, wszystkie wersje Audi Q4 e-tron są teraz wyposażone w stale wzbudzany silnik elektryczny (PSM) na tylnej osi.
Dzięki aktualizacji rodzina modeli Audi Q4 e-tron ma teraz całkowicie przeprojektowany silnik PSM, wyróżniający się wyższą wydajnością i większą mocą. Modele korzystają ze zwiększonego zasięgu i doskonałego dostarczania mocy. Na przykład Audi Q4 Sportback 45 e-tron osiąga zasięg do 547 kilometrów w cyklu WLTP.
Audi Q4 45 e-tron i Audi Q4 Sportback 45 e-tron z napędem na tylne koła wytwarzają 210 kW (286 KM) mocy i przyspieszają od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy. Audi Q4 45 e-tron quattro i Audi Q4 Sportback 45 e-tron quattro o mocy 210 kW (286 KM) potrzebują do tego 6,6 sekundy. Najwyższej klasy modele Audi Q4 55 e-tron quattro i Audi Q4 Sportback 55 e-tron quattro o mocy 250 kW (340 KM), przyspieszają od zera do prędkości 100 km/h w zaledwie 5,4 sekundy. Prędkość maksymalna wszystkich modeli wynosi teraz 180 km/h.
Nowy silnik elektryczny, w celu zwiększenia wydajności wykorzystuje zoptymalizowane zarządzanie temperaturą. System jest wyposażony w energooszczędne chłodzenie: Dzięki geometrii i rozmieszczeniu kół zębatych, a także specjalnie ukształtowanym podzespołom do transportu i dystrybucji oleju, temperatura w układzie napędowym prawie w ogóle nie wzrasta. Z kolei układ chłodzenia zapewnia kontrolowaną temperaturę oleju. Powiązanym z tym systemem elementem, jest płaszcz chłodzący cieczą na zewnątrz stojana.
Ulepszona reakcja układu kierowniczego: zawieszenie z DNA Audi:
Zawierające DNA Audi, nowo zestrojone zawieszenie, poprawia równowagę, zapewniając jeszcze większy komfort, radość z jazdy i stabilność. Niezależnie od tego, czy model ma standardowe, czy sportowe zawieszenie, czy zawieszenie z kontrolą amortyzatorów, charakterystyka układu kierowniczego i strojenie amortyzatorów zostały specjalnie dostosowane. Rezultatem tego jest harmonijne tłumienie, lepsza reakcja układu kierowniczego i lepsza kontrola obciążenia.
Dzięki sportowemu zawieszeniu, nadwozie jest o 15 milimetrów niższe. Nowy tuning sprężyn i amortyzatorów oraz nowy tuning układu kierowniczego, zapewniają zrównoważone, solidne wrażenia z jazdy i sportową reakcję układu kierowniczego typową dla Audi. Modele Audi Q4 e-tron reagują bardziej bezpośrednio na zmiany układu kierowniczego, zapewniając większą sportowość i zwinność.
Nowa funkcja: wspomagana zmiana pasa
Aktualizacja umożliwia rodzinie Audi Q4 e-tron po raz pierwszy korzystanie z opcjonalnej, wspomaganej zmiany pasa ruchu. Funkcja ta jest dostępna w połączeniu z adaptacyjnym tempomatem i aktywuje się przy prędkościach powyżej 90 km/h na autostradach. Wspomaganą zmianę pasa ruchu można aktywować za pośrednictwem MMI w ramach pakietu asystującego pro, systemów ochronnych i ostrzegawczych plus.
Nowy system wykorzystuje białe strzałki na desce rozdzielczej i na wyświetlaczu przeziernym rzeczywistości rozszerzonej, by wskazać kierowcy, czy można bezpiecznie zmienić pas ruchu i na który pas. Jeśli kierowca zainicjuje zmianę pasa ruchu poprzez naciśnięcie kierunkowskazu, system aktywnie go wspomaga w kierowaniu pojazdem. Gdy pojazd znajdzie się na nowym pasie ruchu, system wyłącza kierunkowskaz. Podczas zmiany pasa ruchu osoba siedząca za kierownicą zachowuje pełną odpowiedzialność. Wspomagana zmiana pasa ruchu jest możliwa dzięki danym pozyskiwanym z tylnego radaru.
Wśród systemów opcjonalnych, adaptacyjny tempomat odpowiednio zwalniając lub przyspieszając auto, specjalizuje się w regulowaniu odległości od poprzedzającego pojazdu. Funkcjonalność adaptacyjnego tempomatu rozszerza asystent jazdy i wykorzystując niewielkie korekty układu kierowniczego utrzymuje samochód na środku pasa ruchu. By utrzymać kontrolę boczną, kierowca, by pokazać swoją uwagę i skoncentrowanie, musi tylko lekko dotknąć pojemnościowej kierownicy, która jest częścią systemu.
System side assist monitoruje ruch za i obok samochodu i ostrzega osobę za kierownicą, jeśli ma ona zamiar zmienić pas ruchu w krytycznej sytuacji. System ten również wykorzystuje informacje pochodzące z tylnych czujników radarowych.
Krytyczne systemy wspomagania kierowcy są standardem, podczas gdy opcjonalne systemy są dostarczane z pakietami plus, pro oraz systemami ochrony i ostrzegania plus assistance.
Ulepszone wyposażenie standardowe i modele limitowane:
Systemy Audi MMI navigation plus, Audi connect Navigation & Infotainment oraz w pełni cyfrowy 10,25-calowy Audi virtual cockpit, są teraz wyposażeniem standardowym tego modelu. Pokrywa bagażnika jest teraz standardowo wyposażona w silnik elektryczny, a w połączeniu z opcjonalnym kluczykiem reaguje na ruch nogą. Podgrzewane przednie fotele są także dostępne w standardzie.
Wraz z nową linią Edition S line, Audi rozszerza swoją bogatą ofertę indywidualnego wyposażenia. Wybrać w niej można m.in. wykończenia Pebble Grey, Glacier White Metallic czy Mythos Black Metallic, nadkola i osłony drzwi w kontrastującym kolorze Mythos Black Metallic, 21-calowe koła w brązowym matowym wzorze pięcioramiennej gwiazdy, przyciemnione reflektory Matrix LED i przyciemnione tylne światła LED. Sportowych akcentów dodają pierścienie Audi w kolorze brązowym.
Unikalna tożsamość akustyczna i charakterystyczny dźwięk
Modele Audi Q4 e-tron są niepowtarzalne - nie tylko wizualnie i pod względem prowadzenia, ale teraz także akustycznie. Wraz z aktualizacją, Audi opcjonalnie nadaje kompaktowej serii SUV-ów własną tożsamość akustyczną. Typowe "brzmienie charakteru" odróżnia go od innych elektrycznych modeli Audi i innych producentów. Ponadto pogłębia emocjonalną więź między kierowcą Audi a jego pojazdem.
Wszystkie modele będą słyszalne przy i powyżej niskiej prędkości około 25 km/h. W ten sposób wydatnie zwiększa się bezpieczeństwo na drodze.
Cyfrowo generowany dźwięk jazdy, emitowany przez dwa głośniki zewnętrzne z tyłu i dwa głośniki wewnętrzne w tylnych drzwiach, jest dostępny fabrycznie jako funkcja specjalna. Ten innowacyjny krajobraz dźwiękowy zmienia się w zależności od obciążenia i prędkości, aż do prędkości maksymalnej samochodu. Niepowtarzalny dźwięk jest znakiem rozpoznawczym elektrycznych modeli Audi i emocjonalnie wyraża progresywny charakter pojazdu.
"Brzmienie charakteru" jest definiowane przez dźwięk zewnętrzny, a nie tylko przez system infotainment lub głośniki wewnętrzne. W razie potrzeby system można wyłączyć w dowolnym momencie w menu Audi drive select. Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS), który jest prawnie wymaganym dźwiękiem ostrzegawczym, jest częścią "brzmienia charakteru" i jest aktywny przez cały czas. Nie ma to wpływu na dźwięk systemu infotainment.
Audi Q4 e-tron będzie produkowane w zakładach Audi Brussels
Od końca roku, oprócz produkcji w Zwickau, Audi będzie produkować serię modelową Q4 e-tron w zakładzie w Brukseli. To posunięcie, będące odpowiedzią na wysoki popyt na ten model, pozwala Audi zwiększyć moce produkcyjne. Audi Brussels od grudnia 2022 roku produkuje Audi Q8 e-tron i Audi Q8 Sportback e-tron. Wcześniej, Audi e-tron, pierwszy w pełni elektryczny model produkcyjny marki z czterema pierścieniami w logo, od roku 2018 zjeżdżał z linii produkcyjnej również w Brukseli. Fabryka w Brukseli jest pierwszym na świecie niezależnie certyfikowanym, neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla zakładem produkcyjnym w segmencie pojazdów premium.
W dłuższej perspektywie Audi planuje przestawić wszystkie swoje zakłady na produkcję modeli elektrycznych. Po Brukseli i Böllinger Höfe, gdzie produkowane jest Audi e-tron GT, produkcja pierwszego modelu bazującego na nowej elektrycznej platformie Premium Platform Electric (PPE) rozpocznie się w Ingolstadt. Do końca dekady, każdy zakład Audi będzie produkował co najmniej jeden w pełni elektryczny model. Wszystkie zakłady Audi dążą do osiągnięcia neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla produkcji netto1 do 2025 roku. Cel ten został już osiągnięty w fabrykach w Brukseli i w Győr.”
Jest więc lepiej, szybciej i bardziej komfortowo oraz sportowo. Nowe zawieszenie, nowe przeprojektowane silniki, większa moc auta no i to co chyba najważniejsze w EV, czyli większa moc ładowania DC - 175 kW to już bardzo przyzwoity wynik. Powiedziałbym to taka ewolucja w dobrą stronę.
Wszystkie informacje dostarczyło Biuro Prasowe marki Audi, również zdjęcia i grafiki pochodzą z Audi i są oficjalnymi materiałami do wykorzystania dziennikarskiego.