Jako wielki zwolennik i wielbiciel aut elektrycznych a w szczególności Tesli, twierdzę że taki napęd jest po prostu dla nas ludzi, idealnym rozwiązaniem. Szczególnie dziś kiedy mamy galopujące ceny benzyny czy oleju napędowego. Ogólnoświatowy kryzys, spowodowany najpierw przez pandemię Covid-19, a teraz napaść Rosji na Ukrainę daje się we znaki nie tylko całej Europie, ale również większości krajów na całym świecie.


Co daje nam auto elektryczne?

Otóż, ma ono bardzo wiele zalet. Jeżdżąc Teslą, czyli samochodem w 100% zasilanym energią elektryczną jestem kompletnie niezależny od wahań cenowych na paliwa kopalne, nie muszę się przejmować tym, czy benzyna jest po 4 złote za litr, czy po 10 zł. Jest to dla mnie zbędna wiedza, ponieważ interesuje mnie tylko cena energii elektrycznej. Oczywiście ta również ostatnio podrożała, ale patrząc na ostatnią moją fakturę za prąd i wyliczając średnią cenę za kWh energii, z uwzględnieniem absolutnie wszystkich składowych wyżej wymienionego rachunku, wyliczyłem że jedna kWh energii kosztuje mnie 0,72 zł brutto.


Zużycie energii w samochodach elektrycznych?

Zakładając średnie zużycie Modelu 3 na około 185 Wh/km (po mieście nawet mniej), otrzymamy wynik na poziomie 13,32 złotego za przejechanie każdych 100 km takim właśnie autem. Porównując to do tradycyjnego samochodu na benzynę, zakładając że spali ono średnio powiedzmy 8 litrów, przy obecnych cenach tego paliwa, wyjdzie nam, niestety kwota dużo wyższa bo aż 56 złotych (cena benzyny koło 7 złotych na dzień 11 marca 2022).


Jakie są jeszcze zalety samochodów elektrycznych?

Jednak różnica w takim koszcie nie jest jedyną zaletą elektrycznego auta. Bardzo ważna dla mnie jest cisza i komfort podróżowania po całej Europie. Auto elektryczne napędzane elektrycznymi silnikami jest idealnym rozwiązaniem. Silniki takie generują o wiele mniej męczącego hałasu niż tradycyjne silniki spalinowe, benzynowe lub wysokoprężne. Auta elektryczne są coraz lepiej wyciszone, na przykład w teslach z roku 2021, firma dla lepszego wyciszenia kabiny zastosowała podwójne klejone szyby w przednich drzwiach, jednak już w 2022 roku, Tesla zdecydowała się takie samo rozwiązanie umieścić również w drzwiach tylnych auta. Tak więc komfort podróżowania jest zdecydowanie na plus dla elektryka. Koleją bardzo pomocną rzeczą oferowaną niestety tylko przez Teslę jest jej sieć ładowania Supercharger. Są to ładowarki dużej mocy od 150 kW w wersji V2, aż do 250 kW w wersji V3. Dzięki takiemu rozwiązaniu Tesla ładuje się bardzo szybko. Jadąc w dalekie europejskie trasy nie spędzałem na stacjach ładowania nigdy więcej niż 20-25 minut czasu, chyba że decydowaliśmy się zjeść posiłek, wówczas auto musiałem wypiąć ze stacji, najzwyczajniej w świecie naładowało się za szybko, w stosunku do naszego tempa konsumpcji posiłku.

W 2021 roku, przejechałem Teslą ponad 12500 km po drogach Europy. Samochód prowadził mnie jak po sznurku, od jednej ładowarki tesli do następnej. Średnio co 300-350 km robiliśmy przerwę. Mały odpoczynek, ładowanie, obiad, kawa. Warto zatrzymać się chociaż na 15-20 minut aby trochę odpocząć, jeśli się ma do pokonania 2000 km w ciągu dwóch dni.


Wady samochodów elektrycznych?

Auto elektryczne ma jeszcze jeden bardzo pozytywny skutek uboczny, mianowicie przestałem się spieszyć. Nie gonię już tak jak dawniej, na złamanie karku. Jeśli się spóźnię to trudno, staram się zawsze wyjść wcześniej aby dojechać na czas, a jeśli chodzi o wakacje, po prostu jadę i cieszę się z pięknych widoków, robię nieplanowane przystanki w atrakcyjnych malowniczych miejscach i nie patrzę na którą godzinę zajadę na miejsce. Ważne żebym zajechał tam bezpiecznie i komfortowo, co zapewnia mi mój elektryk.

Podsumowując, zdecydowanie wolę auto elektryczne od tradycyjnego, spalinowego. Zapewnia mi ono, ciszę, spokój, komfort, oraz tanie jeżdżenie za ułamek kosztów, które musiałbym ponieść jeżdżąc samochodem na benzynę czy olej napędowy. Jedynym minusem aut na prąd póki co jest ich cena, i o tym również trzeba napisać. Nie każdy też lubi tego typu auta. Są ludzie którzy szeroko się uśmiechają na dźwięk pracującego silnika V6 lub V8, i dla nich elektryk nie będzie spełnieniem marzeń. Ludzie są różni i mają różne wymagania i oczekiwania, ja namawiam Was do wypróbowania elektryka, jeśli się Wam nie spodoba, cóż, zawsze zostają stare dobre ryczące V-ósemki.