Sieć Tesli w Polsce
Cóż, pod tym względem odstajemy od Europy Zachodniej zdecydowanie.
Jednak miejmy nadzieje że to się zmieni. Jak się okazuje Tesla ma plany dość mocnej ekspansji na naszym podwórku.
Na razie przewidzianych jest około 24 lokalizacji przeznaczonych pod stacje Supercharger.
Poza tym te, które już mamy mają być upgradeowane i wyposażane w nowsze i mocniejsze stacje.
Oto lokalizacje które mają pozwolić nam się ładować w perspektywie do końca 2026 roku (zdecydowana większość wcześniej):
1.Szczecin (2024)
2.Koszalin (2024)
3.Rumia (2024)
4.Gdańsk (2024)
5.Białystok (6 stacji - działa, moc 250 kW)
6.Ciechocinek (4 stacje - działa, moc 150 kW)
7.Warszawa - Hotel (2 stacje, działa, moc 150 kW)
8.Ząbki - Salon, Serwis (14 stacji, działa, moc 250 kW)
9.Lućmierz (8 stacji, działa, moc 4x250 kW, 4x150 kW)
10.Poznań (6 stacji, działa, moc 150 kW)
11.Poznań South (2024)
12.Zielona Góra (2025)
13.Kostomłoty (4 stacje, działa, moc 150 kW)
14.Wrocław (2024)
15.Gliwice (2024)
16.Katowice - LeClerc (4 stacje, działa, moc 150 kW)
17.Katowice - Orlen (4 stacje, działa, moc 150 kW)
18.Kraków - Bonarka (4 stacje, działa, moc 150 kW)
19.Trzebownisko - Rzeszów (4 stacje, działa, moc 150 kW)
20.Jesionka - Rzeszów (2024)
21. Radom (4 stacje, działa, moc 150 kW)
22.Lublin (4 stacje, działa, moc 250 kW)
23.Nowy Targ (2026)
24.Radomsko (2026)
Największym problemem w naszym kraju jest moc przyłącza, którą trzeba zapewnić do zasilenia stacji. Tesla chce stawiać minimum 4 stacje a każda to moc 250 kW, w odsłonie SuC V3, czyli wersja trzecia stacji ładowania Tesli. Choć zakładam, że obecnie będą już stawiane wersje V4 stacji ładowania, a wymusza to dyrektywa unijna, która nakłada na operatorze obowiązek stosowania płatności zbliżeniowej kartą. Taką funkcję posiadają tylko najnowsze stacje Tesli, czyli wspomniane V4.
Obecnie działa u nas 13 Superchargerów, do 24 jeszcze daleka droga, jednak ich rozmieszczenie, jeśli wszystkie powstaną, pozwoli na w miarę komfortowe podróżowanie po naszym kraju, choć chciałoby się znacznie więcej, nie przymierzając jak w Austrii, gdzie mamy ponad 28 SuC, lub Niemczech, czyli naszych sąsiadów, którzy mogą się pochwalić ilością aż 160 Superchargerów (ogromna ilość). Francuzi też nie płaczą ze swoimi 137 lokalizacjami, gzie można podpiąć Teslę do ładowania.
Widać więc, że u nas jest no cóż, tak sobie. Przynajmniej na razie. Miejmy nadzieje że to się zmieni i to szybki, w końcu według niepotwierdzonych co prawda informacji nasza Tesla w Ząbkach wydaje dziennie po około 50 aut tej marki. To powinno mobilizować Teslę do przyspieszenia prac nad rozwojem sieci ładowania. Inaczej będą si e cieszyć inni operatorzy, na pewno nie Tesla, ani jej klienci.
Porównując na przykład malutką Austrię z terytorium Polski, i biorąc pod uwagę ile oni mają stacji a ile my, jasno widać, że tematy elektromobilne, jeśli chodzi o ładowarki amerykańskiego producenta dopiero u nas raczkują.
Nie pozostaje nam nic innego jak czekać, i dopingować teslę do jak najszybszego działania w tej kwestii.
Bonarka 20 stacji
Jestem posiadaczem Tesli Y LR AWD z 2023. Chciałbym pojechać na Hel jak co roku ale prawdopodobnie wezmę diesla Volvo v60 bo z Ciechocinka do Helu nie dojadę i albo będę zmuszony ładować się gdzie się da albo diesel :(. Jeśli chodzi o ilość superchagerów w Niemczech to w przeliczeniu na ilość aut tej marki to w Polsce jest tyle samo - około 750 aut na jedną lokalizacje. W tej sytuacji gdy Tesla planuje wybudowanie nowych ładowarek w 84 nowych lokalizacjach w Niemczech a w Polsce planuje w 11 nowych lokalizacjach to proporcja nadal będzie na podobnym poziomie. Z tą jednak różnicą , że w Niemczech da się wszędzie dojechać a w Polsce np.: na Hel się nie da, do Mikołajek się da ale już wrócić się nie da. Zbyszek