Tajny prototyp badawczo-rozwojowy Tesli Roadster jest na sprzedaż? Nikt nie wiedział o jego istnieniu

Tesla Roadster to zdecydowanie samochód wyjątkowy, który zapoczątkował rewolucję na rynku EV. Mało kto jednak wie, że Tesla miała pewnego rodzaju plan na Roadstera, który nigdy nie doszedł do skutku.
Fot. teslaroadster-rr.com
Data publikacji: 2024-05-14 Fot. teslaroadster-rr.com

Kamil

Data dodania: 2024-05-14

Niedawno jednak o Tesli Roadster zrobiło się głośno, gdy do Internetu wyciekły zdjęcia oryginalnej Tesli Roadster z prototypowym pakietem wyczynowym, który nigdy nie trafił do seryjnej produkcji.


Wyjątkowa Tesla Roadster jest na sprzedaż?


Świat motoryzacji zapewne nigdy nie przestanie nas zaskakiwać. Gdy wydawało się, że o Tesli Roadster wiemy już niemalże wszystko, do Internetu wyciekły informacje o sprzedaży niebanalnego egzemplarza.


Napisać o tym egzemplarzu, że jest nietuzinkowy, to jak nie napisać nic. Wspomniana Tesla Roadster pochodzi od Jamisona Cummingsa, głównego technika Tesli z czasów Roadstera i dotyczy wersji, o której większość ludzi nigdy nie słyszała.


Historia tego egzemplarza może zaskoczyć


Mowa tu o Tesli Roadster Sport z numerem VIN #1124, który pierwotnie został zakupiony od Tesli w 2012 roku, a po uszkodzeniu w wypadku został odkupiony przez Teslę. Tam ówczesny wiceprezes Tesli ds. serwisu, Joost de Vries, nabył samochód, który został naprawiony i odbudowany pod nadzorem Carla Medlocka, który w tym czasie był kierownikiem serwisu Tesli w Seattle.


Medlock z pewnością znał się na rzeczy, bowiem do dziś prowadzi jeden z niewielu zewnętrznych warsztatów trudniących się w naprawie Roadsterów w USA. Wracając jednak do wyjątkowej Tesli, po naprawie, de Vries wpadł na pomysł opracowania pakietu wyczynowego dla Roadstera. Zamysł ten miał być sposobem na uzyskanie dodatkowych przychodów z działów serwisowych Tesli, ale projekt nigdy nie został udostępniony publicznie.

Fot. teslaroadster-rr.com


Pakiet wyczynowy dla Roadstera to prawdziwe dzieło sztuki


Zmodyfikowany Roadster miał nosić oznaczenie „RR” lub „E-Sport”. Pakiet zawierał obszerną listę modyfikacji, jak chociażby:

  • hamulce Tarox Italian Performance Brakes przód i tył;
  • niestandardowy ABS Flash zaprojektowany do bezproblemowej współpracy z układem hamulcowym Tarox, opracowanym przez firmę Continental;
  • mechanizm różnicowy Hollinger o ograniczonym poślizgu dostosowany do momentu obrotowego EV;
  • specjalnie dostrojone zawieszenie sportowe Bilstein Performance;
  • niestandardowe pochylenia kół do Roadstera RR;
  • ręcznie układane nadwozie z surowego włókna węglowego.

Wiele z tych modyfikacji spotkać możemy tylko we wspomnianym wyjątkowym egzemplarzu Tesli Roadster. Nieco bardziej popularne (o ile w ogóle można pokusić się o takie określenie) jak system hamowania, występuje w 3 egzemplarzach Tesli Roadster.


Zdecydowanie jednak najwięcej emocji wzbudza karoseria pojazdu. Jak wspomniano, została ona wykonana z ręcznie układanego włókna węglowego, które zostało polakierowane tylko bezbarwnym lakierem, przez co poszczególne włókna są widoczne w strukturze nadwozia.

Fot. electrek.co


Dlaczego pakiet RR nigdy nie wszedł do produkcji?


Trudno jednoznacznie określić, dlaczego pakiet RR nigdy nie został wprowadzony do seryjnej produkcji. Być może chodziło o jego wysoką cenę, wynoszącą 30 tys. dolarów. Trzeba przyznać, że za takie pieniądze pozostawienie plastikowych zderzaków jest delikatnym faux pas.


Bardziej prawdopodobne jest jednak to, że projekt nie został w pełni ukończony i nie przeszedł wszystkich niezbędnych testów z powodu zmian w kierownictwie Tesli. Pakiet RR pozostał więc wyłącznie na etapie prototypu, a Tesla nigdy nie wróciła do tego projektu.


Na koniec warto wspomnieć o kilku ciekawostkach związanych ze wspomnianym egzemplarzem. Samochód był własnością de Vriesa, dopóki nie został kupiony przez Cummingsa i Medlocka w 2022 roku. Okazało się jednak, że akumulator nie nadaje się o użytku. W związku z powyższym Tesla otrzymała nowy pakiet „Roadster 3.0” o pojemności 80 kWh, na którym przejechała (chciałoby się napisać testowo) niecałe 100 mil. Łącznie samochód ma przejechane 31 600 mil i stanowi niemałą gratkę dla kolekcjonerów. 


Drodzy Czytelnicy, znaliście historię tego niezwykłego egzemplarza?

Komentarze

0/10

Autor

Kamil

Redaktor portalu OtoEV. W nowoczesnej, elektrycznej motoryzacji poszukuję nieszablonowości myślenia konstruktorów i złamania konwencji „unifikacji modeli”. Szczególnie przyglądam się rozwojowi segmentu małych miejskich elektryków. Prywatnie miłośnik hot hatchy, muzyki oraz dobrej książki.

NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Tesla Dodaj swój zasięg

Tesla Roadster

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
Prędkość maksymalna
Zasięg oficjalny (WLTP)
Wszystkie dane Tesla Roadster

Ostatnie pytania Zadaj pytanie

Modele producenta Tesla