Dostawy pojazdów elektrycznych (łącznie): 310 048 sztuk, tyle firma dostarczyła w pierwszym kwartale 2022 roku.


Produkcja pojazdów elektrycznych (łącznie): 305 407 sztuk, tyle aut powstało we wszystkich fabrykach Tesli w pierwszym kwartale.


W tym samym okresie ubiegłego roku Tesla dostarczyła 184 800 pojazdów elektrycznych i wyprodukowała 180 338 samochodów.

Według Tesli pojazdy Model 3 i Model Y stanowiły 95%, czyli 295 324 dostaw w pierwszym kwartale 2022 roku.


Firma wyprodukowała o 4641 samochodów mniej niż dostarczyła w kwartale, powołując się na „nieustanne wyzwania w łańcuchu dostaw i przestoje fabryk”.

Analitycy spodziewali się dostaw 317 000 pojazdów w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 r., zgodnie z szacunkami opracowanymi przez FactSet na dzień 31

marca. Szacunki te wahały się od 278 000 dostaw pojazdów do 357 000 dostaw.


Tak więc analitycy dość trafnie przewidzieli ilość sprzedaży Tesli w pierwszym kwartale obecnego roku. Jak się okazuje firma ma zawsze na "stanie" kilka tysięcy swoich samochodów, a większa sprzedaż niż kwartalna produkcja zaczyna stawać się niejako standardem w Tesli. Nie było jednak łatwo osiągnąć taki wynik, gdyż fabryka w Chinach była zamykana dwa razy, po raz pierwszy na 2 dni, po raz drugi na dni 4.

Przy takiej skali produkcji, tylu zatrudnionych osobach, i tak ogromnym popycie, zatrzymanie tak potężnej fabryki to wielkie wyzwanie. Tysiące ludzi i wiele linii produkcyjnych, które trzeba po prostu wyłączyć. To niesie za sobą ogromne straty finansowe, ale co ważniejsze, niesie za sobą opóźnienie w produkcji aut. Przy takim zakładzie jak Giga Szanghai to niestety tysiące osób, zarówno w Chinach jak i Europie (tam również trafiają auta z chińskiej fabryki), które nie dostaną swoich elektrycznych samochodów.


Dziennie zakład w Chinach opuszcza około 1650 pojazdów tesli, tak więc przestój zaledwie 6-dniowy to prawie 10 000 nie wyprodukowanych Tesli Model 3 i Model Y. Idąc dalej tym tropem, są to ogromne straty dla firmy. Przy obecnych cenach w naszym kraju, przyjmując uśrednioną cenę na poziomie 300 000 zł, Firma straciła około 3 000 000 000 złotych (trzy miliardy złotych), zaznaczam że to tylko 6 dni produkcji.

Zakładam że kolejny kwartał będzie jeszcze lepszy, choć nie jest to pewne, ze względu na coraz większe kłopoty z dostępnością komponentów do produkcji aut, nie tylko elektrycznych.


źródło: CNBC