To prawda że Cybertruck podnosi ciśnienie i wzbudza nieskrywane emocje. To auto zupełnie nietuzinkowe, wyjątkowe, o pancernej obudowie (karoserii) i kuloodpornych szybach, które nie są nawet zrobione ze szkła.(taka ciekawostka)
Kiedy pokazali ją w 2019 roku zaczęło się na dobre. Setki tysięcy ludzi rzuciło się i założyło rezerwacje na auto. Od tamtej pory minęło kilka lat, ale zdaje się, w końcu, że saga pod tytułem Cybertruck w końcu zbliża się ku końcowi.
Pierwsze Tesle Cybertruck zjeżdżają z taśm produkcyjnych i choć to na razie próbne egzemplarze, zdają się to być wersje ostateczne które za chwile trafią do pierwszych klientów.
Jak to wygląda w liczbach?
W lipcu 2023 r. szacunkowa liczba rezerwacji Cybertruck wynosiła 1 943 876 sztuk. Wartość ta oznacza wzrost o blisko 80%, co odpowiada 859 676 rezerwacjom, w porównaniu do liczby 1 084 200 sztuk w maju 2021 roku . Przekłada się to na średnio około 1102 rezerwacji Cybertruck dziennie w ciągu ostatnich dwóch lat.
To szalone tempo, wręcz nieprawdopodobne. Zamówionych jest więc prawie 2 miliony aut.
Jakie są tajemnice Cybertrucka? Już kiedyś o tym pisałem, ale chętnie Wam przypomnę to co udało mi się ustalić:
Ten futurystycznie wyglądający pojazd, zaprezentowany w Tesla Design Studio w Los Angeles 21 listopada 2019 ciągle budzi wiele emocji.
Zebrał on już ponad 1,9 miliona rezerwacji. Tak, aż tyle osób na świecie, a konkretnie na rynkach obsługiwanych przez Teslę chce jeździć nowym pickupem od amerykańskiego producenta.
Na czym polega tajemnica budowy tego auta, i dlaczego waląc w drzwi wielkim młotem nic złego się nie dzieje?
Dlaczego nie ma wgnieceń ani uszkodzeń? Spróbujemy pogrzebać na ten temat i wyjaśnić zagadki Cybertrucka...
- Cała tajemnica tkwi w stopie metalu użytego do produkcji auta. Został on nazwany 30X. Co to oznacza? Dokładnie nie wiadomo. Może być to oznaczenie stopu, jak w przypadku stopów stali typu 300. Na przykład stop o symbolu 304, który oznacza:
- "Stal nierdzewna z gatunku AISI 304 jest najbardziej uniwersalnym i najczęściej stosowanym ze wszystkich stali nierdzewnych. Jego skład chemiczny, właściwości mechaniczne, spawalność i odporność na korozję / utlenianie zapewniają najlepszą wszechstronną stal nierdzewną przy stosunkowo niskich kosztach. Ma również doskonałe właściwości w niskich temperaturach i dobrze reaguje na utwardzanie przez obróbkę na zimno.
- Gatunek 304 (18-8) jest austenityczną (Nazwa pochodzi strukturalnego składnika stali, zwanego austenitem. Jest to międzywęzłowy roztwór stały węgla oraz innych dodatków stopowych w żelazie, o budowie przestrzenno-centrycznej.) stalą zawierającą co najmniej 18% chromu i 8% niklu, w połączeniu z maksymalnie 0,08% węgla. Jest to niemagnetyczna stal, która nie może być utwardzana przez obróbkę cieplną, aby uzyskać większą wytrzymałość na rozciąganie muszą być obrabiane na zimno. Minimalna zawartość chromu wynosząca 18% zapewnia odporność na korozję i utlenianie. Charakterystyka metalurgiczna stopu wynika przede wszystkim z zawartości niklu (8% mm.), co również zwiększa odporność na korozję powodowaną przez redukcję chemikaliów Niska zawartość węgla (0,08% maks.), oznacza mniejsze wytrącanie węglika w strefie wpływu ciepła podczas spawania i mniejszą podatność na korozję międzykrystaliczną."
- Stal właśnie tego typu wzięła Tesla, aby zbudować odpornego na wszystko pickupa. Seria 300 stała się podstawą. Jednak Firma Elona Muska, a właściwie jej inżynierowie we współpracy z inżynierami ze SpaceX, stworzyli własny bardzo wytrzymały stop. Dodatek jest tajemnicą i nikt nie wie co oznacza tajemniczy X w nazwie stopu 30X. Niektórzy mówią że określa się nią to, że stop jest walcowany 30 razy na zimno zanim osiągnie wymaganą twardość? (wytrzymałość?)
To kolejna rzecz na którą musimy zwrócić uwagę:
- Pierwszym problemem, jaki ma inżynier zajmujący się blacharstwem w związku z tym stwierdzeniem, jest ciągłe używanie słowa „twardy”. Prawidłowym terminem inżynierskim byłoby „mocne”, lub konkretniej "wytrzymałe" określając granicę plastyczności. Materiał, który jest „twardy”, niekoniecznie jest wytrzymały, a „twardy” materiał może rzeczywiście mieć niższą wytrzymałość na rozciąganie niż „miękki” materiał. Chodzi o to, że słowo „twardy” (lub miękki) to niewłaściwy sposób na opisanie wytrzymałości materiału. W rzeczywistości twardość jest odrębną właściwością samą w sobie i jest mierzona w skali twardości, która jest całkowicie różna od wytrzymałości.
- Tak więc stal używana przez Teslę do produkcji Cybertrucka jest wytrzymała (to bierzemy pod uwagę) a nie twarda (ten wskaźnik to zupełnie inny temat). Wytrzymałość tą uzyskuje się poprzez odpowiedni skład chemiczny a w późniejszej fazie obróbki, przez 30 krotne walcowanie na zimno. Dopiero po takim procesie otrzymujemy arkusze o grubości aż 3 mm (inni producenci aut używają blach o grubościach nawet 0,65 mm, czyli bardzo cienkich, w strefach zgniotu stosując grubsze i bardziej odporne na odkształcenia blachy grubości ok. 2 mm).
- Grubość 3 mm na całym aucie to niewiarygodnie gruba blacha, która dzięki wszystkim wyżej opisanym zabiegom ma ogromną wytrzymałość na przykład na uszkodzenia mechaniczne. Poza tym stop 30X jest odporny na większość kwasów utleniających i może wytrzymać bez problemu zwykłe rdzewienie. Jest odporny na środki spożywcze, roztwory do sterylizacji, większość organicznych substancji chemicznych i barwników oraz szeroką gamę nieorganicznych substancji chemicznych. Dodać również trzeba niewiarygodną odporność na wysokie temperatury. Już podstawowy stop 304 potrafi wytrzymać nawet temperaturę 1450 stopni Celsjusza zanim zacznie się topić.
Oczywiście wszystkie rodzaje materiałów używanych zarówno przez Teslę jak i przede wszystkim SpaceX są tajemnicą. Zostały opracowane we własnym zakresie a podstawowy rodzaj stali użyty do późniejszej budowy aut, czy rakiet pochodzi z jednej firmy. Jest to Steel Dynamics. Jednak sama firma twierdzi, że Tesla nie jest jej bezpośrednim klientem. Zakupu dokonuje inna firma, która przygotowuje specjalnie opracowany stop, a do Tesli trafiają już gotowe arkusze blachy, grubości 3 mm, które to będą tłoczone na wielkich prasach ciśnieniowych, które wyplują z siebie gotowe elementy Tesli Cybertruck. Walcowanie i tłoczenie odbywa się na zimno. podgrzanie blachy spowodowałoby osłabienie jej właściwości, czyli jej wytrzymałości, o czym pisałem wyżej.
Kolejną wielką tajemnicą są szyby. Miały być kuloodporne i kompletnie nietłukące się. Niestety na prezentacji Tesla zaliczyła wpadkę. Ale błąd wyeliminowano. Czym dokładnie jest nietłukące się szkło w Tesli Cybertruck. Cóż, to ciekawe zagadnienie. Pierwotnie nietłukąca szyba została opracowana dla Tesla Semi, aby elektryczna ciężarówka nie miała przestojów z powodu uszkodzenia przedniej szyby. Podobno to znany problem w świecie ciężarówek.
Ostatecznie szyba trafiła również do Cybertrucka. Ale czy do końca jest to szyba? No właśnie... Tesla Armor Glass, jak jest nazywana to prawdopodobnie "przezroczysty metal", przynajmniej tak określił go sam Elon Musk.
Istnieje materiał ceramiczny, którego jednym ze składników jest aluminium. Nazywa się go tlenoazotkiem glinu. Firma o nazwie Surmet sprzedaje to jako Alon, który jest również znany jako „przezroczyste aluminium”. Zbieg okoliczności? Nie wydaje mi się. Jest on znacznie bardziej wytrzymały niż zwykłe szkło. Podczas prób wytrzymałości na przestrzelenie kuloodpornej wersji Alonu użyto alonowej szyby o grubości 1,6 cala(4 centymetry), oraz zwykłej tradycyjnej laminowanej szyby kuloodpornej o grubości 3,7 cala (9,4 centymetra). Do próby użyto kalibru 50 mm (bardzo potężna broń). Wynik był oszałamiający. Kula została zatrzymana przez alonową szybę, przestrzeliła jednak prawie 2,5 razy grubszą tradycyjną szybę kuloodporną.
Czy więc Cybertruck będzie miał montowane szyby z Alonu? Wszystko na to wskazuje. Jednak żadna z tych informacji nie jest potwierdzona. Są to informacje pochodzące z różnych źródeł i różnych firm powiązanych z Teslą czy SpaceX. Żadna z nich nie potwierdza oficjalnej współpracy z Teslą. Czy to naprawdę aż tak wielka tajemnica? Być może... Co możemy zrobić sami, to poskładać tą układankę w całość. Czy podoba Wam się ta teoria? Musicie sami ocenić czy to możliwe i prawdopodobne, bo nikt nie puszcza pary z "gęby" na ten temat...