Tesla Model S w wersji 75D jest jedną z bardziej popularnych wersji tego auta. Decydowała o tym również cena, która była niższa od wersji z większymi bateriami. Pakiet 75 kWh ma jednak wiele zalet. Jest mniejszy, ale również lżejszy, silniki użyte w aucie z taką właśnie baterią również są mniejsze i mniejszej mocy.


Tak więc całość waży sporo mniej niż inne wersje elektrycznych Tesli S. Bateria zawiera 5880 ogniw pogrupowanych w 14 pakietach, które składają się na całą baterię. Takie auto waży 2027 kg. Dla porównania Tesla Model S z baterią 100 kWh, to masa 2215 kg. Tak więc biorąc pod uwagę masę auta, różnica prawie 200 kg ma duży wpływ na wydajność całego napędu.


Model S 75D jest więc dużo bardziej wydajny jeśli chodzi o zużycie energii podczas jazdy i osiąga dość przyzwoite zasięgi w granicach 300 km w trasie przy prędkościach rzędu 100-120 km/h. Szybsza jazda skutkuje większym zużyciem, więc i krótszym zasięgiem.


Ogólnie rzecz biorąc zasięgi aut elektrycznych które są podawane przez producentów, absolutnie nie są prawdziwe. Normy WLTP obowiązujące między innymi w Europie również przekłamują taki wskaźnik jak zasięg. Moje doświadczenia z autami EV, jasno dają mi sygnał że jeśli mamy podany zasięg auta, powiedzmy że jest to 400 km, wiem że realny zasięg będzie dużo mniejszy. Ja przyjmuję redukcję tegoż zasięgu mniej więcej o 20-25%. Wtedy wynik będzie zbliżony do realnego zasięgu takiego auta. Oczywiście inaczej ma się sprawa podczas jazdy w mieście, sytuacja wygląda tu zgoła odmiennie niż w przypadku aut spalinowych.

W mieście auto elektryczne jest w stanie osiągnąć deklarowany przez producenta zasięg lub nawet go przekroczyć. Działa to zupełnie inaczej niż w przypadku tradycyjnego napędu benzynowego, kiedy to auto spala więcej w mieście niż w trasie. Elektryk więcej energii zużywa w przypadku szybkiej jazdy, kiedy porusza się w korkach lub ruchu miejskim z minimalnymi prędkościami zużycie energii jest naprawdę niewielkie. Różnice mogą sięgać nawet 25-30% na korzyść jazdy miejskiej.


Mimo ze wersja 75D nie jest demonem prędkości i przyśpieszenia radzi sobie doskonale osiągając 4,4 sekundy od 0-100 km/h. Prędkość maksymalna zaś to 225 km/h, czyli o 25 km/h mniej niż wersje z większymi bateriami. Różnice są również bezpośrednio w samym pakiecie baterii, nie uzyskuje on tak dużych mocy na ładowarkach Tesli jak większe baterie a jego ogniwa działają z napięciem 380V a nie 400V jak w wersjach 85, 90 czy 100 kWh.