Tesla oszukuje nasz organizm podczas jazdy swoim Modelem 3 Highland

Jest komfortowo i o to chodzi. Mamy takie odczucia jadąc nowym Modelem 3 Highland, ale nie wiemy, że za komfort odpowiada bardzo zmyślny system zastosowany w trójce.
Tesla oszukuje nasz organizm podczas jazdy swoim Modelem 3 Highland - zdjęcie główne
Data publikacji: 2024-02-15

MM

Data dodania: 2024-02-15

Tesla oszukuje nasz organizm podczas jazdy swoim Modelem 3 Highland.


Każdy użytkownik, który jeździł poprzednią wersją trójki a później przesiadł się do kolejnej wersji, czyli wersji Highland, doświadczył uczucia, które opisuje, jako „dużo wygodniejsza i bardziej komfortowa jazda”


Highland to inna bajka...


W aucie zostało zmienionych 50% podzespołów, ale położono szczególny nacisk na kilka drażliwych elementów które były według użytkowników niedopracowane w poprzedniej wersji auta.

Mowa tutaj o zawieszeniu oraz o wyciszeniu kabiny. 
Ten drugi aspekt został rozwiązany poprzez wprowadzenie specjalnego szkła akustycznego oraz ogólnie innych materiałów wyciszających w obrębie kabiny pasażerskiej.
W rezultacie jest teraz o wiele ciszej, jeśli chodzi o sama jazdę i odgłosy dobiegające do naszych uszu z zewnątrz.


Zawieszenie? Tak, ale nietypowe


Jednak to zawieszenie jest dużo ciekawszym zagadnieniem, jak wypowiedział się wiceprezes ds. inżynierii pojazdów firmie tesla Lars Moravy. Tesla wprowadziła coś specjalnego w zawieszeniu swojej nowej trójki. Według Moraviego zmodernizowany Model 3 jest wyposażony w unikalną technologię amortyzacji zwaną „tłumieniem selektywnym częstotliwości”.


Ta skomplikowana nazwa oznacza, że auto w pewien sposób oszukuje nasz organizm a wygląda to tak:

W zawieszeniu nowej trójki zastosowano bardzo unikalną technologię pochłaniania wstrząsów i właśnie tłumienie selektywne częstotliwości poprawia tak bardzo komfort jazdy, poprzez izolację częstotliwości drgań oddziałującą na nasz organizm. Jest to częstotliwość od 4 do 6 Hz (zjawisko nie ma negatywnego wpływu na kierowanie autem, jest nawet wręcz odwrotnie, jednak ma wpływ na nasze odczucia co do komfortu jazdy).


Częstotliwości drgań od 4 do 6 Hz pochodzących z drogi, po której jedziemy a są to częstotliwości małych nierówności nawierzchni, które normalnie nasz organizm odczuwa, zazwyczaj w okolicach brzucha, auto a właściwie system znajdujący się w amortyzatorach i nie tylko, przechwytuje i niweluje. 

Oczywiście one nie znikają, są tylko niwelowane, przez co nasz organizm przestaje je kompletnie odczuwać.


W rezultacie mamy poczucie większego komfortu i mniejszych drgań przenoszonych z nierówności drogi, po której się poruszamy. Odczuwalne wcześniej częstotliwości są tłumione i auto po prostu nas oszukuje, jak by ich w ogóle nie było. Bardzo sprytne!

Po raz kolejny widzimy, że Tesla, to nie tylko producent samochodów, ale bardziej firma technologiczna, która stawia na nowinki wszelkie go rodzaju. Z kolei te, bardzo często znajdują zastosowanie między innymi w pojazdach firmy, tak jak to jest w tym przypadku.


Może dlatego ludzie na całym świecie tak chętnie kupują samochody, właśnie marki Tesla, jeżeli chodzi o auta elektryczne.


Poniżej wyjaśnienie jak działa system (dla chętnych😊)


Zasady tłumienia selektywnego częstotliwości:

Komfort i jazdę można podzielić na dwa różne obszary częstotliwości:


•    Dla komfortu, gdy zawieszenie porusza się w obszarze wysokiej częstotliwości (10 Hz), wymagane są niskie siły tłumienia.
•    Do obsługi (jazdy, kierowania autem), gdy zawieszenie porusza się w obszarze niskich częstotliwości (1 Hz), wymagane są duże siły tłumienia.


Jeśli jesteś w stanie zmienić poziom siły tłumienia w zależności od częstotliwości ruchu, stwarzasz możliwość rozwiązania konfliktu w zakresie komfortu i jazdy.
Technologia Frequency Selective Damping właśnie to robi!


Jak to działa?


W standardowych amortyzatorach główną charakterystykę tłumienia wyznacza przepływ oleju przez zespół tłoka. Łącząc to z funkcją tłumienia selektywnego częstotliwości, dodano w amortyzatorach specjalny zawór, który jest w stanie kontrolować równoległy przepływ oleju, w sposób niezależny i zupełnie obok tego głównego przechodzącego przez tłok.


Ten równoległy przepływ oleju jest zamykany przez funkcję tłumienia selektywnego częstotliwości, powodując wzrost siły tłumienia niemal liniowo w stosunku do czasu, w którym tłok porusza się w jednym kierunku.


Mówiąc prościej: funkcja tłumienia selektywnego częstotliwości to wzmacniacz hydrauliczny, który opóźnia wzrost ciśnienia. Można powiedzieć, że stworzono dodatkową opcję tuningu, aby uzyskać najlepszą możliwą kombinację prowadzenia i komfortu. Ponieważ jest to integralna część układu zaworów hydraulicznych wewnątrz amortyzatora, do obsługi tłumika z selektywną częstotliwością nie są potrzebne żadne dodatkowe kable, czujniki ani żadne inne urządzenia elektroniczne.


Tłumienie selektywne częstotliwości to najprostszy i najbardziej ekonomiczny sposób na znaczną poprawę właściwości jezdnych każdego samochodu. Na pewno w porównaniu z kosztownymi systemami, które działają w oparciu o technologię komputerową, skomplikowaną elektronikę i czujniki czy pneumatykę.
Jest więc tanio i efektywnie, co można odczuć jadąc nowym Modelem 3 Highland.
Dobra robota Tesla!

Komentarze

0/10

Autor

MM

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska, a także dla serwisu otoev.pl Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Tesla Dodaj swój zasięg

Opinie użytkowników Tesla Model 3 (Highland) Oceń ten model

Ocena ogólna

Opinie:

Max

Data dodania: 21.12.2023
Dużo zmian, to auto pod każdym względem lepsze od poprzedniczki. Choć stara trójka była dla mnie super, Highland jest o niebo lepszy. Szczególnie jeśli chodzi o wyciszenie i zawieszenie. To się od razu rzuca w uszy i... pupę, której jest dużo wygodniej niż w starej wersji:). Jak miałbym wybierać to zdecydowanie i bez wahania kupiłbym Model 3 Highland.
zobacz całą opinię

Opinia dodana przez Redakcję OtoEV.pl

Data dodania: 03.09.2023
W cenie 205 tysięcy złotych brutto, mamy nową podstawową wersję Modelu 3. Jest to inne auto w porównaniu do poprzedniej wersji. Zmieniono tu aż 50% komponentów. Podstawowa wersja ma baterię LFP, bardzo lubianą przez klientów. Zaleta tych baterii, to ich ładowanie do 100% bez obaw o degradację. Mówi się o tym że to auto otrzyma nową baterię od chińskiego CATL, o pojemności 66 kWh, choć i dzisiejsze 60 kWh jak widać radzi sobie doskonale. Zasięg wersji poliftowej określono na 513 km wersji z nowymi 19 calowymi kołami, ale hitem będzie auto na standardowych 18-stkach. Tu według normy mamy zasięg aż 554 km. Wiadomo, że to przesada, jak to w przypadku norm bywa, ale jeśli nowa trójka po zmianach da radę w trasie przejechać około 300 km między ładowaniami, już będzie to absolutnie bardzo dobry wynik.
zobacz całą opinię

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024

Tesla Model 3 (Highland)

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
6.1 sec
Prędkość maksymalna
201 km/h
Zasięg oficjalny (WLTP)
523 km

Ostatnie pytania Zadaj pytanie

Materiały Użytkowników

Nowa Tesla 3 highland a poprzedni Model 3 - różnice

Ciekawy film, który pokazuje różnice pomiędzy nową wersją Tesli 3, a jej poprzednim modelem.
Kamil

W Klubie OtoEV.pl od 1 roku i 7 miesięcy

Tesla Model 3 Highland - odbiory. Jak odebrać Teslę

Ciekawy film pokazujący na co zwrócić uwagę podczas odbioru Tesli Model 3 Highland. Czy są jakieś typowe usterki? zobaczcie w fimie
Kamil

W Klubie OtoEV.pl od 1 roku i 7 miesięcy

Modele producenta Tesla