Staje się coraz bardziej oczywiste, że amerykański sektor pojazdów elektrycznych to plac zabaw Tesli, a wszyscy inni przestrzegają zasad producenta pojazdów elektrycznych. Dzięki przewadze w branży i szybkiemu tempu innowacji, wiodąca pozycja Tesli w sektorze pojazdów elektrycznych stała się bardzo widoczna.
Tak znacząca, że rywalizujący producenci samochodów zaczynają wyglądać jak niszowi producenci pojazdów elektrycznych, którzy produkują wyłącznie samochody w małych seriach.
Tesla sprzedaje tylko cztery pojazdy. Dla porównania, doświadczeni producenci samochodów, tacy jak General Motors, przyjęli bardziej tradycyjne podejście, wypuszczając i ogłaszając liczne samochody elektryczne dla wielu segmentów.
Oferta samochodów Tesli może być bardzo ograniczona, ale bestsellery firmy, crossover Model Y i sedan Model 3, w znacznym stopniu dominują na rynku. Według danych S&P Global Mobility Tesla była w stanie wyprzedzić swoich kolejnych 19 konkurentów w wysokości 10 do jednego w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 roku.
Od stycznia do czerwca Tesla sprzedała w Stanach Zjednoczonych 325 291 pojazdów, czyli więcej niż jakikolwiek inny producent samochodów. Na drugim miejscu znalazła się marka Chevrolet firmy General Motors ze swoim Boltem, ze sprzedażą 34 943 egzemplarzy. Kolejno był Ford, Hyundai i Rivian.
Chevy Bolt sprzedał się w liczbie niecałych 35 000 sztuk, a Ford Mustang Mach-E – 13 600 sztuk.
Należy zauważyć, że Bolt i Mach-E były pozycjonowane w doniesieniach medialnych jako rywale Modelu 3 i Modelu Y. Jednak w porównaniu z wielkością sprzedaży Modelu Y i Modelu 3, pojazdy elektryczne GM i Forda są prawie jak niszowe pojazdy elektryczne, czyli takie trochę samochody produkowane w małych ilościach.
Zwykle zakład produkujący auta musi pracować z wydajnością na poziomie 80% lub więcej, aby przynosić zyski. Obiekty Tesli, takie jak fabryka we Fremont, pracują w pełnym zakresie, a producent pojazdów elektrycznych tworzy dziś większe fabryki, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na swoje pojazdy.
Doświadczeni producenci samochodów, tacy jak Ford i GM, ogłosili głośne inwestycje związane z ich programami pojazdów elektrycznych, ale w obliczu zdominowania sprzedaży pojazdów elektrycznych przez Teslę ryzykują oni utrzymanie nierentownej działalności.
Może to stanowić wyzwanie dla doświadczonych producentów samochodów, ponieważ opłacalna produkcja pojazdów elektrycznych to przedsięwzięcie, które nawet Tesla uznała za niezwykle trudne.
Ogólnie rzecz biorąc, Tesla osiągnęła wiodącą pozycję w sektorze pojazdów elektrycznych i choć konkurenci chcą ją dogonić, Tesla jest firmą która ciągle ewoluuje i się rozwija, w związku z czym jest bardzo trudna do pokonania.
Jak się okazuje Volkswagen ma już poważne problemy, ogranicza nie tylko produkcję ale również zatrudnienie. Jak zakończy się cała historia i czy rzeczywiście tesla zdominuje świat motoryzacji w skali globalnej? Na razie obserwując całą sytuację właśnie tak to wygląda.
Być może za trzy czy pięć lat to właśnie Tesle będą najczęściej spotykanymi samochodami elektrycznymi na świecie.