Nie od dziś wiadomo, że auta elektryczne podczas zimowych miesięcy mają mniejszy zasięg na jednym ładowaniu w porównaniu do optymalnej dla nich temperatury, oscylującej wokół 20-25 stopni Celsjusza, czyli miesięcy letnich.


Dlaczego baterie trakcyjne mają mniejszą wydajność w zimowe miesiące? Spróbuję odpowiedzieć na to pytanie.

Istnieją dwa kluczowe obszary które mają bezpośredni wpływ na zasięg naszego EV w zimie, a są to:

  • Reakcje chemiczne i fizyczne w akumulatorze, które zachodzą wolniej w niskich temperaturach. Zmniejsza to moc pojazdów elektrycznych oraz ich zasięg. Niskie temperatury hamują reakcje chemiczne i działają jak "opór spowalniający" procesy fizyczne. 
  • Samochody elektryczne muszą wytwarzać własne ciepło . Silniki spalinowe (ICE), które napędzają tradycyjne samochody, są zaskakująco mało wydajne. Cała energia, której samochody spalinowe nie zużywają do napędzania ich do przodu, jest zamieniana na „ciepło odpadowe”, które zazwyczaj jest po prostu energią utraconą. Jednak w chłodne dni samochody tradycyjne przekierowują to ciepło odpadowe z silnika, aby ogrzać kabinę. Z drugiej strony mamy EV , które mają znacznie wydajniejszy silnik, który nie generuje tak dużo ciepła. W zimnie dostępne ciepło silnika jest kierowane do ogrzania samego akumulatora, co oznacza, że ​​ogrzewanie kabiny wymaga źródła zasilania. Urządzenia ogrzewające kabinę generalnie pobierają energię z akumulatora wysokiego napięcia, zmniejszając ilość energii pozostałą do jazdy. 

Tak więc mamy zarówno procesy fizyczne jak i chemiczne, które niestety w niskich temperaturach nie zachodzą w sposób optymalny, akumulator więc staje się mniej wydajny, wolniejszy w swoim działaniu. Całe auto zaś, wyziębione, aby osiągnąć optymalną temperaturę swoich podzespołów służących do napędu pojazdu zużywa dużo więcej energii niż w miesiącach letnich, kiedy to wszystko ma wystarczająco wysoką temperaturę aby nie było konieczne czerpanie jej wprost z baterii trakcyjnej. W takich miesiącach więcej energii mamy do wykorzystania do bezpośredniego napędzania samochodu. W zimie duża jej ilość niestety jest zużyta do doprowadzenia całego systemu do optymalnej temperatury.


Dobrą wiadomością jest to, że ta utrata zasięgu jest tymczasowa i nie ma długoterminowego uszczerbku dla baterii. W miarę topnienia lodu i wzrostu temperatury spodziewany zasięg pojazdu przy pełnym naładowaniu powinien wrócić do normy. 


Poniżej w tabeli przedstawiono utratę zasięgu na jednym ładowaniu podczas zimowych miesięcy i niskich temperatur, z którymi musi poradzić sobie auto elektryczne. Niestety jak widać, utrata może wynieść zarówno kilka procent jak i nawet ponad 30% deklarowanego zasięgu.


Aby ograniczyć to zjawisko, możemy jako kierowcy postępować w określony sposób.

Wskazówki dotyczące unikania utraty zasięgu zimą:

  • Wstępne kondycjonowanie baterii jest dostępne w większości pojazdów elektrycznych z aplikacją usług połączonych, która umożliwia rozgrzanie zarówno akumulatora, jak i kabiny przed faktycznym wejściem do samochodu, a wszystko to za pomocą telefonu. Wybrane pojazdy oferują również pakiet „pogoda zimowa”, który został specjalnie zaprojektowany, aby utrzymać temperaturę akumulatora w idealnej strefieułatwiającej jego optymalną pracę.
  • Przygotuj się na dłuższe czasy ładowania . Aby chronić akumulator wysokiego napięcia, wiele samochodów ogranicza napięcie ładowania, gdy akumulator jest zimny. System zarządzania temperaturą zwykle znosi ograniczenie napięcia, gdy akumulator jest wystarczająco ciepły, aby bezpiecznie otrzymać pełne naładowanie. 
  • Rozgrzej baterię przed ładowaniem, opierając się na powyższej zasadzie, jeśli Twój samochód jest wyposażony w funkcję wstępnego kondycjonowania akumulatora, często stanowiącą część pakietu „zimowa pogoda”, przed ładowaniem ogrzej akumulator do temperatury "pokojowej". Alternatywnie ładowanie zaraz po podróży zapewni rozgrzanie akumulatora.
  • Używaj podgrzewania siedzeń i kierownicy, a nie tylko sterowania klimatyzacją. Funkcje te zużywają mniej energii i kierują ciepło na kierowcę lub pasażerów, zamiast rozprowadzać ciepłe powietrze po kabinie. 
  • Wyłącz niektóre funkcje sprzętowe , takie jak lusterka boczne, które składają się automatycznie. Jeśli pogoda spadnie poniżej zera, lusterka boczne mogą ulec uszkodzeniu lub przymarznąć. 
  • Jeśli zamierzasz wyjechać trzymaj swoją Teslę podłączoną do ładowania. Tesle mają bardzo aktywne zarządzanie ciepłem, więc jeśli zamierzasz zobaczyć się z rodziną na święta lub uciec na tydzień na plażę samolotem, rozważ obniżenie progu ładowania do około 70% i pozostawienie samochodu podłączonego do prądu. W ten sposób samochód może pobierać energię z gniazdka, aby się ogrzać, zamiast używać baterii. 70% to również dość bezpieczny poziom dla samej baterii, nie jest ani za wysoki ani za niski.

Można więc pomóc swojej Tesli (jak i innym EV) przezimować, w sposób bezpieczny zachowując pewne środki ostrożności i dając autu dostęp do energii tak często jak to możliwe. Pojazd oszczędza wtedy baterię trakcyjną, czerpiąc niezbędną do utrzymania optymalnej temperatury energię z gniazdka. Bateria jest podgrzewana i nie osiąga zbyt niskich temperatur, które utrudniają jej normalne funkcjonowanie, jak podczas letnich miesięcy i wyższych temperatur...


Źródło: recurrentauto.com