Kolejna nagroda dla Tesli, jako marki zupełnie wyjątkowej, jednak tym razem, wyjątkowej pod względem innowacyjności i zaawansowania technologicznego i nie chodzi tu o same auta.
Jak się okazuje Tesla zajęła pierwsze miejsce w indeksie Digital Automaker Index 2023.
Producenci samochodów zostali ocenieni w ośmiu obszarach, w tym w zakresie kultury i przywództwa, talentu, architektury, pojazdów połączonych z siecią, jazdy autonomicznej, elektryfikacji, inteligentnego kokpitu i potencjału sprzedaży online.
Digital Automaker Index został stworzony przez firmę konsultingową Gartner w celu oceny producentów samochodów w ośmiu obszarach powiązanych z digitalizacją i oprogramowaniem. Zestawiono je w tabeli i utworzyły ogólny ranking obejmujący w tym roku 20 producentów samochodów.
Tesla zajęła pierwsze miejsce w rankingu Digital Automaker Index 2023, udowadniając, że jest nie tylko producentem samochodów, ale także firmą technologiczną. Firma Muska znalazła się na szczycie rankingu z wynikiem - 80,1%. To znacząca przewaga nad większością firm znajdujących się na liście. Jest to jednak jak najbardziej zasłużone, gdyż żaden inny producent samochodów na świecie nie inwestuje w rozwój technologii swoich samochodów tak bardzo, jak Tesla.
Na drugim miejscu jest Nio. Firmie udało się uzyskać wynik aż 69,7% na 100%. Na kolejnym miejscu znajduje się Xpeng z 58,2%. Pozostali producenci samochodów nie byli w stanie osiągnąć nawet 50%. Na czwartym miejscu znajduje się Rivian z 48%, a na piątym Lucid z 46,8%.
Jak widać, pierwsza piątka to amerykańscy i chińscy producenci samochodów, ale nie ma tam ani jednego dziedzictwa. To tylko potwierdza fakt, że firmom z długą historią istnienia jest wyjątkowo pod górkę jeśli chodzi o transformację i to zarówno elektromobilną jak i softową. Nie potrafią przeznaczyć środków na badania i rozwój, są zajęci walką o przetrwanie w obliczu konkurencji ze strony młodych i ambitnych firm.
Na dole listy, znalazły się Hyundai, Honda, Toyota, SAIC Motor, Mazda i JLR. Pośrodku znajdują się znane marki, takie jak Volkswagen, Ford, BMW i Mercedes. Stellantis zajmuje 14. miejsce na 20% w indeksie Gartnera.
Pozycja Stellantis zwraca uwagę na kluczowy problem, z którym boryka się większość marek o długiej tradycji. Nie osiągają wystarczająco szybko obiecanej transformacji w spółki technologiczne. Ciągle są tylko zwykłymi producentami samochodów, którzy, tak to przynajmniej wygląda, przez przypadek wypuścili dwa czy trzy auta elektryczne. Mocno niedopracowane, szczególnie jeśli chodzi o Infotainment, oraz całe oprogramowanie auta.
jeśli tak będzie dalej, za kilka lat możemy się spodziewać bankructw części firm które znamy od dziesięcioleci, i nie będzie to niczyja wina, oprócz tych, którzy dziś popełniają błędy w zarządzaniu tymi kolosami.