To już nie są pojedyncze przypadki.
Jak się okazuje coraz więcej firm postanawia wprowadzić złącze NACS ( North American Charging Standard) czyli "teslową końcówkę" do ładowania aut EV jako swój standard. Potwierdził to RIVIAN, wydając oświadczenie, że w 2024 roku auta będą używać specjalnego adaptera, a od 2025 każdy pojazd Rivian wyposażony będzie fabrycznie w złącze NACS.
Jednak jak wspomniałem to początek czegoś większego. Coraz więcej firm na poważnie rozważa wprowadzenie standardu Tesli, jako ogólnie obowiązującego i chodzi tu zarówno o producentów samochodów elektrycznych, jak i producentów sprzętu do ładowania elektryków. Takie firmy jak Mercedes czy Hyundai oficjalnie potwierdziły, że rozważają wprowadzenie NACS do swoich pojazdów jako standardu.
Również nie pozostają w tyle na tym polu producenci stacji ładowania, tacy jak BTC, czyli jeden z największych producentów stacji ładowania DC w USA. Firma właśnie oświadczyła, że od 2024 roku jej szybkie stacje ładowania 4-generacji, o mocy 180 kW, będą wyposażone w złącze NACS, jednak producent nie zapomina o standardach już istniejących. Będziemy więc mieli do czynienia ze stacją która oprócz wtyczki Tesli, będzie miała na wyposażeniu złącze CHAdeMO oraz CCS1, który jest bardzo popularny w USA.
Firma produkuje stacje dużo mocniejsze niż wspomniana wyżej, najmocniejsze BTC mają aż 360 kW mocy, jednak na ich temat nic nie powiedziano w ogłoszeniu prasowym. Można się jednak domyślać, że NACS trafi również do nich, wiadomo wszak, że moce ładowarek DC będą w miarę upływu czasu rosły i zapewne, jeśli tylko auta będą w stanie przyjąć taką moc, stacje 360 i większe staną się standardem za jakieś 3-4 lata.
Jak powiedział dyrektor generalny BTC Power Frank Meza w ogłoszeniu prasowym:
„Jako jeden z pierwszych i najstarszych producentów ładowarek w USA, kluczowe znaczenie miało wprowadzanie innowacji rynkowych, które obejmowały pierwszą ładowarkę CCS1 w Ameryce Północnej, ładowarkę o mocy ciągłej do 360 kW, certyfikat 500 A CTEP, a teraz złącze NACS. Dołączając złącze NACS do naszych ładowarek, możemy wyeliminować potrzebę stosowania zawodnych i nieprzewidywalnych adapterów, z których korzystają kierowcy korzystający z naszego sprzętu”.
Cóż, akurat co do adapterów zgodzę się w zupełności z dyrektorem BTC, nie jestem ich zwolennikiem, choć czasami niestety trzeba ich użyć. Zdecydowanie jednak lepszym rozwiązaniem jest oryginalne gniazdo, czy wtyczka z drugiej strony i bezpośrednie ładowanie za pomocą określonego standardu, unikając niepotrzebnych i potencjalnych problemów które mogą powstać podczas ładowania przez adaptery różnego rodzaju.
Na zdjęciu widzimy zapewne próbną wersję stacji DC wyposażoną w złącze Tesli, tak mogą w przyszłości wyglądać wszystkie stacje produkowane przez BTC Power.
Źródło: BTC Power, materiały prasowe
Źródło zdjęć: BTC Power, materiały prasowe