Test - 31 godzin w Tesli Model 3 na wielkim mrozie?

Ile czasu wytrzyma bateria Tesli Model 3 o pojemności 60 kWh, na mrozie od - 14 do - 18°C w środku zimy?
Test - 31 godzin w Tesli Model 3 na wielkim mrozie? - zdjęcie główne
Data publikacji: 2024-01-09
Podejrzewam, gdyby zostawić go na ... 11.01.2024

MM

Data dodania: 2024-01-09

Na temat tego jak sprawują się elektryki podczas mroźnych zim narosło wiele historii i legend. 

Dlatego postanowiłem osobiście przeprowadzić test, używając do tego jednego z modeli aut marki Tesla.

Jest to Model 3 w podstawowej wersji, czyli wyposażony w najmniejszą dostępną u tego producenta baterię o pojemności 60 kWh.


Procedura testowa:


Samochód naładowany do 90% pozostawiłem o godzinie 16:00, po czym uruchomiłem Tryb Kempingowy a temperaturę wewnętrzną ustawiłem na 19°C.

Auto stało całą noc na mrozie a średnia temperatura oscylowała wokół -14°C. 
Zaraz po zakończeniu eksperymentu o godzinie 06:30, kiedy wyjeżdżałem do biura auto wskazywało jednak -18°C. Trudno więc stwierdzić dokładnie jaka była temperatura, bo mój dom otoczony jest drzewami, być może dlatego samochód pokazywał tylko -14°C. Faktem jest, że było bardzo zimno.
(Przyjmuje zatem zakres od -14 do -18)


Stan baterii który początkowo wynosił 90% po 15,5 h ogrzewania wnętrza kabiny do 19°C, czyli z włączonym tak zwanym trybem kempingowym, zmniejszył się do 40%.

Tak więc przez 15,5 godziny auto utrzymywało zadaną temperaturę i zużyło dokładnie 50% baterii.


Idąc tym tropem, okazuje się, że w tej wersji trójki z baterią o pojemności 60 kWh, stojącej na minimum 14 stopniowym mrozie (być może temperatura była nawet niższa), możemy bezpiecznie spędzić 31 godzin. 
To dotyczy tekstów typu „jak długo przeżyjesz w korku na autostradzie stojąc w zaspach po pas”
Co prawda przez 32 lata posiadania prawa jazdy i zrobienia zapewne setek tysięcy kilometrów po całej Europie i nie tylko, nigdy w zaspie nie utknąłem a tym bardziej w zaspie na autostradzie, takie chwytliwe tytuły po prostu się klikają. 

Dlatego powstają i cieszą się naprawdę wielką popularnością, niestety.


Mamy jednak odpowiedź na „autostradowo-zaspowo-mrozowe” problemy i obawy podczas zimy. 

Brzmi ona: Dla Modelu 3, z baterią 60 kWh – wynik to 31 godzin!


Można ten wynik poprawić, ale będzie chłodniej.


Jeśli jednak naszą temperaturę we wnętrzu auta obniżylibyśmy do 15°C, co również pozwoliłoby nam przeżyć tego typu „kataklizm”, wówczas moglibyśmy liczyć na to, że standardowa bateria o pojemności 60 kWh, pozwoli nam na spędzenie dodatkowych 7,6 h w aucie bez uszczerbku na zdrowiu.

Wszystko zależy od temperatury zewnętrznej oraz temperatury jaka ma być zachowana wewnątrz kabiny samochodu. 
Myślę jednak, że owe standardowe 31 h w zupełności wystarczyłoby, jeżeli taka sytuacja oczywiście by się przytrafiła, choć wydaje mi się ona naprawdę mało prawdopodobna w naszym kraju, do tego, aby wszelkie służby ratunkowe dotarły do nas i uwolniły nas z tej zimowej elektrycznej pułapki , jak niektórzy określali w swoich tekstach auto elektryczne podczas zimy.


Nie wierzcie kłamliwym artykułom.


Czy jest się więc czego bać? 
Moim zdaniem absolutnie NIE, bo…
Po pierwsze nie zdarzają się u nas tak wielkie zaspy na autostradach (ani poza nimi), aby uwięzić dziesiątki czy setki samochodów na kilkadziesiąt godzin, po drugie, nawet auto elektryczne z bardzo podstawową wielkością baterii, jest w stanie utrzymywać nas przy życiu grubo ponad 30 h.
Przez taki czas każda ekipa ratownicza jest w stanie do nas dotrzeć, nawet jakby miała iść na piechotę:)


Auto do testów dostarczyła firma NO SMOG RENT, oferująca na wynajem wyłącznie pojazdy elektryczne.








Galeria zdjęć

Komentarze (3)

0/10
  • Marcin
    odpowiedz

    Podejrzewam, gdyby zostawić go na „podtrzymaniu temperatur“ wynik byłby o wiele lepszy. Tak robie w zimę lub latem z klimatyzacją i zużycie prądu jest minimalne.

  • WG
    odpowiedz

    Diesel 0,5 l/godz. ok 8 litrów ON

    • Diesel stojący na wolnych obrotach po 30 minutach się wychładza i jest zimny … skąd to ciepło weźmiesz. Jadąc ciężko jest diesla dobrze zagrzać prze 15-20km 🫣

Autor

MM

Wielbiciel nowych technologii. Szczególnie interesuje się Teslą czy SpaceX, oraz innymi firmami związanymi z Elonem Muskiem. Pisze i publikuje artykuły i posty głównie na łamach TeslaKlubPolska, a także dla serwisu otoev.pl Współpracuje bezpośrednio z Teslą, starając się przybliżyć i pokazać te właśnie auta elektryczne z jak najlepszej strony. Uświadamia i szkoli w zakresie elektromobilności.

NOWOŚĆ! Realne raporty użytkowników Tesla Dodaj swój zasięg

Opinie użytkowników Tesla Model 3 Oceń ten model

10/10

Ocena ogólna

Opinie:

Rob

Data dodania: 01.07.2024
Samochód mam od miesiąca i myślałem że właściciele to eco-świry. KOnkurencja mocno w tyle. BMW z pod świateł ogląda zawsze tył tylko ten ban na autopilota za szaleństwa to przesada
zobacz całą opinię

Jan

Data dodania: 17.12.2023
cena/możliwości =10/10

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024

Tesla Model 3

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
Prędkość maksymalna
Zasięg oficjalny (WLTP)
Wszystkie dane Tesla Model 3

Tesla Model 3 Standard Range Plus

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
5.6s
Prędkość maksymalna
225 km/h
Zasięg oficjalny (WLTP)
417 km

Ostatnie pytania Zadaj pytanie

Materiały Użytkowników

Test Tesla Model 3 (wersja przedliftowa) z napędem na tył

Test Tesli Model 3 od naszej ulubionej Caroserii. Redaktor Łukasz kupił Teslę Model 3 za 156 000 brutto!! (po dopłatach i rabatach). Zobaczcie co
Kamil

W Klubie OtoEV.pl od 1 roku i 8 miesięcy

Modele producenta Tesla