Australijska firma Ausgrid bada możliwość ładowania elektryków „nadmiarem energii słonecznej". Czy to przyszłość przydomowych stacji ładowania?

Badanie przeprowadzone w 2020 r. przez Ausgrid wykazało, że około 60 gospodarstw domowych posiadających samochody elektryczne instaluje również systemy fotowoltaiczne, co jest wynikiem wyższym niż typowy współczynnik poboru energii słonecznej.
Fot. J-Philippe Menard / Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-05-25 Fot. J-Philippe Menard / Shutterstock.com

Kamil

Data dodania: 2024-05-25

Chociaż aktualne dane nie są łatwo dostępne, można zasadnie wnioskować, że tendencja ta utrzymuje się ze względu na szybko rosnącą liczbę zakupów pojazdów elektrycznych i niesłabnący w ciągu ostatnich kilku lat udział instalacji fotowoltaicznych. Z tego względu Australijska firma Ausgrid rozpoczęła badania nad możliwościami ładowania elektryków „nadmiarem energii słonecznej".


Wizja Ausgrid to odpowiedź na potrzeby XXI wieku


Czy na waszym dachu znajduje się instalacja fotowoltaiczna? Jeśli tak, ładowanie pojazdu elektrycznego energią słoneczną staje się dziecinnie proste – mniej więcej taki komunikat płynie od Ausgrid. W wielu krajach energia elektryczna jest zwykle tańsza około południa, oczywiście w zależności od taryfy. Energia elektryczna z sieci jest w dużej mierze „odnawialna” – w szczytach wynoszących 50% lub więcej pochodzi z energii słonecznej.


Można to szczególnie zaobserwować w niektórych obszarach sieci energetycznej w Australii Południowej, gdzie jedynie energia słoneczna jest w stanie pokryć ponad 100% lokalnego zapotrzebowania na energię. Co więcej, ładowanie w czasie maksymalnego szczytu słonecznego pomaga w zużyciu większej ilości czystej energii przez pojazd elektryczny, co prowadzi do niskiej emisji dwutlenku węgla ze względu na wysoką produkcję energii odnawialnej. W rzeczywistości istnieje kilka stacji szybkiego ładowania, które rozpoczęły wdrażanie nowych taryf w godzinach południowych po znacznie obniżonych stawkach.


Jak wykorzystać koncepcje Ausgrid dla użytku samochodów EV?


Należy wziąć pod uwagę fakt, że większość publicznych operatorów ładowania pojazdów elektrycznych kupuje również w 100% akredytowaną energię GreenPower lub ma bezpośrednie umowy z producentami energii odnawialnej. Oznacza to, że ładowanie pojazdu w miejscu innym niż dom nie eliminuje całkowicie wysiłków związanych z ładowaniem energią słoneczną — dzięki temu możesz czerpać korzyści nawet będąc mobilnym.


Prosty proces ładowania nie wystarczy, aby mieć pewność, że samochód elektryczny będzie pobierał energię wyłącznie ze światła słonecznego – lepiej będzie ładować go, wykorzystując nadwyżkę energii słonecznej. Wybór tej alternatywy pozwala zoptymalizować wydajność układu fotowoltaicznego. To z kolei gwarantuje, że energia elektryczna dostarczana do Twojego pojazdu jest tak czysta, jak to możliwe.


Czym jest nadwyżka energii słonecznej?


Nadwyżka energii słonecznej to energia elektryczna wytwarzana w systemie fotowoltaicznym, ale nie wykorzystywana bezpośrednio w domu. Zwykle ta dodatkowa energia jest zwracana z powrotem do sieci energetycznej z niewielką rekompensatą odzwierciedloną w rachunku za energię elektryczną.


Wyobraźcie sobie taką sytuację: panele fotowoltaiczne generują 2,5 kW, a zużycie energii w domu wynosi zaledwie 278 W. Rozbieżność prawie 2,3 kW (znacznie więcej niż potrzeba), która wraca do sieci, może być postrzegana jako emblemat nadmiaru energii słonecznej. Zasadniczo przedstawia to sytuację, w której popyt zostaje przyćmiony nadmiarem energii wytwarzanej przez słońce.


Czy koncepcja Ausgrid ma jakieś wady?


Korzystanie z dużej ilości energii słonecznej jest rzeczywiście korzystne przy ładowaniu samochodu darmową energią, ale ma wadę – dłuższy czas ładowania pojazdu. Może to być szczególnie niewygodne, jeśli masz mały układ fotowoltaiczny lub zużywasz duże ilości energii elektrycznej. Niemniej jednak tę nieefektywność można obejść, dostosowując podejście do ładowania — niech stanie się to codziennym nawykiem, niezależnie od poziomu naładowania baterii.


Aby w razie potrzeby szybko naładować akumulator, można rozważyć dowolną z poniższych opcji łatwego uzupełniania pojazdu elektrycznego z sieci lub energii słonecznej. Brak systemu monitorowania energii lub brak możliwości zastosowania innych, bardziej wyrafinowanych alternatyw oznacza, że najprostszym sposobem ładowania przy użyciu nadwyżki energii słonecznej jest zmniejszenie szybkości ładowania.


Chociaż zmniejsza to ilość energii elektrycznej potrzebnej do zasilania systemu, podejście to nie jest pozbawione wad. Na przykład zdarzają się sytuacje, gdy pogoda staje się pochmurna lub uciekasz się do korzystania z urządzeń zużywających dużo energii, w takich okresach gospodarstwo domowe może okresowo zużywać więcej energii, niż jest generowane przez układ fotowoltaiczny.


Sposobem na zmniejszenie szybkości ładowania byłoby dostosowanie parametrów ładowania pojazdu elektrycznego, aby zużywał mniej energii. Alternatywą byłoby wybranie przenośnego urządzenia EVSE podłączonego do zwykłego gniazdka elektrycznego o natężeniu 10 A — zużywałoby to mniej energii niż ekskluzywna ładowarka ścienna.


Uzupełnij koncepcje Ausgrid aplikacjami i poczuj różnicę


Istnieje wiele aplikacji innych firm, które mogą usprawnić ładowanie pojazdu elektrycznego dzięki nadmiarowi energii słonecznej. Co więcej, aplikacje te muszą uzyskać kontrolę nad ustawieniami ładowania w samochodzie lub ładowarce EV, a także szczegółowymi danymi dotyczącymi zużycia energii elektrycznej. Chociaż niektóre mogą oferować ograniczone możliwości w zależności od ich kompatybilności ze sprzętem solarnym i ładującym, inne w ogóle nie będą działać, jeśli nie będą miały dostępu do tych informacji.


Najbardziej popularną aplikacją jest Charge HQ – świetnie współpracuje z wieloma ładowarkami, a nawet systemami monitorowania energii słonecznej, akumulatorów czy energii. Jeśli układ fotowoltaiczny nie jest obsługiwany, nie stanowi to problemu — Charge HQ może nadal współpracować z kompatybilnymi pojazdami elektrycznymi lub ładowarkami. To partnerstwo gwarantuje optymalizację opłat niezależnie od tego, czy opierają się one na ilości dostępnej energii odnawialnej, czy na hurtowych cenach energii elektrycznej w sieci.


Innym zastosowaniem w tej alternatywnej sferze jest energia elektryczna; wydaje się, że nie jest powszechnie kompatybilny z większością ładowarek, ponieważ jest całkowicie zależny od energii słonecznej. Niektóre firmy elektryczne, takie jak Origin Energy, włączają w swoich aplikacjach funkcje inteligentnego ładowania, ale okazują się one mniej elastyczne w porównaniu z tym, co może zapewnić Charge HQ.


Czy koncepcja Ausgrid wymaga zastosowania dodatkowego osprzętu?


Użytkownik do dyspozycji dostaje różne typy stacji ładowania, dzięki którym może zasilić swój samochód elektryczny dodatkową energią słoneczną – te stacje ładowania nie działają niezależnie. Do montażu puszek ściennych konieczne jest posiadanie dodatkowego osprzętu, który należy wykonać z puszki licznikowej. Celem tej instalacji jest śledzenie przepływu energii elektrycznej między domem a siecią, ponieważ ładowarki te będą działać niezależnie od innego typu pojazdu elektrycznego.


Niektórzy wybitni gracze w tej przestrzeni to Zappi z myenergi, Wallbox, Ocular IQ Solar i Evnex. Wallboxy – podobnie jak wspomniane aplikacje innych firm – oferują wszechstronność w ich użyciu. Są w stanie naładować pojazd, korzystając z dodatkowej energii słonecznej lub połączenia energii słonecznej i sieciowej (w celu szybkiego ładowania), w zależności od potrzeb.


Innym inteligentnym typem ładowarki EV jest również ta, która integruje się bez dodatkowego sprzętu do monitorowania sieci w oparciu o markę falownika układu fotowoltaicznego — przykładem jest ładowarka SolarEdge EV.


Czy Tesla uzupełnia koncepcję Ausgrid?


Jeśli interesujecie się ekosystemem energetycznym Tesli, pewnie wiecie, że posiadają one zarówno pojazdy elektryczne, jak i domową baterię Powerwall. Pojazdy te mają funkcję ładowania energią słoneczną. Może to działać z innymi funkcjami, takimi jak zaplanowane ładowanie, przy czym warto zwrócić uwagę, z jakich taryf korzystamy.


Funkcja Tesla Charge on Solar umożliwia ustawienie dwóch różnych limitów ładowania – jednego dolnego limitu dla podstawowego codziennego ładowania z połączenia sieci i energii słonecznej oraz wyższego limitu, który wykorzystuje wyłącznie dodatkową energię słoneczną. W ten sposób Twój pojazd będzie codziennie ładował się do określonego minimalnego poziomu, a następnie uzupełnił go dodatkową dostępną energią słoneczną.


Aplikacja Charge HQ dla pojazdów Tesla obsługuje dwa różne limity ładowania – pozwala to na zastosowanie dwukierunkowego podejścia do utrzymywania minimalnego poziomu naładowania z sieci przed uzupełnieniem nadwyżki energii słonecznej.

Komentarze

0/10

Autor

Kamil

Redaktor portalu OtoEV. W nowoczesnej, elektrycznej motoryzacji poszukuję nieszablonowości myślenia konstruktorów i złamania konwencji „unifikacji modeli”. Szczególnie przyglądam się rozwojowi segmentu małych miejskich elektryków. Prywatnie miłośnik hot hatchy, muzyki oraz dobrej książki.

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024