Chełm stawia na wodorowe NesoBusy
To zamówienie, będące wynikiem przetargu zorganizowanego przez Urząd Miasta Chełma, ma zostać zrealizowane w trzech transzach do 30 października 2025 roku.
NesoBus – odpowiedź na potrzebę ekologicznej mobilności
NesoBus to projekt polskich inżynierów i konstruktorów przy współpracy zagranicznych partnerów. Już nazwa symbolizuje jego zeroemisyjność (NESO: Nie Emituje Spalin, Oczyszcza).
Ten 12-metrowy autobus, szeroki na 2,55 m i wysoki na 3,4 m, o masie własnej niespełna 13 ton, zdolny pomieścić 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących, ma własną „minielektrownią” na pokładzie. Jak zadeklarował producent, „autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego”.
Autobus zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Jego zasięg sięga do 450 km. Tankowanie trwa zaledwie kwadrans.
NesoBusy ruszyły w Polskę
Ambitny projekt samorządowy został wsparty przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. NFOŚiGW przyznał na ten cel 100,4 mln zł. Całkowity koszt projektu ma wynieść blisko 112 mln zł, z czego oferta Polskiego Autobusu Wodorowego opiewa na 97 mln zł. Udzielona pomoc finansowa umożliwi zakup nowoczesnych autobusów i rozwój niezbędnej infrastruktury do ich tankowania.
Tym samym Chełm dołącza do grona miast takich jak Rybnik i Gdańsk, które również zdecydowały się wdrożyć flotę NesoBusów. Rybnik np., ze wsparciem w wysokości 45,5 mln zł z NFOŚiGW, zainwestował w 20 autobusów wodorowych i ogólnodostępną stację tankowania.
Dzięki zaangażowaniu lokalnych władz, wsparciu finansowemu od rządu i innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym, polskie miasta pokazują, że przyszłość komunikacji miejskiej może być zarówno ekologiczna, jak i efektywna. NesoBus jest przydatnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast, ponieważ likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności PM 2,5.
Komentarze