Chińska marka wycofuje się z… Chin. Oto powód

Chiński rynek NEV cierpi na nadmiar producentów i modeli, przez co jest niezwykle zatłoczony i chaotyczny. Wśród 80 działających marek znalezienie czegoś wyjątkowego staje się niemal niemożliwe. Klienci, zarówno w Chinach, jak i poza nimi, trudno odróżniają pojazdy takie jak Yangwang, Weltmeister czy Jiyue.
Fot. Bascar / Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-05-20 Fot. Bascar / Shutterstock.com

Miłosz

Data dodania: 2024-05-20

Problemem jest nie tylko marketing, który musi walczyć o wyjątkowość produktu w morzu podobnych ofert, ale i kwestie serwisowe – gdzie naprawić auto, gdy producent zniknie z rynku lub ograniczy działalność?


Dylematy marki Aiways


Aiways, chińska firma produkująca elektryczne SUV-y, jak U5 i U6, doświadcza trudności na przesyconym rodzimym rynku. Mimo zdolności produkcyjnych fabryki wynoszących 300 tys. aut rocznie, te obiekty często stoją puste, a wynagrodzenia pracowników pozostają nieuregulowane.


W związku z tym Aiways zdecydowało o opuszczeniu rynku chińskiego i skoncentrowaniu się na sprzedaży za granicą. Ta odważna decyzja jest częścią strategii mającej na celu uniknięcie nawarstwiających się zobowiązań wobec wierzycieli i widma bankructwa.


Niepewna przyszłość w Europie


W Europie, gdzie Aiways planowało skoncentrować swoje działania, wyniki sprzedaży także są niepokojące. W Niemczech liczby sprzedaży oscylują w jednocyfrowych zakresach, w Holandii – w dwucyfrowych, a w innych krajach Europy sprzedaż jest prawie niezauważalna. Nawet najlepszy rok, 2021, przyniósł zaledwie 519 sprzedanych pojazdów w Niemczech, a w kolejnych latach liczby te spadały. Tylko na Islandii Aiways odnotowało względny sukces, choć nadal mówimy o bardzo małej liczbie samochodów.


Modele Aiways, jak U5 i U6, mimo ich zaawansowania technologicznego, nie cieszą się popularnością. Oba modele są elektryczne, z akumulatorem 63 kWh i zasięgiem ponad 300 km, ale zarzuty dotyczą ich estetyki – U5 bywa określany jako nudny, a U6 jako nieatrakcyjny. Jak widać, nie wystarczy zaoferować technicznie sprawnego produktu, trzeba jeszcze stworzyć wokół niego skuteczną otoczkę marketingową. Z tym Aiways ma duży problem.


Lokalni staną się globalni?


Przypadek Aiways może być sygnałem nadchodzących zmian na chińskim rynku, gdzie przewiduje się konsolidacje mniejszych producentów w większe grupy, z pomocą rządową. To echo strategii przyjętej przez rząd japoński lata temu, która doprowadziła do zniknięcia wielu marek na rzecz utworzenia globalnych graczy.


Dla właścicieli pojazdów Aiwaysa oznacza to, że za jakiś czas ich samochody mogą stać się niejako obiektami kolekcjonerskimi.

Komentarze

0/10

Autor

Miłosz

Od kilku lat tworzę treści dla mediów online i tradycyjnych. Przygodę z dziennikarstwem rozpocząłem od pracy w lokalnym, miejskim portalu internetowym. Dziś piszę m.in. dla Bezprawnika.pl, Biotechnologii.pl i News4Media. Wolny czas spędzam na przeglądaniu YouTubea w poszukiwaniu ciekawostek zarówno o świecie dawnym, jak i współczesnym. Chętnie sięgam również po dobrą książkę – tak kryminał, jak i literaturę faktu.

Ostatnie komentarze

KIedy będzie czynna ładowarka w Nysie? Stoi ... 25.08.2024
Dopiero planują węglik krzemu? Z tego wynika, ... 22.08.2024

Aiways U5

Dane techniczne:

Oceń model
Przyspieszenie 0-100 km/h
7.5s
Prędkość maksymalna
Zasięg oficjalny (WLTP)
392 km
Wszystkie dane Aiways U5

Ostatnie pytania Zadaj pytanie