Chiński autobus Yutong Bus przeszedł pomyślnie testy w Warszawie. 80 tys. przejechanych kilometrów w stolicy mówi samo za siebie

Po blisko roku testów i przejechaniu blisko 80 tys. kilometrów warszawski przewoźnik zakończył testy chińskiego autobusu elektrycznego.
Fot. Alexandros Michailidis / Shutterstock.com
Data publikacji: 2024-05-15 Fot. Alexandros Michailidis / Shutterstock.com

Kamil

Data dodania: 2024-05-15

Trwające od 15 maja 2023 roku testy autobusu Yutong, mające na celu przeanalizowanie parametrów technicznych oraz walorów użytkowych w końcu pozwoliły na wyciągnięcie konstruktywnych wniosków.


Testy autobusu Yutong w Warszawie


Testy autobusu Yutong U12 w Warszawie rozpoczęły się 15 maja 2023 roku. Po blisko roku sprawdzianów Miejski Zakład Autobusowy w Warszawie wydał ostateczny werdykt odnośnie użyteczności wspomnianych pojazdów. 


Parametry, którym wnikliwie przyjrzał się przewoźnik to między innymi zasięg w zmiennych warunkach pogodowych, zużycie energii, czy walory użytkowe pojazdu. Po przejechaniu blisko 80 tys. kilometrów na „zielonym paliwie” organ w końcu zgromadził niezbędne dane, pozwalające na przeprowadzenie gruntownej analizy rentowności tego typu rozwiązań.

Fot. yutong.com


Wyniki testów autobusu Yutong U12


Autobus Yutong U12 pokonał 79,7 tys. kilometrów warszawskich tras. Rekordowo podczas zmiany wykonał 403-kilometrowy kurs, zużywając w tym czasie średnio 0,63 kWh/km. Mimo to, po zakończeniu zmiany, poziom naładowania baterii wynosił 21%.


Roczne średnie zużycie energii w autobusie Yutong U12 wynosiło 0,89 kWh/km. Czy takie wyniki są zadowalające dla warszawskiego przewoźnika? Głos w sprawie postanowił zabrać Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland, który jest przedstawicielem chińskiego producenta w Polsce.


Warszawa jest polskim liderem w zakresie inwestycji w zeroemisyjny transport, plasuje się także w ścisłej czołówce europejskich stolic pod względem rozwoju elektromobilności. Warszawa dysponuje rozbudowanym systemem komunikacji miejskiej z bardzo nowoczesnym, zróżnicowanym taborem. Przekazując Yutonga U12 na roczne testy, stanęliśmy przed bardzo ambitnym wyzwaniem, które chętnie podjęliśmy. Całkowicie zeroemisyjny Yutong U12 potwierdził swoje wysokie parametry eksploatacyjne w różnorodnych warunkach – podaje.


Za co Miejski Zakład Autobusowy w Warszawie docenił autobus Yutong U12?


Zdecydowanie Miejski Zakład Autobusowy w Warszawie docenił autobus Yutong U12 za jego wysoką sprawność. Ponad 400 km zasięgu, który może zostać wydłużony dzięki rekuperatorowi energii, to odpowiedź na potrzeby współczesnego, wielkomiejskiego transportu.


Ponadto autobus Yutong U12 wyposażony został w liczne udogodnienia jak chociażby automatyczną klimatyzację, elektrycznie ogrzewane siedzenia, czy ładowarki USB. Pojazd przystosowany został również do użytku przez osoby z niepełnosprawnościami.


Kierowcy docenili chiński autobus ze względu na komfort prowadzenia. Yutong U12 wyposażony został w panoramiczny kokpit i zestaw kamer 360 stopni. Co ciekawe, autobus Yutong U12 został doceniony również za swój design nagrodą Busworld Design Award.

Fot. yutong.com


Czy Yutong wyznaczy nowe standardy komunikacji miejskiej w Polsce?


Yutong Bus obecnie zakontraktował dostarczenie 140 egzemplarzy elektrycznych autobusów dla 22 samorządów w 8 województwach. Chociaż liczby te nie robią wrażenia, warto wspomnieć, że Yutong rozwija swoją bazę wsparcia techniczno-serwisowego w Polsce.


Dzięki Busnex Poland (polskiego przedstawiciela Yutonga) oraz współpracy z grupą BDK, zdołano otworzyć trzy punkty serwisowe w Krakowie, Olsztynie i Białymstoku. Z kolei w Ostrołęce powstał magazyn cześci zamiennych dla Yutonga.


Czy Yutong jest odpowiedzą na zapotrzebowanie współczesnego, wielkomiejskiego transportu? Pozytywne wyniki testów oraz rekomendacje kierowców pozwalają domniemywać, że wszystko na to wskazuje.

Komentarze

0/10

Autor

Kamil

Redaktor portalu OtoEV. W nowoczesnej, elektrycznej motoryzacji poszukuję nieszablonowości myślenia konstruktorów i złamania konwencji „unifikacji modeli”. Szczególnie przyglądam się rozwojowi segmentu małych miejskich elektryków. Prywatnie miłośnik hot hatchy, muzyki oraz dobrej książki.