Wraz z rosnącym zainteresowaniem samochodami elektrycznymi (EV), rośnie także potrzeba zrozumienia, jak dbać o baterie trakcyjne tych pojazdów. Jednym z zagadnień, które wymaga szczególnej uwagi, jest częste ładowanie na szybkich stacjach ładowania prądu stałego (DC). Dlaczego warto unikać nadmiernego korzystania z tych stacji ładowania i jakie są mechanizmy działania, które mogą wpłynąć na „zdrowie” baterii?

Przyjrzyjmy się temu zjawisku z bliska:

Szybkie Ładowanie na szybkich stacjach DC: Co to oznacza?

Szybkie stacje ładowania prądu stałego (DC) są niewątpliwie wygodnym rozwiązaniem dla kierowców samochodów elektrycznych, pozwalając na szybkie naładowanie baterii i kontynuowanie podróży. Jednakże, nadmierne i częste korzystanie z tych stacji może mieć negatywny wpływ na kondycję i wydajność baterii trakcyjnej samochodu elektrycznego.
 
Mechanizm działania szybkiego ładowania a stan baterii:

Głównym mechanizmem działania szybkiego ładowania jest dostarczenie  prądu o dużej mocy (napięcie, nietężenie, amperaż) do baterii, co pozwala na szybsze jej naładowanie. Jednakże, ten proces może generować duże ilości ciepła i powodować tak zwany „stres termiczny” wewnątrz baterii. Wysokie temperatury oraz gwałtowne jej zmiany mogą prowadzić do przyspieszonej degradacji ogniw baterii i skrócenia ich żywotności.
Co przełoży się na jej sprawność a co za tym idzie, zmniejszy nam się zasięg auta na jednym pełnym naładowaniu naszej baterii. Takie zjawisko jest określane mianem degradacji baterii trakcyjnej i w dużej mierze zależy od mocy prądu, którym ładujemy nasze auto. Prąd dużej mocy (DC - Direct Current), będzie miał zdecydowanie gorszy wpływ na ogniwa pakietu w porównaniu do prądu małej mocy AC, którego używamy na przykład w domu.

Cykle ładowania i rozładowywania:

Bateria trakcyjna samochodu elektrycznego jest w stanie wytrzymać ograniczoną liczbę cykli ładowania i rozładowywania, zanim zacznie tracić pojemność i wydajność (degradacja). W przypadku szybkiego ładowania, procesy chemiczne w baterii zachodzą bardziej intensywnie i mogą prowadzić do akumulacji zjawiska zwanego "plaque" na elektrodach. To zjawisko może zwiększyć opór wewnętrzny baterii, co wpływa na jej zdolność do przechowywania energii.
To dodatkowa wada ładowania auta na szybkich stacjach DC, i choć są one naprawdę użyteczne i bardzo wygodne, jeśli zależy nam na jak najlepszej kondycji naszej baterii, starajmy się nie szaleć za bardzo na ładowarkach DC, ograniczając liczbę ładowań na nich do niezbędnego minimum.
Oczywiście z drugiej strony nie dajmy się zwariować. Auta i stacje DC są po to aby ich używać, a naprawdę zauważalna degradacja baterii trakcyjnej często pojawia się dopiero po wielu dziesiątkach czy nawet setkach tysięcy kilometrów, jak w przypadku kuriera z Kanady i jego Tesla Model 3, który miał degradację na poziomie 20% dopiero po pokonaniu ponad 500 000 km. W przypadku nas, zwykłych nazwijmy to kierowców, to przebieg, który zapewne osiągnęlibyśmy po około 20 latach jazdy, zakładając przebieg średnioroczny na poziomie 25 000 km.
Zalecenia dla kierowców: Jak zachować zdrowie baterii?

Zrównoważone Ładowanie: Unikaj nadmiernego korzystania ze stacji szybkiego ładowania DC. Stosuj zrównoważone podejście i wybieraj standardowe ładowanie prądu zmiennego (AC) na co dzień, kiedy poruszasz się lokalnie.

Planuj Podróże: Jeśli planujesz dłuższą podróż, staraj się zaplanować przerwy na ładowanie w sposób umożliwiający baterii schłodzenie się między sesjami szybkiego ładowania. Choć dziś większość aut ma zaawansowane oprogramowanie i aktywne chłodzenie, które zarządza termiką baterii, warto nie „katować” baterii na autostradzie. Pamiętajmy, że bardzo szybka jazda powoduje duży wzrost temperatury baterii. Warto więc jechać rozsądnie, w ramach przepisów.

Unikaj Ekstremalnych Warunków: W miarę możliwości unikaj ładowania w skrajnie wysokich lub niskich temperaturach, które mogą dodatkowo obciążać baterię.

Podsumowanie:
Szybkie ładowanie na stacjach prądu stałego może być bardzo wygodne, ale nadmierne korzystanie z tych stacji może wpłynąć negatywnie na „zdrowie” i wydajność baterii trakcyjnej samochodu elektrycznego. Ważne jest, aby stosować zrównoważone podejście do ładowania i dbać o baterię, aby zapewnić jej długą żywotność i optymalne osiągi. Przyszłość zrównoważonej mobilności leży w naszych rękach, a właściwe zarządzanie baterią, to kluczowy krok w kierunku bezproblemowego użytkowania samochodu elektrycznego przez wiele lat.