-
anonim
Bateria Tesla Y long range z BerlinaJedyne co udało nam się ustalić, to bateria z wersji Standard, to jest 60 kWh LFP od BYD. Jak tylko znajdziemy info na temat wersji Long Range, to odpiszemy -
krzysztof
jak mogę sie zarejestrowac sie w OTOEVMożesz to zrobić podczas dodawania danego materiału - np jak chcesz dodać komentarz lub opinię lub firmę. Wtedy wystarczy, że podasz adres email, a konto się utworzy automatycznie i na maila dostaniesz hasło. -
Redakcja OTOEV.PL
Ile jest salonów Tesli w PolsceNie potrzebujesz żadnego starego „salonu” ani serwisu. Kupujesz w aplikacji Tesli tak jak kiełbasę na allegro. Serwis jest mobilny i przyjeżdżają do ciebie do domu wtedy kiedy robisz kupę w ubikacji. To jest właśnie wolność wg. Elona. I ja się pod tym podpisuję obydwiema rękami! Ps. Akurat wczoraj zgłosiłem regulację klapy w bagażniku. Na gwarancji.
Ile godzin przeżyjemy w zaspie podczas śnieżycy na autostradzie? Czy auto elektryczne nas ocali ? [test praktyczny]
Czy pojazdy elektryczne są niebezpieczne, gdy utkną w śniegu?
Dowiadujemy się o tym dzięki testowi trzech Modeli 3.
Test poniższy został przeprowadzony na trzech autach marki Tesla. Wszystkie to Modele 3 w różnych konfiguracjach i wszystkie były naładowane do 80 % SOC (stanu naładowania baterii). Celem było rozładowanie ich do 10% oraz sprawdzenie jak długo to będzie trwało, i ile godzin auta będą w stanie nas chronić skutecznie przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
Poniżej szczegółowy opis tego co zrobił Hiroshi Yasukawa, wraz ze swoimi kolegami z blog.evsmart.net. Na końcu artykułu znajdziecie również link do oryginalnego tekstu.
"Być może słyszałeś plotkę, że „pojazdy elektryczne są niebezpieczne, jeśli utkniesz na śniegu!”, ale czy to prawda?
Odwiedziliśmy japońskie góry i zatrzymaliśmy się w samochodach na noc, aby dowiedzieć się, ile czasu potrzeba, aby akumulator samochodowy rozładował się do 10% z poziomu 80% przy temperaturze zewnętrznej -5°C. Plus naprawdę dużo śniegu.
Test ten został przeprowadzony na parkingu hotelu Zao Astria w prefekturze Yamagata w dniach 27–29 stycznia 2022 roku i trwał 38 godzin. Parking znajduje się na wysokości 940 m n.p.m. i jest bezpośrednio połączony ze stokami narciarskimi. Było pochmurno, sporadycznie padał śnieg, a średnia temperatura wyniosła -5°C. Po utrzymujących się od połowy do końca stycznia na tym obszarze opadach nagromadziły się już znaczne ilości śniegu.
Ustawienia samochodu:
1.„Wygodny”; Model 3 Long Range 2021 (czerwony). Klimatyzacja przy 20°C, klimatyzacja automatyczna, recyrkulacja powietrza we wnętrzu, wyłączone ogrzewanie siedzeń.
2.„Nieźle”; Niebieski Performance Model 3 2019. Klimatyzacja przy 18°C, klimatyzacja automatyczna, recyrkulacja powietrza we wnętrzu, wyłączone ogrzewanie siedzeń.
3.„Tolerancyjny”; Model 3 Long Range 2019 w kolorze białym. Klimatyzacja 16°C, klimatyzacja automatyczna, ogrzewanie siedzeń włączone we wszystkich siedzeniach, koce elektryczne
Jak byliśmy ubrani?
Ubrałem typowe zimowe ubranie, które miało symulować kierowcę, który nie jest przygotowany na unieruchomienie:
Uniqlo Heat, sweter i kurtkę puchową w górnej części ciała oraz w technologii Heat, ciepłe spodnie Workman w dolnej części ciała i zwykłe skarpetki/wodoodporne zimowe buty.
Wyniki pomiarów:
- 33 godzin przy ustawieniu temperatury wnętrza na 20°C.
- 51 godzin przy temperaturze ustawionej na 18°C
- 40 godzin przy temperaturze ustawionej na 16°C.
Wskaźnik zużycia energii elektrycznej był mniejszy, niż się spodziewaliśmy, tak że musieliśmy przerwać eksperyment (i wrócić do domu), zanim osiągnęliśmy 10% SOC. Dlatego ekstrapolujemy pozostałe dane dane, aby symulować eksperyment do 10%.
Oczywiście większość kierowców nie może polegać na swoich akumulatorach, zaczynając od poziomu SOC wynoszącego 80% lub więcej, jeśli nieszczęśliwie utkną w śniegu. Jednak nasz test sugeruje, że zaledwie 40% SOC może wytrzymać 14 godzin w 20°C, 22 godziny w 18°C, 20 godzin w 16°C, ogrzewanie siedzenia również jest przydatne i było u nas włączane w trakcie testu. Samochody powinny więc zapewniać bezpieczne warunki przez całą noc, a 14 godzin to zazwyczaj czas wystarczający, aby służby ratunkowe mogły zająć się sytuacją nie tylko w Japonii gdzie przeprowadzono test ale w każdym innym kraju również.
Jak wygodny jest pobyt w Modelu 3?
Nasz test rozpoczęliśmy 27 stycznia o godzinie 21:30. Zatrzymałem się w „tolerancyjnym” na noc, odwiedzając od czasu do czasu inne pojazdy, aby uwiecznić eksperyment na wideo.
„Wygodny” z klimatyzacją przy 20°C był wystarczająco ciepły, gdy miałem na sobie kurtkę. Klimatyzacja opiera się na pompie ciepła, która może być dość głośna, ale jest do zaakceptowania, biorąc pod uwagę jej skuteczność.
„Nieźle” z klimatyzacją przy 18°C jest cichsze niż „wygodne”, ponieważ nagrzewnica PTC wytwarza ciepłe powietrze bez pompy ciepła. W obszarze siedzenia kierowcy/pasażera jest ciepło, ale na tylnych siedzeniach może być zimno ze względu na ograniczony przepływ powietrza i większą powierzchnię szklanych okien.
W trybie „tolerancyjnym” przy ustawieniach klimatyzacji przy 16°C było zimno. Automatyczna klimatyzacja, z nawiewem wiejącym wszędzie, faktycznie zwiększała dyskomfort.
Zakopaliśmy w śniegu samochód benzynowy: (proszę to przeczytać z uwagą! zanim wszem i wobec będziecie chcieli chwalić auta spalinowe a krytykować elektryczne)
źródło fotografii:
httpsblog.evsmart.net
Częstym problemem kierowców którzy utknęli w samochodach benzynowych jest poziom CO we wnętrzu, który może wzrosnąć, jeśli układ wydechowy samochodu zostanie zablokowany przez śnieg.
Zmierzyliśmy te poziomy w samochodzie zakopanym do górnej części nadkola i podczas korzystania z klimatyzacji z włączoną cyrkulacją powietrza zewnętrznego. Urządzenie do pomiaru poziomu CO umieszczone nad deską rozdzielczą pokazało 322 ppm w zaledwie 3 minuty: przy tym poziomie u przeciętnego człowieka w ciągu 2 godzin wystąpią bóle głowy i nudności.
Dla rzetelnego porównania przeprowadziliśmy ten sam test w Modelu 3 podobnie zasypanym śniegiem i, co nie było zaskoczeniem, nie stwierdziliśmy znaczącego wzrostu poziomu CO.
Podsumowując nasz test, odkryliśmy, że utknięcie w śniegu jest niewygodnym i wyczerpującym doświadczeniem, niezależnie od tego, czy jeździsz samochodem elektrycznym, czy benzynowym. Jeśli śnieg będzie się nadal gromadził, będziesz musiał często usuwać go z okolic pojazdu elektrycznego, aby uniknąć zablokowania drzwi. Jednakże zagrożenie zatruciem CO jest realne, co oznacza, że zerowa emisja zanieczyszczeń z pojazdów elektrycznych jest dużą zaletą."
Jak więc widać medialna nagonka na elektryki trwa w najlepsze. Jednak jak się okazuje podczas tego typu prób widać wyraźnie, że auta EV są wystarczająco dobre aby ochronić nasze życie i zdrowie nawet przez kilkadziesiąt godzin, jeśli utkniemy w zaspach czy korkach podczas zimy.
Tak więc fala fejkowych artykułów, jak widać może być obalona szybko i w sposób logiczny. Nie musimy łykać wszystkiego jak pelikany, i wierzyć we wszystkie bzdury, które niesie ze sobą internet.
Jeśli nie jesteście przekonani do elektryka, bo naczytaliście się mnóstwo negatywnych opinii na jego temat, po prostu go przetestujcie. Sami, wyróbcie sobie zdanie, swoje własne zdanie. Nie powielajcie kłamstw na temat aut elektrycznych, bo od tego co można przeczytać na ich temat w internecie włosy dęba stają. Tylko że to są praktycznie same kłamstwa i to grubymi nićmi szyte.
Poniżej link do oryginalnego artykułu:
https://blog.evsmart.net/english-content/stuck-in-snow-storm-test-with-electric-vehicles-at-minus-five-degrees-en/
Zobaczcie też: https://otoev.pl/ile-energii-zuzywa-samochod-elektryczny-na-klimatyzacje-lub-ogrzewanie.html
Galeria zdjęć
Komentarze (6)
Tak. Ale ICE na jałowym pali max 1l/godzinę - to wystarczy by utrzymać pełen komfort cieplny. Mając połowę baku 70l wychodzi dwa razy dłuższy czas :)
Możesz to policzyć? To jakaś alternatywna matematyka?
Hmm, policzyłem to wychodzi inaczej niż piszesz: https://otoev.pl/ile-energii-zuzywa-samochod-elektryczny-na-klimatyzacje-lub-ogrzewanie.html
Sprawdziłem i policzyłem. W moim aucie mam bak 70l Pb. 80% paliwa to 56 litry. Zużycie dziś sprawdziłem na postoju przy temp -3 wahało się między 0,7l a 0,8 litra na godzinę. Tak komputer podaję, nie miałem możliwości zrobić testu na całym dystansie. Czyli przy 80% wychodzi mi 56h, a przy 40% baku 28h. To więcej niż w teście elektryków. Temperatura ustawiona na 22 stopnie, z włączonym radiem i ładowaniem telefonu, być może też włączone ogrzewanie lusterek. Mam duży bak, czyli porównałbym się do LongRange (który może w końcu kupię w przyszłym roku). W każdym przypadku wychodzi to znacznie więcej (w przybliżeniu dwa razy) niż testowane Tesle.
Szacun, dobre wyliczenia! Masz rację, w tym wypadku jeśli weźmiesz pod uwagę bak 70l to wychodzi na korzyść ICE ponieważ Tesle 3 mają nie za duży akumulator i porównujesz go ze stosunkowo dużym bakiem . Ja w tym tekście liczyłem dla aku 90kWh https://otoev.pl/ile-energii-zuzywa-samochod-elektryczny-na-klimatyzacje-lub-ogrzewanie.html Obyśmy nie musieli tego nigdy sprawdzić w praktyce!! :-)
ciekawe doświadczenie!