Ile energii zużywa samochód elektryczny na ogrzewanie lub klimatyzację? Czyli ile przeżyjemy w korku lub zaspie? [teoria]
Zacznijmy od podstaw i samochodów spalinowych ponieważ to one, w mniemaniu autorów postów, są bezpieczniejsze.
Jak w pojazdach spalinowych jest wytwarzany przyjemny chłód podczas letnich upałów? Oczywiście prawie każdy samochód posiada klimatyzacje. A co to jest klimatyzacja? To m.in. sprężarka, która aby działać potrzebuje energii elektrycznej.
Dlatego samochód spalinowy aby chłodzić musi – co robić? -kopcić!
Tak, musi pracować silnik spalinowy aby mógł pracować wał korbowy, który napędza pasek wieloklinowy, który z kolei zasila klimatyzację… Zapewne zauważyliście, że w przypadku systemów start/stop, jak wyłączy się silnik spalinowy, to przestaje działać klimatyzacja. W słabszych silnikach spalinowych , w momencie włączenia się klimatyzacji, odczuwalny jest też spadek mocy? Tak, to właśnie załącza się klimatyzator.
Inaczej wygląda temat ogrzewania w samochodach spalinowych. Ciepło, które jest dostarczane do kabiny to „efekt uboczny” spalania paliwa i pracy silnika. Jest to ciepło, które wytwarza silnik spalinowy i część tego ciepła jest wdmuchiwana do kabiny pasażerskiej.
(zostawmy temat webasto, ponieważ to trochę inna historia)
Warto tylko dodać na marginesie, że sprawność silnika spalinowego to ok 30%. Czyli 70% energii jest oddawana w postaci ciepła, w tylko 30% z niej faktycznie napędza pojazd spalinowy)
Zatem ustaliliśmy już, że samochód spalinowy aby chłodzić w lecie i grzać w zimie musi spalać paliwo.
Ile paliwa zużywa samochód spalinowy na postoju?
Dane dostępne w internecie oraz nasze własne doświadczenie pokazują, że samochód spalinowy może spalić od 0,5 litra do nawet 3 litrów paliwa na godzinę. Na pewno silniki wysokoprężne palą bliżej tej dolnej granicy, a duże benzynowe v6 spokojnie spalą 2-3 litry podczas postoju.
Uśrednijmy zatem te wartości i przyjmijmy, że podczas postoju, z włączoną klimatyzacją lub ogrzewaniem podczas ujemnej temperatury, samochód spalinowy spala 1,5 litra paliwa na godzinę.
Zatem ile czasu przeżyjemy w zaspie, siedząc w samochodzie spalinowym? Przeciętny samochód spalinowy posiada zbiornik paliwa o pojemności 65 litrów. Jeśli będziemy spalać 1,5 listra na godzinę to paliwa nam starczy na około 43 godziny. I to pod warunkiem, że nie przemieszczamy się i nie spalamy paliwa ponad te 1,5 litra na godzinę. Musimy mieć też trochę szczęścia żeby nie ulec zaczadzeniu podczas takiego postoju w zaspie, ponieważ pamiętajmy, że ten pojazd ciągle kopci…
Ile energii zużywa samochód elektryczny na klimatyzację lub ogrzewanie? I ile czasu przeżyjemy w zaspie?
Klimatyzator w samochodach elektrycznych niczym się nie różni od klimatyzatora w samochodach spalinowych (przynajmniej technicznie). Też potrzebuje energii elektrycznej aby pracować. Jest tylko jedna różnica – ta energia elektryczna jest zmagazynowana w akumulatorze samochodu elektrycznego. Nie trzeba jej wytwarzać, nie jest potrzebny alternator, ani ropa czy benzyna. Czyli nic nie kopci…
Inaczej sprawa wygląda z ogrzewaniem samochodu elektrycznego. Nie mamy tutaj ciepła wytwarzanego na bieżąco podczas pracy silnika. Samochód elektryczny musi to ciepło wytworzyć za pomocą albo grzałki (co jest mało efektywne i od tego rozwiązania się odchodzi) albo za pomocą pompy ciepła (co jest coraz częściej spotykane w samochodach elektrycznych) .
Pompa ciepła jest nawet 3 krotnie bardziej wydajna niż zwykła grzałka i z 1 kw energii jest w stanie wytworzy nawet 3 kw ciepła – czyli jak taka mega mocna farelka!
Przeprowadziliśmy własne testy, napiszemy o tym osobno (ale też znajdziecie takie na youtubie) i aby utrzymać temperaturę na poziomie ok 21 stopni, podczas mrozów, samochód elektryczny będzie pobierał ok 1kWh prądu w ciągu godziny. Mówimy o sytuacji, w której podtrzymujemy temperaturę pojazdu, a nie rozgrzewamy zamarznięty samochód.
fot: Fiat 500 potrzebuje 1 kW aby dogrzewać kabinę podczas jazdy
Standardem w samochodach elektrycznych są akumulatory o pojemności min. 90kwh (Mercedes EQE, Mercedes EQS, Audi e-tron, Tesla S i inne)
Zatem ile czasu przeżyjemy w zaspie, siedząc w samochodzie elektrycznym?
No dobrze, to policzyliśmy wyżej, że samochód elektryczny potrzebuje 1kWh prądu aby przez godzinę utrzymać ciepło w kabinie. Czyli przy akumulatorze 90kWh przeżyjemy w nim 90 godzin! To jest dwa razy dłużej niż w samochodzie spalinowym. A w dodatku nie zaczadzimy się, nie udusimy się spalinami.. no chyba że od innych samochodów z tej zaspy!
A tutaj znajdziecie test, jak ta teoria sprawdziła się w praktyce:
https://otoev.pl/czy-auto-elektryczne-ocali-was-kiedy-utkniecie-w-sniezycy-na-autostradzie-mowimy-jak-jest-naprawde.html
Galeria zdjęć
Komentarze (6)
A od kiedy akumulator w mrozie ma 100'/, wydajności??
Pokaż mi samochód elektryczny z ful akumulatorem na trasie który utknąoł w zaspie. Piszesz bzdury bo na trasie prąd topnieje w oczach.Wolę swojego dizla sprawdzonego w każdych nawet tych ekstremalnych warunkach.
Elektryk Dizel
Bzdury do kwadratu.
Skoro twierdzisz, że bzdury, to poprzyj to argumentami.
Nie znam się ale się wypowiem?