Tesla dużo zmienia ostatnio w swoich autach. Najnowszą ze zmian jest usunięcie z Modelu 3 oraz Modelu Y wszystkich czujników ultradźwiękowych.


Ma je z powodzeniem zastąpić system Tesla Vision. Dzięki temu na każdym wyprodukowanym aucie firma ma zaoszczędzić około 114 dolarów. Jeśli natomiast pobawimy się prostą matematyką i przyjmiemy, że Tesla w rok wyprodukuje 1,5 mln aut, bez systemu USS, takim właśnie skrótem określany jest system czujników ultradźwiękowych montowany w autach amerykańskiego producenta, Tesla może zaoszczędzić 171 mln dolarów. Tylko na tym jednym rozwiązaniu.


Czy to dużo? Zapewne nie, w skali takiego finansowego giganta jak Tesla, która jest warta prawie 700 mld dolarów, a jej roczne przychody to kwoty rzędu 17 mld dolarów. Tak więc kwota ta, nie wydaje się znacząca, jednak pamiętajmy, że Tesla to firma innowacyjna działająca nieszablonowo.


Wprowadzając pakiety baterii 4680 Tesla oszczędza kolejne 3000 dolarów na każdym aucie (szczegóły w osobnym artykule), co daje nam już przy produkcji oszczędności rzędu 4,5 mld dolarów, w sumie na tych dwóch rzeczach, które firma zmieniła. Jeśli przyjęlibyśmy, że nowe baterie trafią do wszystkich wyprodukowanych w ciągu roku aut, Elon Musk i spółka zaoszczędziliby 4,671 mld dolarów, a to nie jest wielkość obojętna dla firmy, ponieważ stanowi ona ponad 1/4 rocznych przychodów.

Jak widać pole do oszczędzania i zwiększania marży, oraz obniżania cen jest dość duże i wyraźnie stosowane przez Teslę.


Wracając do tematu, czy system kamer zda egzamin? Według Tesli tak właśnie się stanie. Mówi o tym oficjalna informacja firmy, którą możemy znaleźć na stronie Tesli:

"Aktualizacja do systemu Tesla Vision: wymiana czujników ultradźwiękowych na Tesla Vision

Bezpieczeństwo jest podstawą naszych decyzji projektowych i inżynieryjnych. W 2021 roku rozpoczęliśmy przejście na system Tesla Vision, usuwając radar z pojazdów Model 3 i Model Y, a następnie z pojazdów Model S i Model X w 2022 roku. Obecnie w większości regionów na całym świecie pojazdy te korzystają z Tesla Vision, naszego systemu Autopilota opartego na kamerach.


Od czasu premiery nieustannie wprowadzamy stopniowe ulepszenia zarówno w zakresie równoważności funkcji, jak i bezpieczeństwa. W porównaniu z pojazdami wyposażonymi w radary Model 3 i Model Y z systemem Tesla Vision utrzymały lub poprawiły swoje wskaźniki bezpieczeństwa czynnego w USA i Europie oraz osiągają lepsze wyniki w przypadku interwencji automatycznego hamowania awaryjnego (AEB).

Dzisiaj robimy kolejny krok w dziedzinie Tesla Vision, usuwając czujniki ultradźwiękowe (USS) z pojazdów Model 3 i Model Y. Będziemy kontynuować to wdrażanie na całym świecie w pojazdach Model 3 i Model Y w ciągu najbliższych kilku miesięcy, a następnie Model S i Model X w 2023 roku.


Wraz z usunięciem USS jednocześnie uruchomiliśmy nasze oparte na wizji sieci wykrywania-obecnie używane w wersji beta funkcji Pełnej samodzielnej jazdy (FSD)-w celu zastąpienia sygnałów wejściowych generowanych przez USS. Dzięki dzisiejszemu oprogramowaniu takie podejście zapewnia Autopilotowi wysokiej rozdzielczości pozycjonowanie przestrzenne, większą widoczność oraz możliwość identyfikacji i rozróżniania obiektów. Podobnie jak w przypadku wielu funkcji Tesli, sieć wykrywania będzie z czasem szybko ulepszana.

Przez krótki czas w okresie przejściowym pojazdy z systemem Tesla Vision, które nie są wyposażone w USS, będą dostarczane z niektórymi funkcjami, które są tymczasowo ograniczone lub nieaktywne, w tym:

  • Asystent parkowania ostrzega użytkownika o obiektach w otoczeniu, gdy pojazd porusza się z prędkością <8 km/h.
  • Asystent parkowania: automatycznie manewruje na równoległe lub prostopadłe miejsca parkingowe.
  • Summon: ręcznie steruje przemieszczeniem pojazdu do przodu lub do tyłu za pomocą aplikacji Tesla.
  • Inteligentne Summon: nawiguje pojazdem do bieżącej lub wybranej lokalizacji za pomocą aplikacji Tesla.

W niedalekiej przyszłości, gdy te funkcje osiągną równowagę wydajności w dzisiejszych pojazdach, zostaną przywrócone poprzez serię bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania. Wszystkie inne dostępne funkcje Autopilota, Rozszerzonego Autopilota i Pełnej zdolności do samodzielnej jazdy Tesla będą aktywne w momencie dostawy, w zależności od konfiguracji zamówienia.


Biorąc pod uwagę stopniowe ulepszenia już osiągnięte dzięki Tesla Vision oraz naszą mapę drogową dotyczącą przyszłych ulepszeń i możliwości Autopilota, jesteśmy przekonani, że jest to najlepsza strategia na przyszłość Autopilota, zapewniająca bezpieczeństwo naszym klientom."

Oczywiście życie zweryfikuje czy firma ma rację, jednak na ten moment Tesla zdaje się być pewna swego, a nas jako klientów czeka nieuchronne przejście właśnie na system Tesla Vision, wykorzystujący kamery jako gwaranta bezpiecznej jazdy Teslą...


Źródło Teslarati.com